انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکمت شستن صورت و دستها و مسح سر و پاها (مرجع تقلید آیةالله مکارم)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال حکمت شستن صورت و دستها و مسح سر و پاها چیست؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)

جواب فلسفه وضو در دو فایده ی روشن است:
1). فایده بهداشتى.
از نظر بهداشتى شستن صورت و دستها آن هم پنج بار و یا لااقل سه بار در شبانه روز،اثر قابل ملاحضه اى در نظافت بدن دارد،مسح كردن بر سر و پشت پاها كه شرط آن رسیدن آب به موها یا پوست تن است ، سبب مى شود كه این اعضا را نیز پاكیزه بداریم ،و همانطور كه در فلسفه غسل هم در تفاسیر آمده تماس آب با پوست بدن اثر خاصى در تعادل اعصاب سمپاتیك و پاراسمپاتیك دارد.
2) فایده اخلاقى و معنوى
از نظر اخلاقى و معنوى چون با قصد قربت و براى خدا انجام مى شود اثر تربیتى دارد مخصوصا چون مفهوم كنائى آن این است كه از فرق نا قدم در راه اطاعت تو گام بر مى دارم موید این فلسفه اخلاقى و معنوى است.
در روایتى از امام على بن موسى الرضا (علیه السلام) مى خوانیم: «انما بالوضوء و بدء به لان یكون العبد طاهرا اذا اقام بین یدى الجبار، عند مناجاته ایاء، مطعیا له فیما امره ،نقیا من الادناس و النجاسة ،مع ما فیه من ذهاب الكسل ، و طرد النعاس و تزكیه الفواد للقیام بین یدى الجبار».

(وسائل الشیعه 1 ص 257)

براى این دستور وضو داده شده و در آغاز عبادت با آن است كه بندگان هنگامى كه در پیشگاه خدا مى ایستد و با او مناجات مى كنند پاك مى باشند،و دستورات او را بكار بندند، از آلودگیها و نجاستها بر كنار شوند، علاوه بر وضو سبب مى شود آثار خواب و كسالت از انسان برچیده شود و قلب براى قیام در پیشگاه خداوند نور صفا یابد.
در حدیثی از آقا امام باقر علیه السلام نقل شده است که می فرمایند: وضو حکمی از احکام خداوند است تا خداوند فرمانبردار و عصیانگر را بشناسد، مومن را هیچ چیز آلوده و نجس نمی کند ف و در واقع شدن وضو به کار بردن آب همچون بکاربردن روغن کفایت می کند.

علل الشرایع مترجم ص1036

درباره مسح یکی از اصحاب به نام زراره از امام باقر علیه السلام توضیح می خواهد امام باقر پس از تبسم می فرماید:
خداوند می فرماید: «فاغسلوا وجوهکم» و از این آیه دانستم که در وضو شایسته است صورت شسته شود و سپس می فرماید: «وایدیکم الی المرافق» دست های خود را تا آرنج بشویید.و پس از آن می فرماید: «وامسحوا بروؤسکم» سرهای خود را مسح کنید. و سپس می فرماید: «وارجلکم الی الکعبین» یعنی پاهای خود را تا برامدگی یا مفصل مسح کنید.
شیخ صدوق نقل می کند که شخصی از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم راجع به فلسفه وضو سوال کرد و ایشان در پاسـخ فرمودند: وضو گرفتن یعنی شستن صورت و دستها و مسح سر و پاها.
شستن صورت: یعنی خدایا هر گناهی را که با این صورت انجام داده ام شستشو می کنم که با صورت پاک به جانب تو عبادت کنم و با پیشانی پاک سر بر خاک بگذارم.
شستن دست ها: یعنی خدایا از گناه، دست شستم و گناهانی را که با دستم مرتکب شده با شستن دست، آن را تطهیر می کنم.
مسح سر: یعنی خدایا از هر خیال باطل و هوس خام که در سر پرورندام سرم را تطهیر می کنم و ان خیال های باطل را از سر به دور می افکنم.
مسح پا: یعنی خدایا من از جای بد رفتن پا می کشم و پایم را از هر گناهی که با آن انجام داده ام تطهیر می کنم.

حکمت عبادات ص86.

التماس دعا. یاحقّ.



  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -