سؤال : گرفتن اجاره و رهن براى منازل آيا شرعا جايز است ؟
پاسخ: جايز است و تصرف در عين مرهونه بدون اذن رهن جايز نيست .
سؤال : اگر منزلى را رهن كنيم و در آن ساكن شويم چه حكمى دارد ؟
پاسخ: اگر رهن قرض بدون اجاره باشد سكناى آن خانه ربا و حرام است . و همچنين اگر قرض بشرط باشد و اگر اجاره بشرط قرض باشد باحتياط واجب جايز نيست .
سؤال : اگر مغازه مرهونه در قبال پولى كه به او داده شده بخود صاحب مغازه يعنى راهن اجاره داده شود صحيح است يا خير
پاسخ: منافع مغازه ملك او است و او مى تواند بدون اجرت از آن استفاده كند ، و اجاره دادن آن باطل است چون مالك نيست .
سؤال : اگر ملكى رهن واقع شود و شرط شود كه راهن در اين مدت هيچگونه حق تصرف در آنرا ندارد چنانچه آنرا معامله كند عقد صحيح است يا خير ؟
پاسخ: اگر مرتهن آن وارد كند باطل است و اگر اجازه دهد صحيح است .
سؤال : آيا مرتهن مى تواند عين مرهونه را به راهن اجاره دهد ؟
پاسخ: مرتهن مالك نيست كه اجاره دهد بلكه عين مالك راهن است و منافعش در اختيار او است و مى تواند در آن تصرف كند به نحوى كه با حق رهانت منافات نداشته باشد .
سؤال : آيا آنچه که بين مردم متداول است که بعنوان رهن منزل مبلغ کلاني پيش پرداخت مي کنند وديگر از اجاره ماهانه معاف هستند ودر پايان انقضاء اجاره مبلغ را پس ميگيرند آيا شرعيت دارد ؟
پاسخ: اين کار حرام است وسکناي در آن منزل سود پول است وجايز نيست .
سؤال : رهن کامل دادن منزل بدون اخذ اجاره فقط در مقابل وجه نقد پيش؟
پاسخ: اگر قرض به شرط سکني باشد حرام است.
سؤال : چگونه مي شود به رهن خانه خمس تعلق نگيرد؟
پاسخ: اگر رهن خانه از پولي باشد که اگر صرف در مؤونه نشود بايد خمس آن را داد راه فرار و چاره اي که خمس ندهيد وجود ندارد.
سؤال : آيا خانه رهن تنها دادن يعني بدون دريافت هيچگونه اجاره ايراد دارد؟
پاسخ: اگر حقيقت رهن باشد اشکال ندارد يعني مبلغي را به شخصي قرض بدهد و طرف هم خانه خود را به عنوان رهن در اختيار او بگذارد و به او اجازه استفاده از خانه را بدهد