انهار
انهار
مطالب خواندنی

(۲) احادیثی از آقا امام باقر (علیه السلام)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بِـسْـمِ اللهِ الـرَّحْمَنِ الـرَّحِيم
الــــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى
مَـهْدِيِّ الْأُمَـمِ وَ جَـامِـعِ الْـكَـلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
احادیثی از آقا امام باقر (علیه السلام)
     
اول ماه رجب سال ۵۷ هجری قمری مصادف با سالروز ولادت آقا امام باقر (علیه السّلام) است.
آن حضرت که از طرف رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) به باقرالعلوم نسبت داده شده اند، شاگردان بسیاری در زمان خود پرورانده اند.
به همین مناسبت چهل حدیث از میان احادیث نورانی ایشان برای استفاده مؤمنان منتشر می شود:
قال الامام ابو جعفر محمد بن علی الباقر (علیه السّلام):
۱. دقت در حساب به اندازه عقول در دنیا
انما یداق الله العباد فی الحساب یوم القیامة علی قدر ما اتاهم من العقول فی الدنیا.
خدا در روز قیامت نسبت به حساب بندگانش به اندازه عقلی که در دنیا به آنها داده است باریک بینی می کند.
غررالحکم جلد۲ - حدیث۳۲۶۰.
خاتمةالمستدرک میرزاحسین نوری- ج۱ ص۴۷.
معانی الاخبار شیخ صدوق ص ۲.
۲. در زمان غیبت باید چنین باشیم
اِصبِروا عَلی اداء الفَرائضِ، وَ صابِرو عَدُوُّکم، وَ رابِطوا امامَکمُ المُنتَظَرِِ.
صبر کنید برگزاردن احکام شرع و شکیبایی ورزید در برابر دشمنتان و آماده و حاضر باشید برای امامتان که در انتظار او هستید.
غیبه النعمانی، ینابیع المودة.
۳. سخن نیک را از هرکس بگیرید
خُذُوا الکلِمَةَ الطَّیبَةَ مِمَّن قالَها و إن لَم یعمَل بِها.
سخن طیب و پاکیزه را از هر که گفت بگیرید،‌ اگر چه او خود،‌ بدان عمل نکند.
تحف العقول، ص۳۹۱.
بحارالانوار ج ۱۱۰ ص۱۶۰، ج۷۵ ص ۱۷۰.
۴. نافرمان خداشناس نیست
ما عَرَفَ اَللهَ مَن عَصاهُ.
خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند.
تحف العقول ص۲۹۴.
الانوار البهیه شیخ عباس قمی ص ۱۴۳.
۵. حسد و تحقیر با دانش نمی سازد
لا یکونُ اَلعَبدُ عالِماً حَتّی لا یکونَ حاسِداً لِمَن فَوقَهُ و لا مُحَقِّراً لِمَن دُونَهُ.
هیچ بنده ای عالم نباشد تا اینکه به بالادست خود حسد نبرد و زیردست خود را خوار نشمارد.
تحف العقول ص۲۹۳.
۶. جهادی مانند مبارزه با نفس نیست
لا فَضیلَةَ کالجِهادِ ، ولا جِهادَ کمُجاهَدَةِ اَلهَوی .
فضیلتی چون جهاد نیست ، و جهادی چون مبارزه با هوای نفس نیست.
تحف العقول ص ۲۸۶.
مستدرک الوسائل ج ۱۱ ص ۱۴۳.
۷. نماز کسی که جماعت را ترک کرده نماز نیست
من ترک الجماعة رغبة عنها و عن جماعة المسلمین من غیر علة فلا صلاة له.
کسی که از روی بی میلی، بدون عذر و علت نمازجماعت را که اجتماع مسلمانان است ترک کند، نمازی برای او نیست.
امالی شیخ صدوق،ص۲۹۰.
۸. گفتار به گونه ای که دوست داریم بشنویم
قولوا للناس احسن ما تحبون ان یقال لکم.
بهترین چیزی را که دوست دارید درباره شما بگویند، درباره مردم بگویید.
بحارالانوار،ج۶۵، ص۱۵۲.
الکافی ج۲ ص ۱۶۵.
محاضرات ج ۱ ص ۲۵۱.
۹. حفظ زبان سبب مصونیت از گناه
لا یسلم احد من الذنوب حتی یخزن لسانه.
هیچ کس از گناهان سالم نمی ماند ، مگر اینکه زبانش را نگه دارد.
بحارالانوار،ج۷۵، ص۱۷۸.
تحف العقول ص ۲۹۸.
۱۰. صله رحم سریعترین طاعت
ان اعجل الطاعة ثوابا لصلة الرحم.
نزدیکترین و سریعترین طاعت در ثواب، پیوند با خویشان است.
تحف العقول،ص۳۰۳.
۱۱. مدارا قفل ایمان است
ان لکل شیءٍ قفلاً و قفل الایمان الرفق.
هر چیزی قفلی دارد و قفل ایمان مدارا کردن و نرمی است
جهاد النفس، ح۲۷۱. الکافی ج۲ ص ۱۱۸.
۱۲. غضب فرونشان تا عذاب فرونشیند
ومن کف غضبه عن الناس کف الله تبارک وتعالی عنه عذاب یوم القیامة.
کسی که خشمش را از مردمان باز دارد خداوند نیز در روز قیامت عذابش را از او باز می دارد.
جهادالنفس،ح۵۳۲. الکافی ج۲ ص ۳۰۵.
۱۳. حق بندگی ادا کن تو، خدا ترا کفایت کند
من عَبَد الله حق عبادته آتاه الله فوق امانیه و کفایته.
هر که خدا را، آنگونه که سزاوار اوست، بندگی کند، خداوند بیش از آرزوها و کفایتش به او عطا می کند.
بحارالانوار،ج۷۱ص۱۸۳.
۱۴. شوخی کننده بدون ناسزاگویی محبوب خداست
ان الله عزوجل یحب المداعب فی الجماعه بلا رفث.
خداوند عزوجل کسی را که در میان جمع ، بدون ناسزاگویی شوخی کند ، دوست دارد .
الکافی،ج۲،ص۶۶۳.
۱۵. مبارزه با نفس مانند مبارزه با دشمن
جَاهِد هَوَاک کمَا تُجَاهِدُ عَدُوَّک.
با هوای نفسانی خود مبارزه کن همانگونه که با دشمنت مبارزه می کنی.
عیون اخبار الرضا۲،ص۵۱.
۱۶. خوش نیتی باعث افزایش رزق
من حسنت نیته، زید فی رزقه.
هر که خوش نیت باشد، روزی اش افزایش می یابد .
بحارالانوار ، ج ۷۵ ، ص ۱۷۵.
۱۷. دوست داشتن میزان محبوبیت
اعرف المودة فی قلب اخیک بما له فی قلبک.
دوستی قلبی برادرت را از اندازه دوستی قلبی خودت نسبت به او بفهم.
تحف العقول ، ص ۳۰۴.
۱۸. بهترین آمیزه
ما شیب شی ء بشی ء احسن من حلم بعلم.
چیزی با چیزی نیامیخته است که بهتر از حلم با علم باشد.
بحارالانوار ، ج ۷۵ ، ص ۱۷۲ .
۱۹. دعا درپشت سر برادر دینی
اَوشَک دَعوَهُ و اَسرَعُ اِجابَه دُعاءَ المَرءِ لِاَخیهِ بِظَهرِ الغَیبِ.
دعای انسان پشت سر برادر دینی اش ، نزدیکترین و سریعترین دعا به اجابت است .
الکافی ، ج ۲ ، ص ۵۰۷.
۲۰. بهترین نیکی در دنیا
مَا حَسَنَةُ الدُّنیا إلّا صِلَةُ الإخوانِ وَالمَعارِفِ.
خوبی دنیا جز در پیوند با برادران و آشنایان نیست.
بحار الأنوار، ج ۴۶، ص۲۹۱.
۲۱. مدارا کننده صاحب ایمان
مَن قُسِمَ لَهُ الرَّفقُ قَسِمَ لَهُ الإیمانُ. (۲۱)
کسی که برایش مدارا تقسیم شده ایمان برای وی تقسیم گردیده.
۲۲. احیاء علم چیست؟
رحم الله عبدا أحیا العلم قال: قلت: وما إحیاؤه؟ قال: أن یذاکر به أهل الدین وأهل الورع. (۲۲)
فرمود خدا رحمت کند بنده ای را که علم را احیاء کند، أبی الجارود می گوید عرض کردم احیاء علم چیست؟ فرمود: مذاکره با اهل علم و پرهیزکاران احیاء علم است.
۲۳. بدزبان بیهوده گوی دشمن خدا است.
إنَّ اللهَ یبغِضُ الفَاحِشَ المُتَفَحِّشَ. (۲۳)
راستی که خداوند شخص بد زبان بیهوده گوی را دشمن می دارد.
۲۴. محبوبترین بنده خدا
مِن أحَبِّ عِبادِ اللهِ إلَی اللهِ المُحسِنُ التَّوَّابُ. (۲۴)
یکی از محبوبترین بندگان خدا در نزد خداوند کسی است که نیکوکار و بسیار توبه کننده باشد.
۲۵. ره آورد تقوی
اِنَّ اللّه‌َ عَزَّوَجَلَّ یقی بِالتَّقوی عَنِ العَبدِ ما عَزُبَ عَنهُ عَقلُهُ وَ یجَلّی بِالتَّقوی عَنهُ عَماهُ وَ جَهلَهُ. (۲۵)
خداوند به وسیله تقوا بنده را حفظ می ‌کند از آنچه که عقلش به آن نمی ‌رسد و کور دلی و نادانی او را بر طرف می ‌سازد.
۲۶. ره آورد نماز اول وقت
ایّما مؤمن حافظ علی الصلوات المفروضة فصلاها لوقتها فلیس هذا من الغافلین. (۲۶)
هر مؤمنی محافظت برنمازش نماید، و او را در وقتش به جا آورد، از انسانهای غافل شمرده نمی شود.
۲۷. ره آورد شوم ستم در دنیا
الظُلمُ فِی الدُّنیا هُوَ الظُلُمَاتُ فِی الاَخِرَه. (۲۷)
ظلم در دنیا همان ظلمتها و تاریکی های آخرت است.
۲۸.لباس بردباری
اَلحِلمُ لِباسُ العالِمِ فَلا تَعرَینَّ مِنهُ. (۲۸)
بردباری لباس عالم است، پس تو خود را از آن عریان مدار.
۲۹. ارزش اشک ریختن از خوف خدا
ما مِن قَطرَةٍ احَبَّ الی اللهِ عَزَّوَجَلَّ مِن قَطرَةٍ دُمُوعٍ فی سََوَادِ اللَّیلِ مَخَافَةً مِنَ اللهِ لا یریدُ بِها غَیرهُ. (۲۹)
هیچ قطره ای در نزد خداوند عزوجل دوست داشتنی تر و محبوب تر از قطره ی اشکهایی که در تاریکی شب و از خوف خدا با اخلاص کامل ریخته می شود نیست.
۳۰. خدا اهل مدارا را دوست دارد
اِنَّ اللهَ رَفیقٌ یحِبُّ الرِّفقَ ویعطی علی الرفق ما لا یعطی علی العنف. (۳۰)
خداوند اهل مدارا است و مدارا را دوست دارد و به اهل عطا می کند آنچه را که به اهل عتاب و رفتار خشن عطا نمی کند.
۳۱. نیکو بودن نیکی و زشت بودن بدی
مَا اَحسَنَ الحَسَنَاتِ بَعدَ السَّیئاتِ وَ مَا اَقبَحَ السَّیئاتِ بَعدَ الحَسَنَاتِ.
چه نیکوست نیکی ها بعد از بدیها و چه زشت است بدیها پس از نیکی ها.
۳۲. بردباری لباس دانشمندان
اَلحِلمُ لِباسُ العالِمِ فَلا تَعرَینَّ مِنهُ. (۳۲)
بردباری لباس عالم است، پس تو خود را از آن عریان مدار.
۳۳. کبر سواری آتش
الکبرُ مَطَایا النَّارِ. (۳۳)
کبر و بزرگی نمودن(به منزله ی) مرکبی است که سوار خود را به سوی آتش می برد.
۳۴. اهل حیاء و عفت محبوب خدا
قال (ع): قال رسول الله صلی الله علیه وآله: ان الله یحب الحیئ الحلیم العفیف المتعفف. (۳۴)
همانا خداوند انسان با حیا و بردبار را دوست دارد. خداوند دوست می دارد کسی را که با حیا، بردبار، پاکدامن، و باز ایستنده ی از حرام باشد.
۳۵. آرایش خویشتن برای خداوند
تَزَین للَّهِ‌ِ بِالصِّدقِ فِی الاعمالِ. (۳۵)
با راست کرداری، خود را برای خدا بیارای.
۳۶. مشورت با چه کسی؟
اِستَشِر فی أمرِک الَّذینَ یخشَونَ اللَّهَ. (۳۶)
در کار خود، [فقط] با کسانی مشورت کن که از خدا می ‌ترسند.
۳۷. صبر چیست و کدام صبر افضل است؟
الصَّبرُ صَبرانِ: صَبرٌ عَلی البَلاءِ حَسَنٌ جَمیلٌ وَ أفضَلُ الصَّبرَین الوَرَعُ عَن المَحارم. (۳۷)
صبر بر دو گونه است: صبر بر بلا که نیکو و زیباست و برترین این دو قسم پرهیز نمودن از حرامهای الهی است.
۳۸. بهترین عبادت چیست؟
مَا مِن عِبَادَة أفضَلَ عِندَ اللهِ مِن عِفَّةِ بَطن وَ فَرج. (۳۸)
هیچ عبادتی در نزد خدا برتر از ترک شهوات شکم و فرج نیست.
۳۹. بهار قرآن
لِکلِّ شَیءٍ رَبِیعٌ، وَرَبِیعُ القُرآنِ شَهرُ رَمَضَانَ. (۳۹)
هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.
۴۰. چگونگی منزل کردن در دنیای فانی
فَانزِل نَفسَکَ مِنَ الدُّنیا کَمَثَلِ مَنزِلٍ نَزَلتَهُ ساعَةً ثُمَّ ارتَحَلتَ عَنهُ. (۴۰)
خود را در دنیا چنان منزل ده که گویی ساعتی در آن منزل داری و سپس از آن کوچ می کنی.
منابع :
۱. غررالحکم جلد۲ - حدیث۳۲۶۰.
خاتمةالمستدرک میرزاحسین نوری- ج۱ ص۴۷.
معانی الاخبار شیخ صدوق ص ۲.
۲. غیبه النعمانی، ینابیع المودة.
۳. تحف العقول، ص۳۹۱.
بحارالانوار ج ۱۱۰ ص۱۶۰، ج۷۵ ص ۱۷۰.
۴. تحف العقول ص۲۹۴.
الانوار البهیه شیخ عباس قمی ص ۱۴۳.
۵. تحف العقول ص۲۹۳.
۶. تحف العقول ص ۲۸۶.
مستدرک الوسائل ج ۱۱ ص ۱۴۳.
۷. امالی شیخ صدوق،ص۲۹۰.
۸. بحارالانوار،ج۶۵، ص۱۵۲.
الکافی ج۲ ص ۱۶۵.
محاضرات ج ۱ ص ۲۵۱.
۹. بحارالانوار،ج۷۵، ص۱۷۸.
تحف العقول ص ۲۹۸.
۱۰. تحف العقول،ص۳۰۳.
۱۱. جهاد النفس، ح۲۷۱. الکافی ج۲ ص ۱۱۸.
۱۲. جهادالنفس،ح۵۳۲. الکافی ج۲ ص ۳۰۵.
۱۳. بحارالانوار،ج۷۱ص۱۸۳.
۱۴. الکافی،ج۲،ص۶۶۳.
۱۵. عیون اخبار الرضا۲،ص۵۱.
۱۶. بحارالانوار ، ج ۷۵ ، ص ۱۷۵.
۱۷. تحف العقول ، ص ۳۰۴.
۱۸. بحارالانوار ، ج ۷۵ ، ص ۱۷۲ .
۱۹. الکافی ، ج ۲ ، ص ۵۰۷.
۲۰. بحار الأنوار، ج ۴۶، ص۲۹۱.
۲۱. جهاد با نفس، ح ۲۷۲. وسائل الشیعه ج۱۱ ص۲۱۳.
۲۲. الکافی ، ج ۱ ، ص ۴۱.
۲۳. جهاد با نفس، ح ۶۷۷. وسائل الشیعه ج۱۱ ص۳۲۷.
۲۴. جهاد با نفس، ح ۸۳۶. وسائل الشیعه ج۱۶ ص۷۶.
۲۵. الکافی، ج ۸ ، ص ۵۲، ح ۱۶.
۲۶. وسائل الشیعه ، ج ۳، ص ۷۹ .
۲۷. جهاد با نفس، ح ۷۳۳. وسائل الشیعه ج۱۱ ص۳۴۰ ح۲۰.
۲۸. الکافی، ج ۸، ص ۵۵.
۲۹. جهاد با نفس، ح ۱۳۷ . وسائل الشیعه الاسلامیه. ج۸ ص۵۲۴.
۳۰. جهاد با نفس، ح ۲۸۳. وسائل الشیعه الاسلامیة. ج۱۱ ص۲۱۲.
۳۱.جهاد با نفس، ح ۸۸۰ . وسائل الشیعه ج۱۱ ص۳۸۴.
المجالس: ص ۱۵۳- الکافی ج۲ ص ۴۵۸.
۳۲. الکافی، ج ۸، ص ۵۵.
۳۳.جهاد با نفس، ح ۵۷۸ . وسائل الشیعه الاسلامیة. ج۱۱ ص ۳۰۱.
۳۴. جهاد با نفس، ح۲۵۹ - وسائل الشیعة الإسلامیة. ج۱۱ ص۲۱۱.
۳۵. تحف العقول، ص ۲۸۵ . بحار الانوار ج ۷۵ ص۱۶۴.
۳۶. تحف العقول، ص ۲۹۳. بحار الانوار ج ۷۵ ص۱۷۲.
۳۷. جهاد با نفس ،ح ۱۶۳- وسائل الشیعه ج۱۵ ص۲۳۷ حدیث ۲۰۳۷۲
۳۸. الکافی، ج۲ ، ص ۶۳۰.
۳۹. جهاد با نفس ، ح۲۰۵ . وسائل الشیعه ج۱۵ ص۲۵۰ حدیث ۲۰۴۲۱.
۴۰. بحارالأنوار، ج ۷۵، ص ۱۶۵.
پس از ویرایش و زیبا سازی به نقل از:

تاریخ به روزرسانی: دوشنبه, ۱ دی ۱۴۰۴

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  




پیوندها

حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى
مَهْدِيِّ الْأمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
{۱} عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
{۲} وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
{۳} وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
{۴} وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا به چهار چيز پناهنده نميشود:
{۱} شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل «حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌» خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است؛ زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
{۲} و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل: «لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌» زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
{۳} و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد«وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ» كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است؛ زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
{۴} و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى «مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌» آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست.
زيرا شنيدم خداى عزّ اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد. (و كلمۀ: عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -