انهار
انهار
مطالب خواندنی

نکاتی در مورد کافر

بزرگ نمایی کوچک نمایی


1- مظاهري اين مورد را در رساله خود نياورده اند.

2- اراكي، گلپايگاني، خوئي، تبريزي، فاضل لنکرانی ، بهجت، سيستاني، وحید خراسانی ، صافي، نوري: جد و جده

3- نوري: غير اهل كتاب

4- فاضل لنکرانی : مشرك باشند

5- خوئي، تبريزي: مگر درصورتي كه مميز و مظهر اسلام باشد

سيستاني: مگر در صورتي كه مميز و مظهر اسلام باشد كه در اين صورت پاك است و اگر از پدر و مادر خود روگردان و به مسلمانها تمايل داشته باشد و يا در حال تحقيق و بررسي باشد، حكم به نجاستش مشكل است.

6- وحید خراسانی : مگر درصورتي كه مميز مظهر كفر باشد .

سيستاني: اگر پدر و مادر و جد و جده، يكي از اينها مسلمان باشد به تفصيلي كه در مسأله [اختصاصي 210،  قبل از مسأله 212 متن اصلي ] خواهد آمد بچه پاك است .

شبیری زنجانی : طفل مميز اگر اظهار كفر كند، كافر و اگر اظها ر اسلام كند مسلمان است و طفل غير مميز و طفل مميزي كه نه اظهار كفر كرده و نه اسلام، چنانچه پدر و مادر و نيز جد و جده نزديك وي كافر باشند، آن بچه هم نجس است و اگر يكي از آنان مسلمان باشد، بچه پاك است .

مکارم شیرازی : بچه هاي كفار به حكم آنها هستند، و بچه هاي مسلمانان حتي بچه اي كه فقط پدرش مسلمان است، پاك است، اما اگر فقط مادرش مسلمان باشد احتياط، اجتناب است .

مظاهري: اگر پدر ومادر و جد و جده بچه نا بالغ كافر باشند آن بچه در حكم كافر و اگر يكي از اينها مسلمان باشد در حكم مسلمان است .

سبحاني: فرزندان كافر بسان خود او محكوم به نجاست هستند، مگر فرزند مميزي كه به اسلام اعتراف كند.و فرزندان مسلمان هر چند تنها پدرش مسلمان باشد پاك هستند، ولي اگر تنها مادر مسلمان باشد احتياط اجتناب است.

7- فاضل لنکرانی : اگر چنانچه مسلمان يا كافر بودن آن در گذشته نيز معلوم نباشد.

سيستاني: و نشانه اي هم بر اسلامش نباشد.

8- وحید خراسانی : محكوم به طهارت است.

شبیری زنجانی : چنانچه سابقا كافر بوده، نجس است و چنانچه سابقا مسلمان بوده پاك است و ساير احكام مسلمانان را داراست و چنانچه حالت سابقه او معلوم نباشد، پاك مي باشد.

9- گلپايگاني،صافي: اگر اماره اي براسلام او نباشد و در بلاد اسلام هم نباشد، احكام ديگر مسلمانان را ندارد، مثلا زن مسلمان نمي تواند با او ازدواج كند.

10- شبیری زنجانی : مگر آن كه در سرزمين اسلام باشد كه ظاهرا تمام احكام مسلمان شامل او نيز مي شود.

سبحاني: مگر اينكه در بلاد اسلامي بميرد، در اين صورت در قبرستان مسلمانان دفن مي شود.

تبريزي: جايز است در قبرستان مسلمانان دفن شود و واجب است مثل ساير مسلمانها غسل دارد و نماز خواند و دفن كرد .

مکارم شیرازی : كسي كه در جامعه اسلامي زندگي مي كند و از اعتقادات او خبر نداريم، پاك است  جستجو و تفتيش لازم نيست و نيز درجوامع غيراسلامي چنانچه افرادي باشند كه معلوم نباشد مسلمان هستند يا كافر، پاكند.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -