انهار
انهار
مطالب خواندنی

كيفيّت تقصير

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: شخصي چند سال قبل به حج مشرف شد، و در عمره تمتّع بعد از سعي چند دانه موي ريش را به نيّت تقصير كند، و حج را تمام نمود، آيا حج تمع او صحيح است يا نه؟ ضمناً بعد از اين سفر چند مرتبه ديگر به حج مشرف شده، اگر حج اول اشكالي داشته باشد حج سالهاي بعد صحيح است يا نه؟ و چنانچه در واقع حج اوّل او مبدّل به افراد شده باشد اگر امسال به مكّه برود و بعد از اتمام اعمال حج، يك عمره مفرده انجام دهد براي حج سال اول كافي است يا نه؟

پاسخ: در فرض سوال، كه حج تمتّع را ثانياً بجا آورده، اگر عمره مفرده نيز احتياطاً بجا آورده كافي است، و اگر بعد از حج سال اول در سالهاي بعد، عمره بجا آورده باشد، نيز كافي است.

سؤال: شخصي در عمره تمتّع به جاي تقصير (چون تقصير را به معني گناه تصور كرده) چند مو از سينه خود كنده، و بعد هم براي حج تمتّع محرم شده، و حج تمتّع را انجام داده، آيا حلق كه بعد انجام گرفته كفايت از تقصير مي‎كند يا نه؟ و آيا فعلاً زن بر او حلال است يا هنوز از احرام خارج نشده؟

پاسخ: در فرض سوال، كه از جهت جهل به مسئله قبل از محل شدن از عمره، محرم به احرام حج شده، عمره تمتّع او باطل، و حج او مبدّل به حج إفراد شده، و بعد از اعمال حج، و تقصير يا حلق، و طواف نساء زن بر او حلال است ، و واجب است بعد از حج، عمره مفرده بجا آورد، و اگر نياورده هر وقت متمكّن شد انجام دهد، و احتياط لازم آن است كه در سال بعد حج تمتّع بجا آورد.

سؤال: اگر شخص محرم به احرام حج يا عمره، محرم ديگري را با كوتاه كردن موي او تقصير نمايد، شخص تقصير شده از احرام خارج مي‎شود يا نه؟ و درصورت خارج شدن از احرام، براو و برتقصير كننده كفّاره لازم مي‎شود يا نه؟

پاسخ: اگر جاهل به حكم باشند، تقصير صحيح است، و از احرام خارج مي‎شوند، و بر تقصير كننده نيز كفّاره لازم نيست.

سؤال: در مناسك آمده كه در صورت نسيان تقصير در عمره، و توجّه پيدا كردن به آن بعد از احرام حج، عمره او صحيح است، و بايد يك گوسفند كفّاره بدهد، و راجع به انجام تقصير و عدم آن چيزي مرقوم نشده، آيا همان كفّاره كافي است؟

پاسخ: بلي در صورت نسيان، كفّاره كافي است.

سؤال: بنابر عدم كفايت نتف (كندن مو) در مورد تقصير در عمره تمتع چه تكليفي دارد؟ آيا حج و عمره او صحيح است؟ و اگر صحيح است كفّاره دارد يا نه؟ و در صورت داشتن كفّاره، كفّاره‎اش چيست؟

پاسخ: در فرض سوال، حج او بدل به أفراد شده و با انجام اعمال حج از احرام خارج شده و بنابراحتياط عمره مفرده نيز بجاي بياورد و اگر جهلاً بجاي تقصير نتف نموده كفّاره ندارد بهر حال اين حج بنابر احتياط لازم كفايت از حج تمتّع نمي‎كند.

سؤال: آيا زنان به كوتاه كردن ناخن مي‎توانند اكتفاء كنند؟

پاسخ: بلي، گرفتن ناخن در تقصير كفايت مي‎كند.

سؤال: آيا پس از تقصير هر گونه لذت بدن از همسر حرام است يا فقط اختصاص به آميزش دارد؟

پاسخ: در غير عمره تمتع، التذاذات ديگر نيز قبل از طواف نساء جايز نيست.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -