خوردن ماهی که شخص غیر مسلمان آن را از آب گرفته
سؤال: آیا خوردن ماهیهایی که شخص کافر آن را از آب گرفته و نام خدا را بر زبان نبرده و در رستوران یا مغازههای افراد غیر مسلمان به فروش میرسد جایز است؟
پاسخ: کسی که ماهی را صید میکند لازم نیست مسلمان باشد و در موقع گرفتن آن نام خدا را ببرد ولی مسلمان باید گرفتن آن را دیده باشد یا از راه دیگر یقین پیدا کند یا حجت شرعیه داشته باشد که زنده از آب گرفته شده یا در تور، در آب مرده باشد؛ و اگر این ماهی در دست کافری باشد که از دست مسلمان نگرفته باشد اگرچه بگوید آنرا زنده گرفتهام حرام میباشد، مگر اینکه بیّنه یا شخص ثقهای که ظنّ بر خلاف گفتة او نباشد، خبر دهد که او را زنده گرفته است.
خوردن گوشت جنین گوسفند
سؤال: بعد از سر بریدن گوسفند گاهی در شکم او جنینی دیده میشود، آیا خوردن آن جایز است؟
پاسخ: در صورتیکه زنده از شکم مادر بیرون بیاید و آن را به دستوری که در شرع معین شده سر ببرند حلال وگرنه حرام میباشد و در صورتیکه مرده بیرون بیاید چنانچه خلقت آن بچه کامل شده باشد و مو یا پشم در بدنش روییده باشد و بواسطة شکار یا سر بریدن مادرش مرده باشد و بیرون آوردن بچه از شکم مادر بیشتر از اندازة متعارف تأخیر نشده باشد پاک و حلال است.
خوردن شربت های خوراکی که از روغن ماهی گرفته شده
سؤال: آیا خوردن شربتهای تقویتی که از کشورهای غبر مسلمان وارد شده و از جنس روغن ماهی میباشد جایز است؟
پاسخ: در صورتی که از بلاد کفّار وارد شده اگر احراز نکرده باشیم که شخص کافر آن را به نحو صحیح تزکیه نموده یعنی آن را زنده از آب گرفته و یا در تور، در آب مرده باشد حرام است. ولی اگر تزکیه آن را توسط کافر احراز کرده باشیم ولی نمیدانیم آن ماهی فَلس داشته یا نه بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
ماهی که در فَلس داشتن آن شک باشد
سؤال: آیا خوردن بعضی انواع ماهیهایی که شک داریم که فلس دارند یا نه جایز است؟
پاسخ: اگر در اینکه این نوع ماهی فلس دارد شک داشته باشید باید بنا را براین بگذارید که خوردن آن حرام است.
خوردن گوشت خرگوش
سؤال: آیا خوردن گوشت خرگوش جایز است؟
پاسخ: خوردن گوشت خرگوش حرام است.
خوردن گوشت کلاغ و کبوتر و گنجشک و بلبل
سؤال: آیا خوردن گوشت کلاغ و گنجشک و کبوتر و بلبل در صورتیکه ذبح شرعی شوند جایز است؟
پاسخ: خوردن گوشت کلاغ حرام ولی گوشت کبوتر و گنجشک و بلبل حلال میباشد
خوردن ماهی زنده
سؤال: آیا خوردن بعضی از ماهیهای کوچک زنده (که برای درمان بعضی بیماریها هم تجویز شده است) جایز است؟
پاسخ: خوردن ماهی زنده جایز است هرچند احتیاط مستحب خودداری کردن است.
خوردن غدد (دشول)
سؤال: آیا خوردن غدد که آن را دشول میگویند جایز است؟
پاسخ: خوردن غدد (دشول) حرام است.
خوردن چیزی که برای انسان ضرر مهمی دارد
سؤال: آیا خوردن غذا یا چیزی که ضرر مهمی برای انسان دارد از جهت شرعی اشکال دارد؟
پاسخ: خوردن و آشامیدن چیزی که برای انسان ضرر مهمی دارد حرام است.
استعمال تریاک
سؤال: آیا استعمال تریاک از لحاظ شرعی جایز است؟
پاسخ: استعمال آنچه ضرر قابل اعتنا و مهمی داشته باشد مثل تریاک چه ضرر مهم آن به جهت آن باشد که مقدار زیادی از آن را استعمال نموده و چه از جهت اعتیاد به آن باشد حرام است.
خوردن و آشامیدن خبائث
سؤال: آیا خوردن و آشامیدن چیزهایی که طبع مردم از آنها متنفّر است جایز میباشد؟
پاسخ: خوردن و آشامیدن خبائث که طبیعت انسان از آن متنفر است مثل بول حیوان حلال گوشت جایز نیست. ولی خوردن بول شتر و گاو و گوسفند در صورت نیاز به آنها برای مداوا مانعی ندارد.
خوردن گوشت مشکوک
سؤال: اگر در حلال بودن یا حرام بودن گوشت خاصی شک داشته باشیم آیا میتوانیم آن را بخوریم؟
پاسخ: در صورتی که بدانیم آن گوشت از نوع حلال است ولی در اینکه تزکیه شده (مثلا در گوسفند و مانند آن طبق دستور شرع ذبح شده یا در ماهی به نحو شرعی از آب گرفته شده باشد) شک داشته باشیم، اگر از بازار مسلمانان خریداری شده باشد یا در دست مسلمانی بوده و در آن تصرفی نموده که دلالت بر تزکیه آن نماید مثل اینکه (آن را در معرض فروش گذاشته) پاک بوده و حلال است و در صورتی که نمیدانیم این گوشت از نوع حلال است (مثل گوشت گوسفند) یا از نوع حرام (مثل گوشت خوک) حکم به حلال بودن آن میشود.
غذا خوردن در خانة ارحام
سؤال: آیا غذا خوردن در خانة برادر و خواهر یا عمو و عمه و خاله و دایی بدون اجاز گرفتن از آنها جایز است؟
پاسخ: غذا خوردن در خانة ایشان در صورتی که به نحو متعارف بوده و علم به کراهت آنها نداشته باشیم جایز است.
فرو بردن آب بینی و خلط سینه
سؤال: گاهی خلط سینه و یا آب بینی وارد فضای دهان میشود آیا فروبردن اینها اشکالی دارد؟
پاسخ: فرو بردن آب بینی و خلط سینه که در دهان آمده حرام نیست.
نشستن سر سفرة شراب
سؤال: آیا جایز است سر سفره ای که در آن شراب گذاشته شده بنشینیم یا از آن سفره غذا بخوریم؟
پاسخ: نشستن سر سفره ای که در آن شراب گذاشته شده و غذا خوردن از آن سفره در صورتی که انسان یکی از آنها حساب شود حرام است.