سوال 480: آیا قرائت عمدى ذکرهاى رکوع و سجده به جاى یکدیگر اشکال دارد؟
پاسخ: اگر آنها را به قصد مطلق ذکر خداوند عزوجل بگوید، اشکال ندارد و رکوع و سجده و نماز همگى صحیح هستند.
سوال 481: اگر شخصى سهوا در سجده ذکر رکوع را بگوید و یا بر عکس، در رکوع ذکر سجده را بگوید و در همان حال متوجه اشتباه خود شده و آن را اصلاح نماید، آیا نماز او باطل است؟
پاسخ: اشکال ندارد و نمازش صحیح است.
سوال 482: اگر نماز گزار در هنگام نماز و یا بعد از فراغت از آن متوجه شود که ذکر رکوع یا سجده را اشتباه گفته است، چه حکمى دارد؟
پاسخ: اگر بعد از رکوع و سجود متوجه شود، چیزى بر او واجب نیست.
سوال 483: آیا یک بار گفتن تسبیحات اربعه در رکعت سوم و چهارم نماز کافى است؟
پاسخ: کافى است، هر چند احتیاط این است که سه مرتبه گفته شود.
سوال 484: تعداد تسبیحات اربعه در نماز سه مرتبه است، ولى فردى سهوا چهار بار گفته است، آیا نماز او در پیشگاه خداوند مقبول است؟
پاسخ: اشکال ندارد.
سوال 485: کسى که نمىداند تسبیحات اربعه را در رکعت سوم و چهارم نماز سه مرتبه گفته یإ؛حح بیشتر و یا کمتر، چه حکمى دارد؟
پاسخ: یک مرتبه نیز کفایت مىکند و چیزى بر او واجب نیست، و تابه رکوع نرفته مىتواند بنا را بر اقل گذاشته و تسبیحات را تکرار نماید تا یقین کند که آن را سه مرتبه گفته است.
سوال 486: آیا قرائت «بحول الله و قوته اقوم واقعد» هنگام نماز در حال حرکت جایز است و آیا گفتن آن در حال قیام صحیح است؟
پاسخ: اشکال ندارد و اصولا این ذکر در حالت قیام براى رکعت بعدى گفته مىشود.
سوال 487: مراد از ذکر چیست؟ آیا شامل صلوات بر پیامبر «صلى الله علیه و آله» و خاندان آن حضرت مىشود؟
پاسخ: هر عبارتى که متضمّن ذکر خداوند عزوجل باشد، ذکر محسوب مىشود و صلوات بر محمد و آل محمد «علیهم افضل صلوات الله» از بهترین ذکرهاست.
سوال 488: هنگامى که در نماز وتر که یک رکعت است دستها را براى قنوت بلند کرده و حاجات خود را از خداوند عزّوجلّ طلب مىکنیم، آیا طلب حاجات به زبان فارسى اشکال دارد؟
پاسخ: دعا در قنوت به زبان فارسى اشکال ندارد، بلکه هر دعائى را در قنوت مىتوان به هر زبانى خواند.