انهار
انهار
مطالب خواندنی

كفاره محرمات احرام

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: اگر از حاجّ در حال احرام عملي سرزند كه موجب كفّاره است، كفّاره را در كجا بايد ذبح يا نحر كند؟

پاسخ: در صورت تمكّن، كفّارات در احرام عمره را بايد در مكّه و كفّارات در احرام حج را بايد در مني ذبح و يا نحر كنند، و فديه‎ها را بپردازند، و در صورت عدم تمكّن بايد در شهر خود تدارك نمايند.

سؤال: آيا كفّاره احرام عمره و يا حج را مي‎توان در وطن ذبح نموده و به فقير داد، يا خير؟

پاسخ: اگر ايصال كفّاره به فقير در حج مشكل باشد مانع ندارد كه در وطن ذبح كند و به فقير بدهد.

سؤال: مصرف كفّاره‎اي كه در احرام عمره و يا حج تعلّق گرفته چيست؟

پاسخ: مصرف كفّاره فقير غير سيّد است، و اگر دهنده كفّاره سيّد باشد، جايز است كه كفّاره خود را به سيّد فقير بدهد، و بنابراحتياط واجب بايد فقير مؤمن باشد.

سؤال: آيا حاج مي‎تواند از گوشت گوسفندي كه به عنوان كفّاره مي‎دهد خودش بخورد؟

پاسخ: خودش نمي‎تواند بخورد.

سؤال: آيا شخص فقير مي‎تواند گوشت كفّاره تقصير خود را به مصرف فقرايي كه نانخور او هستند برساند؟

پاسخ: براي كساني كه نفقه آنان بر او واجب است نمي‎شود صرف نمود.

سؤال: آيا حيواني كه به عنوان كفّاره محرمات احرام ذبح مي‎شود بايد داراي شرايط قرباني باشد، و آيا در مني ذبح شود، يا بعد از بازگشت به وطن خود هم مي‎تواند انجام دهد؟

پاسخ: كفّاره، شرائط قرباني را ندارد و كفاراتي كه در احرام عمره واجب شده بايد در مكّه ذبح شود و آن‎چه در احرام حج بوده در مني ولي اگر ممكن نشد مي‎تواند در شهر خود ذبح كند.

سؤال: اگر كودك مميّزي، بدون اذن ولي محرم شود و در حال احرام، يكي از محرّمات را مرتكب شود، كفاره آن بر عهده كيست؟

پاسخ: در فرض سوالكفّاره واجب نيست ولي احتياط آن است كه ولي بچه كفّاره را از مال خودش بدون اينكه قصد كند بر او واجب بوده يا بر صبي، ادا نمايد.

سؤال: شخص محرم برايش غذا آورده‎اند و روي برنج ادويه ريخته‎اند و خورده در بين غذا متوجه شده باز باقي غذاي معطر را خورده آيا كفّاره دارد اگر دارد كفّاره‎اش چيست؟

پاسخ: كفّاره استعمال بوي خوش بنابر احوط يك شتر است.

سؤال: استفاده از روايات وارده و فتواي آيات عظام اين است كه اگر محرم زوجه خود را در حال احرام تقبيل كند موجب كفاره مي‎شود سوالاين است كه كه اگر زوجه شوهر خود را در حال احرام تقبيل نمايد آن هم موجب كفاره مي‎شود يا خير در صورت وجوب كفاره دليل فرع را بيان فرمائيد.

پاسخ: در فرض سوال، كفاره واجب مي‎شود و دليل آن همان ادله‎اي است كه كفاره را براي مرد در صورت تقبيل او، زوجه خود را واجب مي‎كند و علماء در مناسك فرموده‎اند: «و المرأة في ذلك كلّه كالرجل».

سؤال: كفاره پوشاندن صورت براي زنان از روي عمد چيست؟


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -