1- و مانند اينها
2- امام خمینی ، اراكي، فاضل لنکرانی ، بهجت، نوري، سبحاني : اگر انسان نداند از چيزي كه (بهجت : به تنهايي) مست كننده و روان است درست كرده اند، پاك است .(سبحاني: ولي خوردن آن حرام است ).
خوئي، وحید خراسانی : تمام اقسامش پاك است .
گلپايگاني، صافي: اگر انسان نداند كه مست كننده است و يا نداند كه آن را ابتداء از چيز مست كننده روان درست كرده اند پاك است .
تبريزي: اگر خودش به تنهايي مست كننده نيست پاك است .
شبیری زنجانی : اگر انسان نداند كه مست كننده است يا نه پاك است .
فاضل لنکرانی : الكل سفيد و طبي كه الكل خالص مي باشد و مصارف طبي دارد پاك مي باشد مگر اينكه از شراب و فقاع گرفته شده باشد كه در اين صورت نجس است همچنين مواد پاك كننده ديگر كه مشتقات الكل است و در مراكز درماني كاربرد دارد پاك مي باشد همچنين الكل صنعتي كه همان الكل سفيد به اضافه مقداري مواد سمي است و كاربرد صنعتي دارد پاك مي باشد.ادكلن و مواد صنعتي ديگرنيز كه مشتمل بر الكل مي باشد پاك است .
سيستاني: الكل؛ چه صنعتي، چه طبي، به تمام اقسامش پاك است.
مکارم شیرازی : الكل طبي و صنعتي كه انسان نمي داند از چيز مست كننده مايع گرفته شده پاك است، همچنين ادكلن و عطرها و داروهايي كه با الكل طبي يا صنعتي مخلوط است.
مظاهري: الكل صنعتي، عطرها، ادكلنها و داروهايي كه با آن مخلوط است ، پاك است.
3- مکارم شیرازی : ولي هرگاه آن را رقيق كنند و مشروب و مسكر باشد، نوشيدنش حرام است و احتياطا حكم نجس دارد.
سبحاني: ولي اگر آنها را با آب رقيق كنند و قابل شرب شوند حكم نجس دارند و نوشيدن آنها حرام است.
4- امام خمینی ، نوري: ولي حرام است، مگر آن كه معلوم شود كه مست كننده است .[كه در اين صورت نجس هم است].
اراكي: اگر به خودي خود جوش بيايد، حرام و پاك بودن آن محل اشكال است .
خوئي، گلپايگاني، فاضل لنکرانی ، تبريزي، صافي، سبحاني: ولي خوردن آن حرام است .
شبیری زنجانی : خوردن آن حرام و بنا بر احتياط نجس مي باشد.
وحید خراسانی : اگر به غير آتش جوش بيايد خوردن آن حرام و بنا بر احتياط نجس است .
مکارم شیرازی : هر گاه آب انگور به خودي خود جوش آيد (جوش آمدني كه معمولا مقدمه شراب شدن است)نجس و حرام است .
بهجت: اگر انگور و آب انگور به واسطه بختن يا غير آن جوش بيايد، بنابرا قوي و احوط، نجس و خوردنش حرام است و بايد از آن اجتناب نمود .
سيستاني: اگر آب انگور به خودي خوديا به واسطه پختن جوش بيايد، پاك، ولي خوردن آن حرام است و همچنين انگور جوشيده، بنا بر احيتاط واجب حرام است ولي نجس نسيت .
5- امام خمینی ، اراكي، خوئی، گلپايگاني، فاضل لنکرانی ، تبريزي، صافي، مظاهري: ولي خوردن آن حرام است (گلپايگاني، صافي: و آنچه به آتش جوش آمده اگر به آتش، دو.ثلث آن كم شود حلال مي شود و آنچه به غير آتش جوش آمده به سركه شدن حلال مي شود).
شبیری زنجانی : خوردن آن حرام و بنا براحتياط نجس مي باشد.
وحید خراسانی : ولي خوردن آن حرام است، وا گر به و غير آتش جوش بيايد خوردن آن حرام و بنا براحتياط نجس است.
مکارم شیرازی : اگر با حرارت آتش يا غير آن به جوش آيد نجس نيست، ولي خوردنش حرام است، همچنين آب خرما و مويز و كشمش بنا براحيتاط واجب .
نوري: و اگر بواسطه جوشاندن به آتش، دو سوم آن كم شود حرام بودن آن نيز برطرف مي شود.
بهجت: اگر انگور و آب انگور به واسطه پختن يا غير آن، جوش بيايد، بنا براقوي و احوط، نجس و خوردنش حرام است و بايد از آن اجتناب نمود .
سيستاني: اگر آب انگور به و اسطه پختن جوش بيايد، پاك، ولي خوردن آن حرام است و همچنين انگور جوشيده، بنا براحتياط واجب حرام است ولي نجس نيست .
سبحاني: اگر با حرارت آتش جوش آيد نجس نيست ولي خوردن آن حرام است مگر اينكه دو ثلث آن تبخير شود و همچنين است خرما و مويز و كشمش و آب آنها .
6- اراكي: خرما و آب آن اگر جوش بيايد پاك و خوردن آن حلال است و اما كشمش و آب آن حكم انگور وآب آن را دارد.
گلپايگاني، صافي: اگر چه احتياط غير لازم آن است كه از آنها اجتناب كنند .
نوري، شبیری زنجانی : اگر چه احتياط مستحب آن است كه از آنها اجتناب كنند .
بهجت: اگر خود به خود يا با پختن جوش بيايند، پاك بودن و خوردن آن محل اشكال است .
مکارم شیرازی : هرگاه خرما، مويز و كشمش را در غذا بريزند و بجوشد خوردن آن اشكال ندارد