پنير مايه
سؤال: من در آمريكا زندگى مىكنم و بسيارى از پنيرهايى كه در اينجا وجود دارد، داراى تركيب «رِنِت» (نوعى مايه پنير) مىباشد و من مىخواستم بدانم كه آيا خوردن اين پنيرها حرام است يا خير، زيرا اين ماده از لايه داخل معده حيوانات بدست مىآيد.
پاسخ: پنير مايه اگر از حيوان مرده گرفته شود و يا از حيوان نجس العين باشد و يا در خارج با تماس با نجس متنجس شود، خوردن پنيرى كه با چنين پنير مايهاى درست شده، جايز نيست.
استفاده از محصولات غذايى شرکتهاى خارجى
سؤال: شركتهاى غذايى و محصولات در آمريکا، گاهى از تركيبات حيوانى و گاه از ترکيبات گياهى استفاده مىكنند، لذا نمىتوانند بگويند در كدام محصول هنگام توليد از تركيب گياهى استفاده شده و کدام از حيوانى، ما هم صددرصد نمىدانيم كدام حلال و كدام حرام است، آيا به خاطر اين ندانستن، خوردن اين محصولات حلال است؟ و آيا بايد آن را پاك و طاهر و حلال لحاظ كرد؟
پاسخ: شركتهاى سازنده اغذيه و خوردنىها اگر احياناً از اجزاى حيوان نجس العين و يا حيوان قابل تذكيهاى كه تذكيه شرعى نشده است، استفاده مىكنند و از همان دستگاه ساخت اغذيه براى ساخت اغذيه با تركيبات نباتى هم استفاده مىكنند، خريد و مصرف اغذيه ساخت چنين شركتهايى جايز نيست، ولى اگر اغذيه با تركيبات نباتى را با دستگاههاى ديگرى توليد مىكنند در اين صورت استفاده از اغذيه آن شركتها مانع ندارد.
خوردن مرغهاى بسته بندى شده
سؤال: خوردن مرغهاى بستهبندى شده كه از طريقه ذبح شدن آنها آگاهى نداريم چه مسئلهاى دارد؟
پاسخ: اگر از بازار مسلمانان تهيه شود، اشکال ندارد.
وظيفه مکلّف در مورد ماهىهاى مشکوکالحلية
سؤال: در مورد ماهىهايى كه شبهه در حلال و حرام بودن آن وجود دارد وظيفه چيست؟ به خصوص كه در سوق مسلمين به فروش مىرسد و زمان براى تحقيق وجود ندارد.
پاسخ: در فرض سؤال اگر بدانيد فلس ندارد، جايز نيست والا جايز است. و اگر شبهه از جهت تذكيه يا عدم تذكيه آنها باشد، خريد آنها از سوق مسلمين و استفاده آن اشكال ندارد.
خون خارج شدن از گوشت كبابى
سؤال: خونى که در حال کباب کردن گوشت حيواناتى مثل مرغ و گاو و گوسفند از آنها مىچکد چه حکمى دارد؟
پاسخ: محکوم به طهارت است ولى خوردن خون حرام است.
خوردن جنين حيوان ذبح شده
سؤال: آيا خوردن برهاى که در شکم گوسفند است و هنوز به دنيا نيامده و اندازه آ ن 10 تا 15 سانتىمتر است حرام است؟
پاسخ: اگر بعد از سر بريدن گوسفند، بچه مردهاى از شكمش بيرون آوريد، چنانچه خلقت آن بچه كامل باشد و مو يا پشم در بدنش روييده باشد، پاك و حلال است.
مخلوط شدن اجزاى حلال و حرام ذبيحه در غذا
سؤال: بعضى از اجزاى حيوان حلال گوشت ذبح شده، شرعاً قابل خوردن نيست و بايد از لاشه حيوان جدا گردد. اگر اين اجزاء همراه با اجزاء حلال پخته شود بطورى كه جداسازى آن ممكن نبوده و قابل تشخيص نباشد، آن غذا چه حكمى پيدا مى كند؟
پاسخ: در فرض مرقوم، خوردن غذا اشكال ندارد.
شير حيوانات حرام گوشت
سؤال: آيا شير حيوانات حرام گوشت تابع حرمت حيوان بوده و حرام مىباشد؟
پاسخ: تابع حيوان مىباشد.
خوردن سس سويا
سؤال: قبل از درست شدن سس سويا از لوبياهاى سويا مواد الکلى خارج مىشود، با اين تفصيل، آيا خوردن سس سويا جايز است؟
پاسخ: اگر مسكر نباشد، اشكال ندارد.
خوردن گوشت در رستوران فرد مسلمان
سؤال: در يك كشور غير مسلمان آيا براى خوردن گوشت اعم از گوشت قرمز و يا سفيد در رستوران فرد مسلمان بايستى از فروشنده درباره حلال بودن و يا ذبح شرعى گوشت سؤال شود؟
پاسخ: اگر رستوران واقع در كشور غير اسلامى است خوردن غذاهاى گوشتى آن رستوران در صورتى كه صاحب آن اعلام به تذكيه شرعى آن نمايد اشكال ندارد و تفحص لازم نيست مگر آنكه ظن به كذب او داشته باشد كه در اين صورت بدون احراز تذكيه شرعى خوردن آن حرام است.
استفاده از الکل در دارو و مواد غذايى
سؤال: آيا الکلى که در داروها و يا مواد غذايى براى ماندگارى و تازگى آنها استفاده مىشود و به تنهايى قابل شرب نيست نجس و غير قابل شرب است؟
پاسخ: اگر معلوم نباشد كه الکل مخلوط شده از قسم مايع بالاصاله و مست کننده است يا نه، اشکال ندارد؛ و در هر صورت اگر دارو مورد ضرورت براى استعمال باشد اشکال ندارد لکن در صورت مخلوط بودن با الکل مست کننده بنابر احتياط واجب بايد دست و دهان و موضع اصابت دارو را تطهير کند.
خوردن پوست جدا شده
سؤال: خوردن پوست لب، پوست داخل دهان (لپ) كه شخص با دندان آن را مىكَنَد، چه حكمى دارد؟
پاسخ: خوردن آن جايز نيست.
خوردن مواد رنگى طبيعى
سؤال: «کارمين» نام نوعى ماده قرمز رنگ است که در صنايع غذايى به عنوان رنگ مجاز طبيعى کاربرد دارد و حاصل از جوشاندن، خشک کردن و صاف کردن نوعى حشره به نام «کوشنيل» مىباشد، با توجه به اينکه در بعضى کشورهاى اسلامى مصرف اين رنگ به عنوان ماده افزودنى در خوردنىها و آشاميدنىها حرام اعلام شده است، آيا حضرتعالى آن را حرام مىدانيد؟
پاسخ: اگر آن حشره داراى خون جهنده نباشد، پاک است و چنانچه اجزاء آن در آن جوشانده موجود نباشد، استفاده از آن جوشانده در خوردنىها و آشاميدنىها اشکال ندارد.