انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام دختران و بانوان به زبان مهربان، لطیف و ساده

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى
مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِاللهِ الصَالِحین
احکام دختران و بانوان به زبان
مهربان، لطیف و ساده
    
احکام دختران و بانوان به زبان مهربان، لطیف و ساده
واقعاً «دین» قرار است راهی برای آرامش و سهولت باشد، اما گاهی متأسفانه با کج‌سلیقگی‌ها یا ناآگاهی‌ها و بیان نابلدها، شیرینیِ تکلیف را به تلخیِ وسواس و سختی بدل می‌کند.
بیاییم «روایتِ مهربانی در بیان احکام بانوان» را جذّاب تقدیم نوگلان و ریحانه های بهشتی کنیم. و تفهیم کنیم که:
«دین؛ بن‌بست نیست،
بن‌بست‌شکن است»
چون در سپهر نیلگون احکام الهی، دختران و بانوان، ریحانه‌هائی هستند که شریعت برای پاسداشت لطافت و حرمتشان، جاده‌ای از جنس نور و آسانی ترسیم فرموده است.
اما دریغ که گاه، دیوارهای بلندِ «ندانستن»، این مسیر روشن را در چشم دختران و بانوان این سرزمین، مه‌آلود و دشوار جلوه داده است.
سخن از احکام بانوان که می‌شود، نباید ذهن‌ها فقط به سمتِ «بایدها و نبایدهایِ کلافه‌کننده» برود. حقیقتِ احکام، آغوشِ بازِ پروردگاری است که تفاوت‌های وجودی مخلوقش را می‌شناساند.
اگر غسلی واجب شده، بهانه‌ای برای طهارتِ جان و اگر در ایامی معافیتی از نماز و روزه مقرر گشته، نه نشانه محرومیت، که نشانه‌ی «تخفیف و رحمت» برای مخلوقات لطیف خداست.
دین می‌گوید: «در ایامی که جسمت خسته است، من میهمانیِ نماز را از دوشت برداشتم تا بدانی که رنجِ تو را می‌بینم.»
این یعنی خدایی که با بنده‌اش راه می‌آید، نه خدایی که به دنبال بهانه‌ای برای بازخواست است.
متاسفانه گاهی بیانِ این احکام به دست کسانی می‌افتد که زبانِ زمانه را نمی‌دانند و از اقیانوسِ فقه، تنها موج‌های سهمگینش را به ساحلِ ذهن دختران جوان می‌کوبند. آن‌ها که به جایِ «طهارت»، «وسواس» را هدیه می‌دهند و به جایِ «تقوا»، «ترس» را در دل‌ها می‌کارند، راه را کج رفته‌اند.
فقهِ اصیل، آنجاست که بن‌بست‌ها را می‌شکند؛
همان‌جا که می‌فرماید:
«اگر یقین نداری، پاکی»،
«اگر یادت نیست، تکلیفی نداری»،
«اگر به سختی افتادی، قاعده‌ی عسر و حرج برای توست».
دختران و بانوان مسلمان باید بدانند که احکام، برای او «حصار» نیستند، بلکه «حریم»اند.
حریمی که در آن، خدا بیش از هر کسی به حال او مهربان است.
اگر کسی دین را برای دختری سخت کرد، بی شک یا دین را نشناخته، یا آن دختر را؛
چرا که دینِ محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم)،
دینِ «سَمَحَه و سَهَلَه» است؛
یعنی دینی که بر پایه گذشت و آسانی بنا شده است.
بیاییم احکام را آن‌گونه که هست روایت کنیم؛ ساده، صمیمی و سرشار از کرامت.
بگذاریم دختران ما بدانند که:
سجّاده‌هایشان همیشه رو به خدایی گشوده است.
و بدانند بیش از آنکه خدا به دنبال شمارشِ رکعت‌هایشان باشد، به دنبالِ تپش‌های مخلصانه‌ی قلبهایشان است.
احکام دختران و بانوان،
روایتِ لطیفِ خداست برای ریحانه‌های خلقت؛
روایتی که در آن،
هیچ بن‌بستی برای رسیدن به نور وجود ندارد.

تاریخ به روزرسانی: دوشنبه, ۲۴ فروردین ۱۴۰۵

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى
مَهْدِيِّ الْأمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
{۱} عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
{۲} وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
{۳} وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
{۴} وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا به چهار چيز پناهنده نميشود:
{۱} شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل «حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌» خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است؛ زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
{۲} و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل: «لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌» زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
{۳} و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد«وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ» كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است؛ زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
{۴} و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى «مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌» آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست.
زيرا شنيدم خداى عزّ اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد. (و كلمۀ: عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -