انهار
انهار
مطالب خواندنی

مسح سر در وضوی ترتیبی

بزرگ نمایی کوچک نمایی
استفتائات وضو  ( آیت الله العظمی مکارم مدظله )
مسح سر در وضوی ترتیبی
حکم تکرار مسح
سؤال1: اگر احتیاطاً چند بار مسح سر و پا را تکرار کنیم، آیا به وضو ضرر نمى رساند؟
پاسخ: از وسوسه اجتناب کنید؛ اگر دفعه اوّل مسح صحیح انجام شده تکرار نکنید، ولى اگر واقعاً در اوّلى شک دارید تکرار آن لازم است.
استفاده از ژلهای مو
سؤال2: زدن روغن و براق کننده و ژل به موی سر برای جوانان چه حکمی دارد ؟ برای افراد حزب الهی چه حکمی دارد ؟
پاسخ: اشکالی ندارد ولی در موقع وضو باید برای مسح فرق را باز کنند.
محل مسح سر
سؤال 3: آیا مسح کشیدن سر فقط از جلوى سر است یا مى توان از عقب سر یا طرفین آن مسح کشید؟
پاسخ: محلّ مسح تنها جلوى سر است.
تکرار مسح برای رعایت احتیاط
سؤال4: اگر شخص برای احتیاط مسح را تکرار کند و البته تمام شرایط مسح در بار دوم برقرار باشد وضویش باطل است؟ مثلا شک کند که رطوبت محل مسح زیاد بوده و محل را خشک کند و دوباره مسح بکشد
پاسخ: اشکالی ندارد
مضر بودن آب برای اعضای مسح
سؤال5: وظیفه شخصى که زخم یا دمل یا شکستگى، در سر یا پاهایش دارد، و روى آن باز است، و آب ریختن روى آن ضرر دارد، چیست؟
پاسخ: هرگاه چیزى از پشتِ پا، یا پیشِ سر، براى مسح کردن ـ ولو به اندازه یک انگشت ـ سالم باشد، بر آن مسح مى کند. و اگر نباشد، جبیره اى بر آن مى گذارد، و وضوى جبیره اى مى گیرد.
مسح سر بر روی می مصنوعی
سؤال6: شخصى که روى سرش موى مصنوعى مى گذارد، و در صورتى که نگذارد دچار مشکل مى گردد، آیا مسح بر آن موها جایز است؟
پاسخ: هرگاه نتواند آب را به پوست سر برساند، بر همان موها مسح مى کند. و احتیاط آن است که تیمّم هم بکند.
مسح سر با رطوبت دست چپ
سؤال 7: آیا مى توان مسح سر را با رطوبت دست چپ (همانند دست راست) انجام داد؟ و آیا مسح سر از پایین به بالا جایز است؟
پاسخ: در صورتى که با دست راست نتواند، با دست چپ مسح مى کند. و از پایین به بالا اشکالى ندارد.
میزان رطوبت مسح سر
سؤال8: آیا در مسح سر کافى است که موى سر مرطوب گردد، یا لازم است رطوبت دست به پوست سر برسد؟ و اگر شخصى از موى مصنوعى استفاده کند، چگونه مسح کند؟
پاسخ: کافى است که موى پیش سر مرطوب شود، و رسانیدن آب به پوست سر لازم نیست. و در مورد موى مصنوعى هرگاه به صورت کاشتن باشد باید فرق خود را باز کند، و آب را به پوست سر برساند. و اگر به صورت کلاه باشد، و برداشتن آن ممکن نشود یا مشکل باشد، بر آن مسح نموده، احتیاطاً تیمّم هم کند.
میزان رطوبت مسح سر
سؤال9: آیا در مسح سر کافى است که موى سر مرطوب گردد، یا لازم است رطوبت دست به پوست سر برسد؟ و اگر شخصى از موى مصنوعى استفاده کند، چگونه مسح کند؟
پاسخ: کافى است که موى پیش سر مرطوب شود، و رسانیدن آب به پوست سر لازم نیست. و در مورد موى مصنوعى هرگاه به صورت کاشتن باشد باید فرق خود را باز کند، و آب را به پوست سر برساند. و اگر به صورت کلاه باشد، و برداشتن آن ممکن نشود یا مشکل باشد، بر آن مسح نموده، احتیاطاً تیمّم هم کند.
مسح برای بیمارانی که لرزش شدید دست دارند
سؤال10: فردى هستم قطع نخاع، که دستهایم بى اراده تکان مى خورد. هنگام مسح سر، یا پا، قبل از آن که بخواهم مسح کنم دستم بى اختیار به سر، یا پایم کشیده مى شود; آیا مى توانم روى همان خیسى سر یا پا مسح نمایم، یا باید محلّ مسح را خشک کنم؟
پاسخ: اگر خشک کردن محلّ مسح مشکل زیادى ندارد خشک کنید. والاّ، مى توانید به همان صورت مسح کنید.
مسح کسی که دو دستش قطع شده
سؤال11:آیا براى کسى که دو دستش قطع شده، و به هیچ وجه نمى تواند مسح بکشد، مسح سر لازم است؟ مسح پا چطور؟
پاسخ: اگر بتواند بدون مشقّت نائب بگیرد، سر را مسح مى کند. و الاّ از او ساقط است.
