سؤال599: آيا نماز جماعت پشت سر اهل سنت جايز است؟
پاسخ:نماز جماعت براى حفظ وحدت اسلامى، جايز و صحيح است.
سؤال600: محل کار من در يکى مناطق کردنشين است که اکثر ائمه جمعه و جماعات آنجا از اهل سنت هستند، اقتدا به آنها چه حکمى دارد و آيا غيبت آنها جايز است؟
پاسخ:مشارکت با آنان در نماز جمعه و جماعتشان از جهت حفظ وحدت اشکال ندارد، و از غيبت بايد پرهيز شود.
سؤال601: در مکانهاى مشارکت و رفت و آمد با برادران اهل سنت، هنگام شرکت در نمازهاى روزانه، در بعضى از موارد مانند آنان عمل مىکنيم، مثل نماز بهصورت تکتّف و عدم رعايت وقت و سجده بر فرش، آيا اين نمازها احتياج به اعاده دارند؟
پاسخ:اگر حفظ وحدت مقتضى انجام آن کارها باشد، نماز صحيح و مجزى است، حتى اگر سجده بر فرش و مانند آن باشد، ولى تکتّف در نماز جايز نيست، مگر اينکه ضرورت آن را اقتضا کند.
سؤال602: در مکه و مدينه به استناد فتواى امام خمينى(قدّسسرّه) نماز جماعت را با برادران اهل سنت مىخوانيم و گاهى براى درک فضيلت نماز در مسجد مثل اداى نماز عصر يا عشا بعد از نماز ظهر و مغرب آن را بهصورت فرادى در مساجد اهل سنت بدون مهر و با سجده بر فرش بجا مىآوريم، اين نمازها چه حکمى دارد؟
پاسخ:در فرض مذکور اگر با فريضه تقيّه، منافات نداشته باشد بايد بر چيزى که سجده بر آن صحيح است سجده کند.
سؤال603: مشارکت ما شيعيان در نماز جماعت مساجد کشورهاى ديگر با برادران اهل سنت که دست بسته نماز مىخوانند، چگونه است؟ آيا تبعيت از آنان در تکتف بر ما واجب است يا آن که بايد نماز را بدون تکتف بخوانيم؟
پاسخ:اقتدا به اهل سنت، براى رعايت وحدت جايز است و نماز خواندن با آنها صحيح و مجزى است، ولى تکتف واجب نيست و بلکه جايز نيست، مگر در صورتى که ضرورتى آن را اقتضا کند.
سؤال604: هنگام شرکت در نماز جماعت با برادران اهل سنت، چسباندن انگشتان کوچک پا در حال قيام به انگشتان پاهاى دو نفرى که در دو طرف نمازگزار ايستاده چنانچه آنان ملتزم هستند چه حکمى دارد؟
پاسخ:اين کار واجب نيست، ولى انجام آن به صحّت نماز ضرر نمىرساند.
سؤال: برادران اهل سنت در ايام حج يا غير آن، نماز مغرب را قبل از اذان مغرب مىخوانند، آيا براى ما اقتدا به آنان و اکتفا به آن نماز صحيح است؟
پاسخ:معلوم نيست که آنان نماز را قبل از وقت بخوانند، ولى اگر مکلّف دخول وقت را احراز نکند، نمىتواند داخل شود، مگر آنکه رعايت وحدت آن را اقتضا کند که در اين صورت شرکت در نماز جماعت آنان و اکتفا به آن اشکال ندارد.