انهار
انهار
مطالب خواندنی

مسائل کلی نذر

بزرگ نمایی کوچک نمایی
نذر فراموش شده
سؤال: با عرض سلام اگر ما سالهای قبل نذری کرده باشیم و حالا آن نذر را نه عمداً بلکه فقط فراموش ‏کرده باشیم چه حکمی دارد؟ البته من همیشه نذرهایم خواندن نماز و قرآن و دعا ‏است به نظر شما من چه کاری انجام دهم ؟‏
پاسخ: بسمه تعالی . اگر جدی نذر کرده باشید باید جمع میان خواندن قرآن ودعا و نماز بنمایید و اگر مقدار آن ها را فراموش کرده باشید به هر اندازه که یقین دارید انجام دهید.
نذر یا عهد نامشخص
سؤال: اگر انسان‌ قسم‌ بخورد یا نذر یا عهد کند که‌ چهار رکعت‌ نماز مستحبّی‌ مانند نماز عصر، سه‌ رکعت‌ نماز مستحبّی‌ مانند نماز مغرب‌، یک‌ رکعت‌ نماز مستحبّی‌ مانند نماز وتر. این‌ قسم‌ یا نذر یا عهد و عمل‌ به‌ آن‌ چه‌ حکمی‌ دارد؟
پاسخ: نذر منعقد نمی‌شود مگر این‌ که‌ مراد او نمازهای‌ یومیه‌ و مراد از وتر همان‌ وتر باشد.
شک در تعداد و میزان نذور گذشته
سؤال: تا حالا خیلی‌ نذر کرده‌ام‌ از قبیل‌ خواندن‌ دعا و قرآن‌ و اطعام‌ به‌ فقیر، ولی‌ یادم‌ نیست‌ چه‌ قدر نذر کرده‌ام‌ و نمی‌دانم‌ که‌ صیغه نذر را چگونه‌ خوانده‌ام‌، آیا اسم‌ خداوند را در صیغه نذر ذکر کرده‌ام‌ یا نه‌، با توجّه‌ به‌ این‌ که‌ صیغه نذر را هم‌ بلد نیستم‌، آیا نذرهایی‌ که‌ کرده‌ام‌ بر من‌ واجب‌ است‌؟
پاسخ: هر چه‌ یقین‌ دارید به‌ آن‌ عمل‌ کنید.
نذر انجام و یا ترک اعمال
سؤال: اگر کسی‌ نذر کند که‌ کار واجب‌ یا مستحبّی‌ را به‌ جا آورد یا کار حرام‌ و مکروهی‌ را ترک‌ کند، آیا نذرش‌ صحیح‌ است‌؟
پاسخ: اگر موجب‌ مشقّت‌ باشد نذر او منعقد نمی‌شود و اگر بعد موجب‌ مشقّت‌ شد عمل‌ به‌ نذر لازم‌ نیست‌.
نیت و صورت نذر
سؤال: کسی‌ که‌ می‌گوید اگر مریض‌ من‌ خوب‌ شد فلان‌ کار را انجام‌ میدهم‌، یا اگر کارم‌ درست‌ شد چنین‌ عملی‌ انجام‌ می‌دهم‌، آیا چنین‌ نیّتی‌ نذر محسوب‌ می‌شود که‌ عمل‌ به‌ آن‌ واجب‌ باشد یا حتماً باید صیغه نذری‌ که‌ در رساله‌ها نوشته‌ شده‌ خوانده‌ شود که‌ در آن‌ صورت‌ قابل‌ تغییر بوده‌ یا واجب‌ الوفاء نباشد؟
پاسخ: اگر به‌ زبان‌ آورده‌ شود لازم‌ الوفاء است‌.
نذر سفره حضرت ابالفضل و ...
سؤال: نظر حضرتعالی‌ در مورد سفره ابوالفضل‌علیه السلام چیست‌؟ آیا سفره مذکور که‌ به‌ شکل‌ یک‌ نذر پر طرف‌دار در آمده‌ است‌ و در آن‌ انواع‌ غذاها را می‌گذارند و دور آن‌ می‌نشینند و گویا دعا می‌خوانند از نظر اسلام‌ صحیح‌ است‌؟ استفاده‌ از آن‌ چه‌ حکمی‌ دارد؟
پاسخ: چنین‌ سفره‌ای‌ در اسلام‌ نیست‌ ولی‌ استفاده‌ از آن‌ اشکال‌ ندارد.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -