انهار
انهار
مطالب خواندنی

زير سايه رفتن (استظلال)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: آيا استظلال، مربوط به سايه بر سر مي‎باشد، يا اگر سايه فقط بر شانه بيفتد هم استظلال صدق مي‎كند؟

پاسخ: صدق نمي‎كند.

سؤال: فرموده‎ايد استظلال در شب صادق نيست، آيا در اين مسئله خاص، بين الطلوعين خصوصاً زماني كه نزديك به طلوع خورشيد است حكم شب را دارد؟

پاسخ: بلي حكم شب را دارد.

سؤال: اگرشخصي از مسجد شجره شب محرم شد، و به خيال اينكه همه مسير را در شب طي مي‎كند در ماشين مسقّف نشست، ولي بعداً به روز برخورد كرد، آيا به همين مقدار كه سرخود را از شيشه ماشين بيرون بياورد براي اينكه عدم استظلال را مراعات كرده باشد كافي است؟ و آيا فرقي بين بيرون آوردن سر از طرفي كه آفتاب مي‎تابد و طرفي كه سايه است وجود دارد يا خير؟

پاسخ: در فرض سوال، كفايت مشكل است و احتياط به پرداخت كفّاره ترك نشود.

سؤال: آيا در روز ابري استظلال صدق مي‎كند؟

پاسخ: استظلال در هواي ابري در روز جايز نيست.

سؤال: اخيراً از حدود كشتارگاه تا نزديك جمرات، مسقفي را درست كرده‎اند، آيا عبور از اين راه براي محرمي كه هنوز منزل نكرده و از مشعر مستقيم به جمرات مي‎رود جايز است يا نه؟

پاسخ: پس از رسيدن به مني سير در مسير مسقف اشكال ندارد.

سؤال: در شهر مكّه تونلهاي طولاني احداث كرده‎اند، آيا بعد از احرام حج، جايز است از داخل آن با اتومبيل سفر كرد، با علم به اينكه مسقف است؟

پاسخ: مكّه منزل است و در داخل مكّه مسير محرم از دورن تونل اشكال ندارد.

سؤال: اگر ماشين از زير پلهايي كه در مسير واقع شده برود، و به ناچار محرمين از زير پلها عبور كنند، و يا در پمپ بنزين در زير سقف متوقف شود، و محرمين زير سقف قرار گيرند اشكالي دارد؟

پاسخ: آنچه در حال احرام حرام است، سايه بر سر قرار دادن است، بنابراين در فرض سوالبراي محرم اشكال پيدا نمي‎شود، و كفّاره ندارد.

سؤال: اين جانب يكي از خدمه كاروان حج هستم، بعد از درك عرفات مدير كاروان و معاون و اينجانب و بانوان كاروان در يك اتوبوس سر بسته قرار گرفتيم، و براي درك اضطراري به مشعر الحرام رفته و چون در مسير مزدلفه به مني به راه بندان بر خورديم، در هواي آفتابي در اتوبوس سر بسته بودم، ناگاه به يادم آمد كه نبايد در زير سقف اتوبوس قرار بگيرم، چند دقيقه‎اي با علم به اينكه اتوبوس سرپوشيده است مانده و پس از توقف اتوبوس بر اثر راه بندان پياده شدم، و مابقي راه را تا محل چادر كاروان در مني پياده طي نمودم، لذا از محضر آن بزرگوار تقاضا دارم بفرماييد:

1 ـ كفّاره تعلّق مي‎گيرد يا نه؟

2 ـ در صورتي كه تعلّق گرفته باشد آيا بايد حتماً در مني ذبح گردد؟

3 ـ در حالي كه اكنون در تهران هستم آيا مي‎توانم گوسفند كفّاره را در محل اقامتم ذبح نمايم؟

4 ـ در صورتي كه از خدمه كاروان بودم و به دستور مدير گروه براي كمك كردن به بانوان مسنّ براي رمي جمره عقبه عازم مني بودم، و از خود استقلال نداشتم، وجه اين گوسفند را چه كسي بايد بپردازد؟ ستاد حج، مدير گروه، يا اينجانب؟

5 ـ چنانچه ستاد حج ذبح را تقبل نموده باشد، آيا از عهده اين جانب ساقط مي‎گردد يا نه؟

پاسخ: كفّاره دارد، و اگر چه بايد در مني ذبح نماييد، لكن فعلاً كه به وطن مراجعت كرده‎ايد ذبح در محل خودتان هم براي كفّاره كفايت مي‎كند، و مي‎توانيد به مسئولين در ستاد نيابت دهيد كه براي شما ذبح كنند، و در اين صورت ذبح آنها هم كافي است، ولي بدون نيابت صحيح نيست.

سؤال: ـ افرادي از مسجد شجره محرم شدند و شبانه براي مكّه حركت نمودند ولي نزديك طلوع آفتاب در ماشين سقف‎دار به خواب رفتند و بعد از طلوع آفتاب بيدار شدند و ماشين را نگاه داشتند، آيا براي مدتي كه در حال سير در زير سقف بودند، كفّاره دارد يا خير، و الآن كه ماشين ايستاده، و مي‎خواهند پياده شوند، چه حكمي دارد؟

پاسخ: براي مدتي كه خواب بوده‎اند، يا ماشين ايستاده، كفّاره واجب نيست، ولي اگر بعد از بيدار شدن و التفات و قبل از ايستادن ماشين، استظلال شده ولو اضطراراً، كفّاره واجب است.

سؤال: اگر سايه ديواره ماشينهايي كه سقف ندارند روي سر مرد محرم قرار بگيرد، اشكال دارد؟

پاسخ: اگر ديوار ماشين، مورّب باشد بطوري كه عرفاً صدق كند از بالاي سر استظلال شده جايز نيست، و اگر از پهلو سايه بر سر محرم بيفتد جواز آن خالي از قوت نيست، ولكن احوط ترك است.

سؤال: بر حسب فتواي حضرت مستطاب عالي جايز است كه محرم در منزل زير سقف و سايه برود يا چتر بر سر بگيرد، آيا مراد از منزل، شهر مكّه است، يا منزلي كه در شهر مكّه دارد و هم چنين در مني و عرفات؟

پاسخ: مراد از منزل محل نزول است در مقابل حال طي طريق، پس در شهر مكّه و مني و عرفات و قهوه خانه‎هاي بين راه و امثال آن، براي محرم بعد از منزل كردن تا قبل از كوچ كردن استظلال مانعي ندارد، هر چند در حال آمد و شد براي حوائج باشد.

سؤال: كساني كه از مسجد الحرام براي حج محرم مي‎شوند و از مسجد الحرام در ماشين سقف‎دار سوار مي‎شوند و مثلاً در عزيزيه كه منزل ايشان است پياده مي‎شوند، سوار شدن در اتومبيل سقف دار از مسجد الحرام به منزل چه صورت دارد، و اگر پياده نشوند و از اول قصد عرفات داشته باشند حكم چيست؟

پاسخ: مانع ندارد.

سؤال: آيا محرم مي‎تواند در شب، هنگام پيمودن راه، زير سقف برود، مثلاً فاصله ميقات تا مكّه را در ماشين سقف دار سوار شود؟

پاسخ: اگر در شب زير سقف برود اشكالي ندارد.

سؤال: آيا حرمت استظلال اختصاص به هنگام پيمودن راه دارد و يا در جايي كه منزل كرده و براي استراحت و غذا خوردن پياده شده و مانند آن هم نبايد زير سايه برود؟

پاسخ: حرمت استظلال مخصوص حال سير است و در موقع منزل كردن و يا پياده شدن براي بعض حوائج جائز است.

سؤال: آيا محرم به محض وصول به مكّه مي‎تواند استظلال نمايد، و يا بايستي به منزل برسد و بعد از اتخاذ منزل جايز است؟

پاسخ: مكّه منزل است، و با رسيدن به آن استظلال مانع ندارد.

سؤال: ـ آيا محرم در شهر مكّه يا در حال پيمودن فاصله بين مني و مكّه مي‎تواند از داخل تونل حركت كند در حالي كه راه ديگري هم كه دورتر است وجود دارد؟

پاسخ: در شهر مكّه تا وقتي كه حركت به سمت مني نكرده عبور از تونلها مانع ندارد ولي در موقع رفتن به مني و همچنين در تونلهاي بين راه اگر راه ديگري وجود دارد و اختيار در دست خود اوست بايد از همان راه برود و اگر اختيار ندارد و او را حتماً از راه تونل مي‎برند اشكال ندارد.

سؤال: آيا محرم، هنگام وقوف در عرفات، در حال جابجا شدن مثلاً رفتن به راه مسجد نمره مي‎تواند زير سايه برود؟

پاسخ: مانع ندارد.

سؤال: در ايامي كه محرم در مني است و هنوز حلق نكرده، آيا مي‎تواند هنگام رفتن به مسجد خيف و براي رمي جمره يا قربانگاه در بين راه زير سايه برود يا نه؟

پاسخ: بلي اشكال ندارد.

سؤال: پس از آنكه حاجي در ميقات محرم شد، آيا به مجرد ورود به شهر فعلي مكّه (با توجه به توسعه آن) تظليل بي مانع است يا بايد به محل اقامت وارد شود و از آن به بعد تظليل بي اشكال است؟

پاسخ: در صورتي كه جزء شهر مكّه شده باشد بطوري كه به آنجا هم شهر مكّه صدق كند اشكال ندارد.

سؤال: حاج در مسجد الحرام محرم مي‎شود به احرام حج تمتّع، و چون فاصله منزلش تا مسجد يك يا دو فرسخ است سوار به ماشين مسقف مي‎شود، و به خانه مي‎آيد، و از آنجا عازم عرفات مي‎شود، آيا اين استظلال كفّاره دارد يا خير؟

پاسخ: جواز استظلال در فرض سوالبعيد نيست، هرچند احتياط در ترك است.

سؤال: در حال حاضر مسجد تنعيم متّصل به مكّه بلكه داخل مكّه است، آيا براي كسي كه بعد از حج جهت عمره مفرده محرم مي‎شود چون آنجا منزل محسوب مي‎شود استظلال جايز است يا نه؟

پاسخ: با فرض اينكه جزء مكّه شده است، و مكّه بر آن صدق كند، استظلال مانع ندارد.

سؤال: شخصي روز هشتم ذي‎حجه براي رفتن به عرفات در مسجد الحرام احرام بست چون راه زياد بوده ناچار سوار اتومبيل مي‎شود ولي هنگام سير اتومبيل سرش را از پنجره ماشين بيرون آورده بود آيا كفّاره بايدبپردازد يا لزومي ندارد ضمناً اين شخص مقلد آيت‎الله خوئي (قدّس‎سره) بوده؟

پاسخ: در فرض سوال، چنانچه قصد دارد به منزل برود و از آنجا به عرفات، سوار شدن به ماشين مسقف اشكال ندارد و اين بر طبق نظر مرحوم آية‎الله العظمي گلپايگاني و نظر خود حقير است و ظاهراً نظر مرحوم آية‎الله العظمي خوئي هم همين است.

سؤال: شخصي در حال احرام، داخل اتوبوس غير مسقف در حال طي مسير و روز، مجبور است براي نوشيدن آب، يا آوردن آب براي ديگر زائران به قسمت جلو اتوبوس كه مسقف است برود. آيا در اين صورت گناهي كرده يا خير؟ و آيا كفّاره‎اي تعلق مي‎گيرد و يا خير؟

پاسخ: اگر وظيفه‎اش آوردن آب براي ديگران است و يا خود تشنه است و مي‎خواهد آب بخورد گناه ندارد ولي كفّاره دارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -