1- فاضل لنکرانی : مشرك
تبريزي: كافر غير كتابي
مکارم شیرازی : در بحث نجاسات گفتيم احتياط واجب است از كافر اجتناب شود.
2- خوئي، سيستاني، تبريزي، وحید خراسانی ، شبیری زنجانی : يعني به يگانگي خدا و نبوت خاتم الانبياء (شبیری زنجانی : از روي اعتقاد شهادت دهد، به هر لغت كه باشد)
مظاهري: به هر لغتي شهادتين بگويد.
3- وحید خراسانی ، سيستاني: چنانچه قبلا محكوم به نجاست بوده.
4- امام خمینی ، اراكي، بهجت، مکارم شیرازی ، نوري، سبحاني: ولي اگر موقع مسلمان شدن عين نجاست به بدن او بوده، بايد برطرف كند و جاي آن را آب بكشد، بلكه اگر پيش از مسلمان شدن عين نجاست برطرف شده لازم نيست جاي آن را آب بكشد .
خوئي، تبريزي، شبیری زنجانی ، وحید خراسانی ، سيستاني: ولي اگر موقع مسلمان شدن، عين نجاست به بدن او بوده، بايد برطرف كند و جاي آن را آب بكشد، بلكه اگر پيش از مسلمان شدن عين نجاست برطرف شده باشد، احتياط واجب (شبیری زنجانی : احتياط مستحب) آن است كه جاي آن را آب بكشد (تبريزي: و بنا بر اظهر كافر كتابي پاك است).
مظاهري: بعد از مسلمان شدن احكام اسلام بر او بار مي شود گر چه ندانيم قبلا مسلمان شده يا نه، ولي اگر بدانيم قبلا مسلمان نشده است مسلمان نيست و احكام اسلام را ندارد و همچنين است هر گاه شهادتين نگويد ولي قلبا به معناي او ايمان داشته باشد.
5- فاضل لنکرانی : اگر موقعي كه مشرك بوده.
6- امام خمینی ، خوئي، گلپايگاني، تبريزي، وحید خراسانی ، شبیری زنجانی ، صافي: بلكه اگر در بدن او هم باشد بنا براحتياط واجب (گلپايگاني، صافي: بنا براحتياط لازم) بايد از آن اجتناب كند.
فاضل لنکرانی : بلكه اگر در بدن او هم باشد بايد از آن اجتناب كند.
سيستاني: چه آن لباس در موقع مسلمان شدن در بدن او باشد چه نباشد بنا براحتياط واجب بايد از آن اجتناب كند.
مکارم شیرازی : لباسي كه بر تن كافر است، وقتي اسلام آورد، پاك نمي شود بنا برحتياط واجب
مظاهري: اين مسأله را در رساله خود نياورده اند.
نوري: ولي لباسي كه در موقع مسلمان شدن در بدن او بوده است، پاك مي شود هر چند با عرق بدن او ملاقات كرده باشد.
سبحاني: لباسي كه بر تن كافر است، و قبلا به وسيله عرق بدن و غيره نجس شده باشد با اسلام آوردن پاك مي شود.
بهجت: ولي اگر در بدن او باشد بنا براظهر پاك مي شود....
7- فاضل لنکرانی : اگر مشرك
8- اراكي: ولي اگر بداند قبلا مسلمان نشده بايد از او اجتناب كرد
امام خمینی ، فاضل لنکرانی ، سبحاني: ولي اگر بداند قلبا مسلمان نشده بنا بر احتياط واجب بايد از او اجتناب كرد.
گلپايگاني، صافي: بلكه اگر بداند هم كه اعتقاد ندارد تا اظهار كفر نكرده بنا براقوي پاك است.
خوئي، سيستاني، تبريزي، وحید خراسانی : و همچنين اگر بداند قلبا مسلمان نشده است ولي چيزي كه منافي با اظهار شهادتين باشد از او سر نزند.
بهجت: ولي اگر قلبا مسلمان نشده، نجس بودن خالي از وجه نيست: شبیری زنجانی : ولي اگر بداند قلبا مسلمان نشده بنا براحتياط نجس است.
مکارم شیرازی : هر گاه كافر شهاديتن نگويد ولي قلبا به معني آن ايمان داشته باشد مسلمان است، اما اگر بر زبان جاري كند و يقين باشد كه قلبا به آن ايمان ندارد احتياط واجب آن است كه از او اجتناب شود.
نوري: بلكه اگر انسان بداند كه قلبا مسلمان نشده است هنگامي كه در ظاهر اسلام را مراعات مي كند، پاك است.
مظاهري: ولي اگر بدانيم قلبا مسلمان نشده است مسلمان نيست و احكام اسلام را ندارد و همچنين است هر گاه شهادتين نگويد ولي قلبا به معناي او ايمان داشته باشد.