سؤال: كساني كه جهت ذبح قرباني، به مذبح ميروند، و قهراً لباس احرام و بدنشان آلوده به خون ميشود، و غالباً تطهير برايشان ميسور نيست تا به مكّه برگردند، آيا گناهي بر آنان هست يا نه؟
پاسخ: رفتن به مذبح براي قرباني نمودن حرام نيست، ولكن اگر لباس يا بدن محرم نجس شود احوط تطهير آن است با امكان، اگر چه مستلزم رفتن به مكّه باشد.
سؤال: در قربانگاه ده نفر حاجي با صاحب گوسفند قرار ميگذارند كه ده گوسفند را جدا ميكنيم و قرباني مينماييم، از قرار يكي دويست ريال سعودي مثلاً، در اين بين چند نفر ديگر از رفقاي آنان ميآيند، و بدون قرار جديد با صاحب گوسفند، به تعدادشان گوسفند قرباني ميكنند، و بنا دارند كه بعد از قرباني، طبق قرار داد ساير افراد، به صاحب گوسفند پول بدهند، آيا قربانيهاي آنان درست است يا خير؟
پاسخ: بدون استيذان از مالك كافي نيست، اگر چه بعداً راضي شود.
سؤال: در قربانگاه، حاج و صاحب گوسفند يك قراري با هم ميگذارند كه هر چند رأس گوسفندي كه ميخواهند هر يكي به فلان مبلغ معين، حاجي هم قبول ميكند، و يكي يكي را به نيّت افرادي كه وكالت دارد ميكشد، بعد ميرود با صاحب گوسفند حساب ميكند، آيا در قرباني اشكال نيست؟
پاسخ: اشكال ندارد.
سؤال: جمعي از حجاج پول روي هم ميگذارند، و كسي با پول مشترك براي همه آنان تعدادي گوسفند ميخرد، و در وقت ذبح هر گوسفند را براي يك نفر قصد ميكند، و قرباني مي كند، آيا اين ترتيب ذبح اشكال دارد يا خير، و آيا در صورت تفاوت گوسفندان در قيمت، با اينكه همه به يك اندازه پول دادهاند چه وضعي پيدا ميشود؟
پاسخ: در فرض سوال، اگر صاحبان پول راضي باشند و ذابح وكالت مطلق در افراز داشته باشد، اشكال ندارد.
سؤال: اگر قرباني از وجه غير مخمّس باشد چه صورت دارد؟
پاسخ: اگر معامله عين به عين باشد، كفايت نميكند.
سؤال: در مكّه جيب كسي را زدند، و پولش را بردند، شكايت كرد، بعد طي مراحل قانوني حاكم آنجا حكم كرد پولش را از دزد بگيرند، و به او بدهند، آيا جايز است پول را بگيرد و گوسفند قرباني را با آن بخرد يا نه؟
پاسخ: اگر ميداند كه عين پول را از ديگران دزديده، نميتواند بگيرد، و الاّ گرفتن وجه و صرف در قرباني مانعي ندارد.
سؤال: اگر كسي ذبح و يا حلق را نتوانست در روز عيد انجام دهد، آيا در روز يازدهم بايد ابتدا ذبح و حلق را كه از وظايف روز قبل است انجام دهد، و بعد به رمي جمرات برود، و يا آنكه ميتوان اول رمي جمرات را در روز يازدهم انجام دهد، و سپس به قربانگاه برود؟
پاسخ: احوط و اولي انجام ذبح يا حلق، و سپس رمي است.
سؤال: افرادي كه ميگويند ما نميتوانيم بياييم رمي جمرات آيا نياز است كه روحاني كاروان اصرار نمايد عذر شما چيست؟
پاسخ: چون غالباً اشخاص عذرهاي غير موجه براي نرفتن به جمرات ذكر ميكنند و جاهل به مسئله هستند تذكر و پرسش بهتر است مخصوصاً كه گاهي بعد از تمامي اعمال به مناسبتهايي معلوم ميشود عملشان صحيح نبوده و اين كار گاهي تبعاتي دارد.
حلق يا تقصير قبل از قرباني
سؤال: شخصي قرباني نميكند به اعتقاد اينكه گوشت گوسفند تلف ميشود، و از آنها استفادهاي نميشود، و با همين كيفيت تقصير كرده اعمال حج را انجام ميدهد، وظيفه او چيست؟
پاسخ: در فرض سوال، از احرام خارج شده، ولي قرباني بر ذمه او است.
ذبح قبل از رمي
سؤال: شخصي به اعتماد نايب خود در رمي، ذبح كرده و حلق نموده است، بعد معلوم شده كه نايب از جانب او رمي ننموده است، آيا ذبح و حلق او صحيح است؟
پاسخ: كفايت ميكند.