انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام متفرقه وضو

بزرگ نمایی کوچک نمایی
استفتائات وضو ( آیت الله العظمی مکارم مدظله )
احکام متفرقه وضو
وضو گرفتن قبل از وقت نماز
سؤال1: اگر یک ساعت قبل از اذان وضو بگیریم و اذان گفته شود میتوان با آن وضو نماز خواند .
پاسخ: اشکالی ندارد.
وضوی زن در برابر نامحرم
سؤال2: وضو گرفتن زن، آنجا که نامحرم او را ببیند چگونه است؟
پاسخ: جایز نیست؛ ولى اگر وضو بگیرد وضوى او باطل نمى شود.
پوشاندن عورت به هنگام وضو
سؤال3: آیا پوشاندن عورت در هنگام وضو چه برای محرم یا نا محرم و خودمان ونیز در هنگام غسل چه برای محرم وچه نا محرم لازم است یا خیر؟
پاسخ: پوشاندن عورت به هنگام وضو و غسل لازم نیست ولی چنانچه شخص دیگری غیر از همسر آنجا باشد باید پوشیده شود.
خون آمدن از بینی هنگام وضو
سؤال4: اگر در هنگام وضو گرفتن از بینی خون بیاید ویا بعد از وضو گرفتن این اتفاق بیافتد حکم چیست؟
پاسخ: باید خون را بند بیاورد و پس از آب کشیدن صورت، وضو بگیرد و در صورتیکه بعد از اتمام وضو خون بیاید به وضو ضرری نمی زند.
وضو گرفتن در مسجدی که قصد خواندن نماز در آنجا را ندارد
سؤال5: آیا می توان در یک مسجد وضو گرفت و در مسجد دیگر نماز خواند
پاسخ: جایز نیست مگر این که لا اقل یک صفحه قرآن در مسجد اول خوانده شود.
وضو و غسل با باقی مانده آب وضو یا غسل دیگر
سؤال6: آبى که با آن وضو گرفته، یا غسل مستحب یا واجبى کرده ایم، در ظرفى جمع شده است. آیا مى توان از این آب مجدّداًبراى تطهیر، یا وضو و حتّى غسل استفاده کرد؟
پاسخ: با آب وضو مى توان وضو گرفت یا غسل کرد، ولى با آب غسل (البتّه منظور در این جا آب قلیل است،) غسل و وضو اشکال دارد، ولى بدون شک انتخاب آبى که مورد استعمال واقع نشده، در هر حال بهتر است.
استفاده از آبی که با نور آفتاب گرم شده
سؤال7: آیا استفاده از آبى که با نور آفتاب گرم شده، مطلقاً کراهت دارد؟ یعنى اگر سرد شود، یا با آب سردى مخلوط گردد، و خنک شود، آیا استفاده از آن براى وضو یا غسل یا آشامیدن، کراهت دارد؟
پاسخ: ظاهر روایات این است که کراهت تا زمانى است که حرارت آب وجود دارد.
خشک کردن آب وضو با حوله دیگران
سؤال8: اگر با حوله متعلّق به دیگرى دست خود را که وضو گرفته ایم خشک کنیم، وضوى ما در صورتهاى زیر چه حکمى دارد؟
پاسخ: 1ـ اگر بدانیم راضى نیست.
2ـ چنانچه ندانیم راضى هست یا نه؟
3ـ هرگاه پس از خشک کردن متوجّه شویم، و اطّلاع دادن به او موجب مفسده شود.
این امور هیچ تأثیرى در وضو ندارد; ولى بدون احراز رضایت، نباید در مال دیگرى تصرّف کرد.
نبستن شیر آب هنگام وضو
سؤال9: اگر در موقع وضو آب شیر را نبندیم، آیا اسراف محسوب شده، و جایز نمى باشد؟
پاسخ: مسلّماً اسراف است، و جایز نیست.
پاشیدن قطرات آب به اعضای وضو
سؤال10: اگر در موقع وضو قطراتى از آب بر اعضاى وضوى ما بپاشد، چه حکمى دارد؟
پاسخ: چند قطره تأثیرى ندارد.
نبستن شیر آب هنگام وضو
سؤال11: اگر در موقع وضو آب شیر را نبندیم، آیا اسراف محسوب شده، و جایز نمى باشد؟
پاسخ: مسلّماً اسراف است، و جایز نیست.
مضر بودن آب و خاک برای وضو
سؤال12: قرار است جراحی زیبایی بینی انجام دهم و در حدود یک ماه هم بینی ام پانسمان است می خواستم بدانم در این مدت چگونه باید وضو بگیرم زیرا نه می توانم آب به صورتم بزنم و نه خاک ، خواهشمندم مرا راهنمایی بفرمائید ؟
پاسخ: کافی است که شما سنگ صیقلی تمیزی باشد و روی آن تیمم کنید و اگر آن هم اشکال داشته باشد بدون وضو و تیمم نماز بخوانید و احتیاطا بعدا اعاده کنید.
کثیر الشک در وضو
سؤال13: آیا مانند نماز که اگر کثیر الشک باشیم و به شک خود عمل کنیم نماز باطل میشود برای وضو هم همین طور است یا خیر ؟
پاسخ: هرگاه کثیر الشک در رکعات نماز به شکش اعتنا کند نمازش اشکال دارد ولی در وضو اگر در دست چپ نباشد اشکالی برای وضو ایجاد نمی کند.
بادی که از مهبل (فرج) خارج می شود
سؤال14: بادی که از مهبل خارج می شود چه حکمی دارد؟ آیا وضو و غسل را باطل می کند؟
پاسخ: خیر، باطل نمی کند.
وضو گرفتن از آب زمزم داخل مسجد الحرام
سؤال15: وضو گرفتن با آب زمزم از محل شیر آب برای ادامه اعمال در مکه مکرمه چه حکمی دارد؟ در صورت ابطال وضو اعمالی که با آن وضو به دلیل ندانستن مسأله انجام داده شده چه حکمی دارد؟
پاسخ: وضو گرفتن در آنجا جایز نیست، ولی اگر نمی دانسته اید اعمال شما صحیح است.  

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -