انهار
انهار
مطالب خواندنی

بول و غائط نجس

بزرگ نمایی کوچک نمایی


 1-  مانند: موش، گربه و حيوانات درنده و غير درنده .

2- گلپايگاني، بهجت، شبیری زنجانی : و بنا براحتياط واجب (بهجت، شبیری زنجانی : بنا بر احيتاط ) از بول و غائط حيوان حرام گوشتي هم كه خو ن جهنده ندارد اجتناب شود بهجت: در صورتي كه عسر و حرج لازم نمي آيد ).

سيستاني: ولي بنا براحتياط لازم بايد از بول حيوان حرام گو شت كه خون جهنده  ندارد اجتناب كرد.

وحید خراسانی : و بنا براحتياط مستحب بايد از بول حيوان حرام گو شتي كه خون جهنده  ندارد اجتناب كرد.

مکارم شیرازی ، صافي: و بنا براحتياط واجب از بول حيوان حرام گو شتي كه خون آن جستن نمي كند اجتناب شود.

3- مکارم شیرازی : بنا براحتياط واجب

بهجت: كه فقط عادت به خوردن نجاست انسان، بدون اختلاط به چيز ديگر پيدا كرده تا زماني كه استبراء نشده

4- سيستاني، وحید خراسانی : بول وغائط حيوان چارپايي كه انسان با او نزديكي نموده .

5- گلپايگاني، صافي: بلكه بنابراحتياط لازم هر حيوان حلال گوشت

6- گلپايگاني، فاضل لنکرانی ، صافي، نوري، مظاهري، سبحاني: گوشت آن

7-  خوئي: بول و غائط گوسفندي كه شير خوك خورده به تفصيلي كه خواهد آمد .

اراكي: بول و غائط گوسفندي كه شير خوك خورده

بهجت: بول و غائط گوسفندي كه گوشت آن از خوردن شيرخوك، روييده شده است و ممكن است ملحق به نجاستخوار باشد

تبريزي: بول و غائط گوسفندي كه شير خوك خورده، كه از آن شير گوشت آورده و استخوانش محكم شده .

وحید خراسانی : بول و غائط بزغاله و بنا براحتياط واجب بچه گوسفند كه شير خوك خورده، به تفصيلي كه خواهد آمد .

سيستاني: بول و غائط بچه بزي كه شيرخوك خورده به تفصيلي كه در احكام  خوردنيها و آشاميدنيها خواهد آمد .

شبیری زنجانی : بول و غائط حيواني كه از خوك شير خورده و گوشت در بدنش روييده واستخوانش از آن سخت شده است (چنانچه درمسأله اختصاصي 2641[پس از مسأله 2632متن اصلي] خواهد آمد).

مکارم شیرازی : از بول و مدفوع گوسفندي كه شير خوك خورده بايد اجتناب كرد.

8- بهجت: و.فضله خفاش بنابراحتباط نجس است .

اراكي: فضله پرندگان حرام گوشت بنا بر اقوي نجس نمي باشد، اگر چه احتياط مستحب اجتناب از آن است .

گلپايگاني، فاضل لنکرانی ، صافي، مظاهري: فضله پرندگان حرام گوشت پاك است .( گلپايگاني، صافي:  ولي خوب است احتياطا از آن اجتناب شود خصو صا در خفاش ومخصوصا نسبت به بول آن ).

خوئي، تبريزي، سيسستاني: بول و فضله پرندگان حرام گوشت پاك و بهتر اجتناب از آنهاست .

وحید خراسانی : بول و فضله پرندگان حرام گوشت پاك است، ولي احوط اجتناب است.

شبیری زنجانی : فضله پرندگان پاك است، اگرچه احتياط مستحب اجتناب از فضله پرندگان حرام گوشت است .

مکارم شیرازی : بول و فضله پرندگان حلال گوشت و حرام گوشت نجس نيست ولي احتياط مستتحب پرهيز از حرام گوشت است مخصوصا از بول خفاش . 


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -