سؤال: كسي كه به نيابت ديگري رمي جمره ميكند، آيا كافي است كه اول براي خودش هر جمرهايرا رمي كند، و پس از آن به نيابت ديگران ولو ده نفر باشند يكجا رمي كند، بعد جمره وسطي را هم همين طور، و در پايان براي جمره عقبه نيز چنين كند، يا اينكه بايد اول هر سه جمره را براي خودش، و بعد هر سه را براي دومي، و همچنين به ترتيب براي ديگران رمي نمايد؟
پاسخ: هر دو صورت صحيح است.
سؤال: چنانچه كساني صبح روز دهم از رمي كردن معذور باشند، ولي اطمينان دارند كه بعد از ظهر خلوت است و قادر به رمي هستند، بفرماييد صبح ميتوانند نايب بگيرند، يا بايد صبر كنند تا خلوت شود و رمي نمايند؟
پاسخ: اگر ميتواند در روز رمي كنند، نميتوانند نايب بگيرند.
سؤال: كسي كه در رمي جمرات نايب شده، آيا ميتواند شب رمي كند يا نه، و هم چنين كسي كه در اصل حج نايب باشد، و از ابتدا ميدانسته كه نميتواند رمي كند، يا نميتواند روز رمي كند، و يا در رمي در روز مسامحه و اهمال كند، حكمش چيست؟
پاسخ: نايب بايد اعمال اختياري حج را انجام دهد، و اگر معذور باشد نميتواند نايب شود، و كسي كه در رمي نايب شده بايد روز رمي كند، و مسامحه و اهمال جايز نيست.
سؤال: شخصي در روز عيد قربان به جمره عقبه رفته است، و رمي را انجام داده، ولي رمي دو روز بعد را در اثر كسالت وكالت داده، و روز سيزدهم خودش براي قضاي رمي جمرات رفته، ولي اول رمي جمره عقبه نموده بعداً برگشته، و از جمره اولي شروع كرده، و روز يازدهم و دوازدهم را يك مرتبه چهارده سنگ زده، هفت عدد براي روز يازدهم، و هفت عدد براي روز دوازدهم، و جمره وسطي را هم چنين دوازده سنگ زده، و جمره عقبه را نيز دوازده سنگ زده است، و الآن به ايران برگشته است، وظيفه او چيست؟
پاسخ: اگر كسالت داشته و معذور بوده و وكالت داده عمل او صحيح است، و نياز به تكرار نداشته است، و در هر صورت تكرار به نحو مرقوم صحيح نيست.
سؤال: زني به همراه شوهرش در روز يازدهم جهت رمي به طرف جمرات حركت ميكند كه بر اثر شدت گرمي هوا و كثرت جمعيت شوهر خود را گم ميكند حالت اضطراب و شوكه شدن به او دست ميدهد و به زمين ميافتد مأمورين او را به بيمارستان منتقل ميكنند بعد از چهار روز تفحص در بيمارستان پيدا ميشود كه قادر به انجام بقيه اعمال حج نميباشد و در فاصله مزبور شوهرش به نيابت از او بقيه اعمال را انجام ميدهد، آنچه مسلم است اين بوده كه شوهر در حال ناراحتي و حواس پرتي بوده ولي از او كه سؤال ميشود اعمال نيابتي را انجام داديد يا نه ميگويد بلي انجام دادهام، پس از مراجعت از حج قسم جلاله ياد ميكند كه من حالم بجا نبود و اعمال نيابتي را انجام ندادم و اظهار ميكند كه اجتماع ما با هم حرام است آيا حج صحيح است يا نه؟ و در صورت عدم صحت آيا با نيابت كفايت ميكند يا اينكه لازم است خودش بقيهاعمال را انجام دهد وقربانيكه بواسطه عدم بيتوته درمني ميباشد آيا در محل خودش ذبح كند كافي است و يا بايد به مني فرستاده شود؟
پاسخ: هر چه از اعمال مانده باشد اگر بتواند بايد خودش برود و انجام دهد و اگر نتواند بايد نائب بگيرد و قضاي رمي جمرات بايد در ايام تشريق باشد و قرباني مورد سوالرا اگر در محلّ خودش ذبح كند و به فقراء بدهد كافي است.
سؤال: زني هستم كه به نيابت از ديگري به حج مشرف شدهام ولي به دليل ازدحام از رمي معذور ميباشم آيا ميتوانم به ديگري جهت انجام رمي نيابت بدهم؟ آيا در اين صورت نيابت من باطل نميگردد؟
پاسخ: اگر اجير براي نيابت شده باشيد و از اوّل ميدانستيد كه معذور از رمي هستيد و بايد نائب بگيرد چنانچه شخصي كه شما را اجير كرده هم ميدانسته، نائب گرفتن براي رمي اشكال ندارد ولي اگر او نميدانسته و ظاهر اجاره اين است كه شما به مباشرت خودتان انجام دهيد، حج صحيح و مبرء ذمّه منوب عنه است ولي در اينكه استحقاق اجرت داشته باشيد اشكال است، بايد به كسي كه شما را اجير كرده رجوع نمائيد. و اگر اتفاقاً معذور از رمي شويد اشكال ندارد و اگر تبرّعاً نيابت كردهايد هم اشكال ندارد.