سؤال: اگر از حاجّ در حال احرام عملي سرزند كه موجب كفّاره است، كفّاره را در كجا بايد ذبح يا نحر كند؟
پاسخ: در صورت تمكّن، كفّارات در احرام عمره را بايد در مكّه و كفّارات در احرام حج را بايد در مني ذبح و يا نحر كنند، و فديهها را بپردازند، و در صورت عدم تمكّن بايد در شهر خود تدارك نمايند.
سؤال: آيا كفّاره احرام عمره و يا حج را ميتوان در وطن ذبح نموده و به فقير داد، يا خير؟
پاسخ: اگر ايصال كفّاره به فقير در حج مشكل باشد مانع ندارد كه در وطن ذبح كند و به فقير بدهد.
سؤال: مصرف كفّارهاي كه در احرام عمره و يا حج تعلّق گرفته چيست؟
پاسخ: مصرف كفّاره فقير غير سيّد است، و اگر دهنده كفّاره سيّد باشد، جايز است كه كفّاره خود را به سيّد فقير بدهد، و بنابراحتياط واجب بايد فقير مؤمن باشد.
سؤال: آيا حاج ميتواند از گوشت گوسفندي كه به عنوان كفّاره ميدهد خودش بخورد؟
پاسخ: خودش نميتواند بخورد.
سؤال: آيا شخص فقير ميتواند گوشت كفّاره تقصير خود را به مصرف فقرايي كه نانخور او هستند برساند؟
پاسخ: براي كساني كه نفقه آنان بر او واجب است نميشود صرف نمود.
سؤال: آيا حيواني كه به عنوان كفّاره محرمات احرام ذبح ميشود بايد داراي شرايط قرباني باشد، و آيا در مني ذبح شود، يا بعد از بازگشت به وطن خود هم ميتواند انجام دهد؟
پاسخ: كفّاره، شرائط قرباني را ندارد و كفاراتي كه در احرام عمره واجب شده بايد در مكّه ذبح شود و آنچه در احرام حج بوده در مني ولي اگر ممكن نشد ميتواند در شهر خود ذبح كند.
سؤال: اگر كودك مميّزي، بدون اذن ولي محرم شود و در حال احرام، يكي از محرّمات را مرتكب شود، كفاره آن بر عهده كيست؟
پاسخ: در فرض سوالكفّاره واجب نيست ولي احتياط آن است كه ولي بچه كفّاره را از مال خودش بدون اينكه قصد كند بر او واجب بوده يا بر صبي، ادا نمايد.
سؤال: شخص محرم برايش غذا آوردهاند و روي برنج ادويه ريختهاند و خورده در بين غذا متوجه شده باز باقي غذاي معطر را خورده آيا كفّاره دارد اگر دارد كفّارهاش چيست؟
پاسخ: كفّاره استعمال بوي خوش بنابر احوط يك شتر است.
سؤال: استفاده از روايات وارده و فتواي آيات عظام اين است كه اگر محرم زوجه خود را در حال احرام تقبيل كند موجب كفاره ميشود سوالاين است كه كه اگر زوجه شوهر خود را در حال احرام تقبيل نمايد آن هم موجب كفاره ميشود يا خير در صورت وجوب كفاره دليل فرع را بيان فرمائيد.
پاسخ: در فرض سوال، كفاره واجب ميشود و دليل آن همان ادلهاي است كه كفاره را براي مرد در صورت تقبيل او، زوجه خود را واجب ميكند و علماء در مناسك فرمودهاند: «و المرأة في ذلك كلّه كالرجل».
سؤال: كفاره پوشاندن صورت براي زنان از روي عمد چيست؟