سؤال: شخصي چند سال قبل به حج مشرف شد، و در عمره تمتّع بعد از سعي چند دانه موي ريش را به نيّت تقصير كند، و حج را تمام نمود، آيا حج تمع او صحيح است يا نه؟ ضمناً بعد از اين سفر چند مرتبه ديگر به حج مشرف شده، اگر حج اول اشكالي داشته باشد حج سالهاي بعد صحيح است يا نه؟ و چنانچه در واقع حج اوّل او مبدّل به افراد شده باشد اگر امسال به مكّه برود و بعد از اتمام اعمال حج، يك عمره مفرده انجام دهد براي حج سال اول كافي است يا نه؟
پاسخ: در فرض سوال، كه حج تمتّع را ثانياً بجا آورده، اگر عمره مفرده نيز احتياطاً بجا آورده كافي است، و اگر بعد از حج سال اول در سالهاي بعد، عمره بجا آورده باشد، نيز كافي است.
سؤال: شخصي در عمره تمتّع به جاي تقصير (چون تقصير را به معني گناه تصور كرده) چند مو از سينه خود كنده، و بعد هم براي حج تمتّع محرم شده، و حج تمتّع را انجام داده، آيا حلق كه بعد انجام گرفته كفايت از تقصير ميكند يا نه؟ و آيا فعلاً زن بر او حلال است يا هنوز از احرام خارج نشده؟
پاسخ: در فرض سوال، كه از جهت جهل به مسئله قبل از محل شدن از عمره، محرم به احرام حج شده، عمره تمتّع او باطل، و حج او مبدّل به حج إفراد شده، و بعد از اعمال حج، و تقصير يا حلق، و طواف نساء زن بر او حلال است ، و واجب است بعد از حج، عمره مفرده بجا آورد، و اگر نياورده هر وقت متمكّن شد انجام دهد، و احتياط لازم آن است كه در سال بعد حج تمتّع بجا آورد.
سؤال: اگر شخص محرم به احرام حج يا عمره، محرم ديگري را با كوتاه كردن موي او تقصير نمايد، شخص تقصير شده از احرام خارج ميشود يا نه؟ و درصورت خارج شدن از احرام، براو و برتقصير كننده كفّاره لازم ميشود يا نه؟
پاسخ: اگر جاهل به حكم باشند، تقصير صحيح است، و از احرام خارج ميشوند، و بر تقصير كننده نيز كفّاره لازم نيست.
سؤال: در مناسك آمده كه در صورت نسيان تقصير در عمره، و توجّه پيدا كردن به آن بعد از احرام حج، عمره او صحيح است، و بايد يك گوسفند كفّاره بدهد، و راجع به انجام تقصير و عدم آن چيزي مرقوم نشده، آيا همان كفّاره كافي است؟
پاسخ: بلي در صورت نسيان، كفّاره كافي است.
سؤال: بنابر عدم كفايت نتف (كندن مو) در مورد تقصير در عمره تمتع چه تكليفي دارد؟ آيا حج و عمره او صحيح است؟ و اگر صحيح است كفّاره دارد يا نه؟ و در صورت داشتن كفّاره، كفّارهاش چيست؟
پاسخ: در فرض سوال، حج او بدل به أفراد شده و با انجام اعمال حج از احرام خارج شده و بنابراحتياط عمره مفرده نيز بجاي بياورد و اگر جهلاً بجاي تقصير نتف نموده كفّاره ندارد بهر حال اين حج بنابر احتياط لازم كفايت از حج تمتّع نميكند.
سؤال: آيا زنان به كوتاه كردن ناخن ميتوانند اكتفاء كنند؟
پاسخ: بلي، گرفتن ناخن در تقصير كفايت ميكند.
سؤال: آيا پس از تقصير هر گونه لذت بدن از همسر حرام است يا فقط اختصاص به آميزش دارد؟
پاسخ: در غير عمره تمتع، التذاذات ديگر نيز قبل از طواف نساء جايز نيست.