مسح بر خلاف جهت معمول
سؤال12: آیا مسح سر و پا را از پایین به بالا قبول دارید؟ (پا از بالا به پایین)
پاسخ: در مسح سر هر دو صورت جایز است; ولى در مسح پا، از سر انگشتان به بالا باید کشید.
رسیدن آب مسح سر به صورت
سؤال13: فردى هستم قطع نخاع که با دستهایم به سختى مى توانم مسح بکشم، امّا هنگام مسح کشیدن آب شره مى کند، و از روى موها به صورتم مى ریزد. آیا وضوى من صحیح است؟ اگر صحیح نیست، تکلیفم چیست؟
پاسخ: رسیدن آب سر به صورت اشکالى براى وضو ندارد; ولى دست را به آب صورت نرسانید.
مسح بر موی ترمیم شده
سؤال14: این جانب به علّت ترمیم موى سر، جهت مسح سر دچار تردید مى باشم، زیرا موهاى ترمیم شده طورى است که در هر وضو، امکان باز شدن ندارد. در این مورد راهنمایى فرمایید.
پاسخ: در صورتى که از این نظر ضرورتى احساس کنید، مى توانید همان مو را مسح کنید
مسح برای کسی هر دو دست او قطع شده
سؤال15: کسى که قادر بر وضو نیست، نایب گرفته، و خودش نیّت وضو نموده، و با دست خود مسح مى کند، و اگر قادر بر مسح نباشد نایب دست وى را گرفته و با آن مسح مى کند، و اگر از آن هم ناتوان باشد نایب با گرفتن رطوبت از دست او عمل مسح را انجام مى دهد. اگر این شخص دست نداشته باشد، چه حکمى دارد؟
پاسخ: نائب با دست خود از آب وضوى او گرفته و مسح مى کند. و اگر پیدا کردن نائب مشکل باشد، مسح از او ساقط است.
مسح بر روی قسمتی که فرق مو باز شده
سؤال16: با سلام
1:آیا مسح سر را می توان در گوشه سر محلی که فرق مو را باز کرده ایم بکشیم یا باید حتما در وسط سر باشد؟
پاسخ: اگر روی هر قسمت از یک چهارم سر که در قسمت جلو واقع شده است کشیده شود کافی است.
برخورد دست به پیشانی هنگام مسح سر
سؤال17: ضمن عرض سلام و تحیت،اگر در هنگام مسح سر اندکی از پیشانی نیز مسح شود وضویمان چگونه است ؟
پاسخ: وضو صحیح است.
مسح سر با نوک انگشتان
سؤال18: آیا مسح سر را باید با کف دست بکشیم یا با نوک چهار انگشت غیر شست؟
پاسخ: مسح با نوک انگشتان اشکال دارد اما با بند اول انگشت اشکال ندارد.
مسح بر روی موی روغن زده شده
سؤال19: من به موهایم روغن میزنم می خواهم بدانم اگر در موقع وضو فرق سرم را باز کنم و مسح کنم وضو درست است؟
پاسخ: اشکالی ندارد.
مسح سر برای افرادی که کاشت مو داشته اند
سؤال20: احتراما اینجانب چندی پیش در یکی از موسسات کاشت مو اقدام به کاشت موی سر نمودام لذا بعد از کاشت مو به دلیل وجود کنگره های(کنگره های ۴ خانه که موها به آن اتصال دارد و بین آنها باز می باشد ) روی سر امکان کشیدن مسح سر در وضو وجود ندارد . تکلیف چیست ؟
پاسخ: به مقداری که می توانید مسح کنید کافی است.
کیفیت مسح سر با وجود کلاه گیس
سؤال21: من به تازگی از خدمات ترمیم مو استفاده کرده ام بدین صورت که یک کلاه گیس که قسمت جلویی (بالایی) سر و مقدار کمی از پشت سرم را پوشش می دهد، با نوعی چسب جراحی به سرم چسبیده شده و ثابت می باشد و قابلیت استحمام نیز وجود دارد اما در هنگام وضو خیسی آب را روی سرم حس نمی کنم. با این توجه که قسمت های کناری سرم زیر پوشش نیست، تحت این شرایط چگونه باید مسح سر را انجام دهم؟
پاسخ: در فرض سوال، می توانید روی همان کلاه گیس در پیش سر مسح کنید.
مسح سر با کلاه گیس
سؤال22: من به علت ریزش مو از کلاه گیس استفاده می کنم، به همین علت برای مسح سر در وضو با مشکل مواجه شده ام. با وجود کلاه گیس چگونه می توانم مسح سر را انجام دهم؟ آیا وضو بدون مسح امکانپذیر است؟ محدوده سر کجاست؟ و آیا از بالای شقیقه ها می توان مسح نمود؟
پاسخ: محدوده مسح سر یک چهارم جلوی سر می باشد و استفاده از کلاه گیس تنها در موارد ضرورت مجاز است و در غیر این صورت باید بر سر مسح شود.  

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -