انهار
انهار
مطالب خواندنی

وسواسی در نماز

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام وقت شما بخیر.مدتیه ک خیلی دچار وسواسی شدید شدم
چندین بار نماز میخونم چندین برا برای نماز های یویمیه وضو میگیرم جریان هرروزمه
وضو میگیرم ولی شیطان وسوسه ام میکنه یادم میره یهو میگم نکنه فلان جای دستم اب نخورد یا نکنه ی بار رو دستم اب ریختم با اینکه این روزا حتی حساب میکنم ولی باز اشتباه میکنم دختری ۱۹ ساله ام و خیلی اذیتم میشم
توی نماز هم همینجوری تمام ارکان ب درستی انجام میدم  یهو وسوسه میشم فلان رکن انجام ندادم یا سوره توحید نمیدونم خوندم یا نه
حکم‌ نمازم چجوریه؟ ممنون میشم راهنماییم کنید توی روز هر نمازم حداقل نزدیک ۵ الی ۶ بار وضو میگیرم ۵ بار هم نماز میخونم و برمیگردم خیلی وسواس شدم یهو ی فکری میاد تو سرم نکنه اون جای نماز نخوندم یا چیزی قطع میکنم نماز از اول میخونم یهو حواسم پرت میشه
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 
جواب:بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
با تشکر از اعتمادتان به سایت انهار
بزرگوار
بنده به عنوان پاسخگوی احکام شرعی در شبانه روز چندین پیام مثل پیام شما برایم می‌آید و راجع به وسواس سؤال می‌کنند و البته خیلی از این بابت متأسفم که باید وقت صرف وسواس شود و کاش وقت صرف سوال‌های مهم‌تر و خوب‌تر می‌شد ولی چاره‌ای نیست جز اینکه باید پاسخ داد.
ای کاش همانطوری که راجع به درست بودن نماز و پاک و نجس بودن چیزها شک می‌شود راجع به بقیه چیزها هم نگران بود که مثلاً:
آیا مالی که می‌خوریم حلاله یا نه!
آیا حرفی که پشت سر دیگران زده می‌شود درست است یا نه!
آیا فکری که درباره دیگران می‌کنیم صحیحه یا نه!
آیا اعتقادی که به خدا و پیغمبر و اهل بیت (علیهم السّلام) و قرآن دارم درسته یا نه
در حالات حضرت عبدالعظیم حسنی که در شهر ری تهران زیارتگاهش هست آمده است که به محضر آقا امام (علیه السّلام) رسید و عقاید خودش را عرضه کرد تا بداند آیا اعتقاداتش صحیح است یا نه؟
اما سؤالهای وسواس‌ها غالباً این هست که:
آیا پاکم یا نه!
آیا وضویم درست است یا نه!
آیا غسلم درست است یا نه!
آیا نمازم درست است یا نه!
آیا آیا آیا… !!!
و چقدر وسواسی‌ها گناه روی گناه انجام میدهند
زیرا به خاطر وسواس در پاکی و نجاست ده‌ها متر آب هدر می‌دهند در حالی که در بعضی از نقاط کشور و دنیا برای یک قطره آب التماس می‌کنند و آب گیرشان نمی‌آید!!
وسواسی‌ها چاه فاضلاب را پر از آب می‌کنند و آخر هم به پاکی بدنشان اطمینان پیدا نمی‌کنند.
به هر حال وسواسی فقط و فقط مطیع شیطان است و بس.
و وسواسه خدا را قبول ندارد وسواسی پیغمبر را قبول ندارد وسواسی اهل بیت را قبول ندارد وسواسی قرآن به حدیث را قبول ندارد وسواسی علما و فقها و مراجع عظام را قبول ندارند
وسواسی تنها کسی را که قبول دارند شیطان لعنت الله علیه است.
وسواسی باید فکر کند که آیا او مؤمن‌تر است یا آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم)؟
آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) با ۷۵۰ گرم آب وضو می‌گرفت و با ۳ کیلو آب غسل می‌کرد اما وسواسی‌ با چند متر آب وضو می‌گیرند و با ده‌ها متر آب غسل می‌کنند آخر باز هم مطمئن به درستی وضو و غسل نیستند.
مراجع عظام فرمودند اگر نماز چند بار به دلیل وسواسی بودن خوانده شود معصیت و آن نماز باطل هست.
وضوی وسواسی باطل هست و غسل او صحیح نیست زیرا نباید وسواسی به افکار و نظر خود فکر کند باید مانند متعارف مردم غسل کند یا وضو بگیرد و نماز بخواند.
دخترم شما جوان و ۱۹ ساله هستید و ای کاش ساعات و اوقاتی را که صرف وسواس خود می‌کنید صرف دعا و قرآن و زیارت و صله رحم و افکار خوب و مثبت می‌کردید و ای کاش عمر خود را که صرف وسواس می‌کنید صرف کار خیر می‌کردید غصه‌ای از مومنین برطرف می‌کردید در حالی که شما غصه‌ای بر دل اولیاء دین علیهم السلام و آقا امام زمان علیه السلام می‌کنید زیرا پیامبر اکرم و حضرات معصومین علیهم السلام از رفتارهای وسواسی در رنج و عذاب هستند.
در پایان پاسخم لینک کانال بزرگ احکام بانوان را برایتان فرستادم تا اینکه پیام صوتی بنده را راجع به وسواس در کانال گوش کنید شاید خداوند توفیق تنبه و بیداری و آگاهی و هوشیاری و ترک گناه وسوات به شما مرحمت بفرمایید. والله عالم.
اگر مایل باشید در کانال بزرگ احکام بانوان عضو شوید چون گاهی پاسخ به سؤالات صوتی است.
https://eitaa.com/banovan
زمان پاسخگویی تاریخ سه‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۴ حدود ساعت ۱۳:۳۰
اَللّهُمَّ‌‌عَجِّل‌‌لِوَلیِّکَ‌الفَرَجَ‌‌وَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
اَللّهُمَ صَلَّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم
وَ اَهلِک وَ الْعَنْ أعْدائَهُم أجْمَعِین.

تاریخ به روزرسانی: شنبه, ۲۲ شهریور ۱۴۰۴

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  





پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -