انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم استبراء وسواسی مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی امام سبحانی(مدّظلّه)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام. بنده نمیتوانم شیوه استبرا که در رساله ها آمده انجام دهم چون وسواسی هستم، در صحت استبرا زیاد شک میکنم، و به خودم اسیب پوستی میرسانم و یا زمان زیاد میبرد و یا احساس میکنم هنگام استبرا نجاست به جاهای دیگر بدنم برخورد کرده و در نهایت طهارت بنده بیشتر از نیم ساعت طول میکشد و کمرم هم آسیب می بیند در ضمن نمیتوانم استبرا نکنم چون رطوبت بعد از ادرار نجس است باز ایجاد مشکل میکند. پس حتما باید استبرا را انجام دهم. لطفاْ با در نظر گرفتن وضعیت بنده روشی آسان برای استبرا برایم بیان فرمایید تا مشکلم حل شود، چون در رساله آمده استبراء اقسام مختلف دارد، در ضمن آیا میشود با سرفه کردن و فقط فشار دادن سر آلت استبرا کنم؟ چون این را به آسانی میتوانم انجام دهم .
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی سبحانی(مدظله)
 
جواب:بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
با تشکر از اعتمادتان به سایت انهار
بزرگوار
اولاً: رفتار شما را نه خدا تایید می‌فرماید نه پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلّم) تایید می‌فرماید نه اولیا دین و حضرات معصومین (علیهم السّلام) تایید می‌فرمایند و نه عرف متشرعه و عقلا و افراد متدین تایید می‌فرمایند.
تنها موجود پلیدی که رفتار شما را تایید می‌کند و شما را به این رفتار سوق می‌دهد و وادار می‌کند جناب شیطان (لعنةالله علیه) است!!
فکر می‌کنم همین بخش از توضیح بنده را اگر با دقت چند بار مطالعه بفرمایید هم از شیطان متنفر می‌شوید و هم از دستور شیطان فاصله می‌گیرید و هم خود را به خدا و اولیای دین (علیهم السّلام) نزدیک می‌کنید و سعی می‌کنید که خدا را از خود خوشنود کنید.
ثانیاْ: مطالعه کنید برخی از گناهان خود را به عنوان فردی وسواسی:
{۱} نوشته‌اید: نمی‌توانم شیوه استبرا را که در رساله‌ها آمده انجام دهم در حالی که این شیوه استبرا از احادیث و روایاتِ حضرات معصومین (علیهم السّلام) گرفته شده است بنابراین پشت کردن به فرمایشات حضرات معصومین (علیهم السّلام) یعنی رو آوردن به شیطان (لعنةالله علیه).
{۲} در بخش دیگری از پیام خود نوشته‌اید: در صحت استبراء شک می‌کنم در حالی که دین اسلام دین مبین و آشکار است و شک در اسلام نیست و شک یکی از نتایج عملی اطاعت از شیطان (لعنةالله علیه) است.
{۳} در بخش دیگری از پیام خود نوشته‌اید: به خودم آسیب پوستی می‌رسانم در حالی که صدمه زدن به خود از کارهای حرام است که باید در قیامت جوابگوی بدن خود باشید.
{۴} در بخش دیگری از پیام خود نوشته‌اید: حضورتان در محل دستشویی زمان زیاد می‌برد به طوری که هارت شما بیشتر از نیم ساعت طول می‌کشد!!! و این کار گناهی دیگر است یعنی شما: هم اتلاف عمر کرده‌اید و هم اسراف در آبریزی.
{۵} در بخش دیگری از پیام خود نوشته‌اید: در اثر زیاد نشستن در محل دستشویی به کمر هم آسیب می‌زنید و این هم یکی از گناهان شما است که به خود آسیب می‌زنید و باید در قیامت جوابگوی بدنتان باشید.
{۶} نوشته‌اید: با در نظر گرفتن وضعیت بنده روشی آسان برای استبرا برای من بیان کنید تا مشکل بنده حل شود در حالی که در رساله‌ها که نوشته است استبرا اقسام مختلف دارد و آن قسمی را که شما مطالعه می‌کنید آسان‌ترین قسم استبرا است که مراجع معظم تقلید در رساله خود نوشته‌اند.
{۷} اگر شیوه‌ای را که شما برای استبرا نوشته‌اید موجب یقین یا اطمینان شما شود که بول در مجرای ادرار باقی نمی‌ماند انجام همین عمل کافیست.
آخرین نکته‌ای که باید برایتان بیان کرد:
تنها راه درمان شما پشت کردن به شیطان (لعنةالله علیه) و رو آوردن به خدا (جلّت عظمته و جلاله) هست. والله عالم.
زمان پاسخگویی تاریخ سه‌شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۴ حدود ساعت ۵:۳۵
#اَللّهُمَّ‌‌عَجِّل‌‌لِوَلیِّکَ‌الفَرَجَ‌‌وَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
اَللّهُمَ صَلَّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم وَ اَهلِک وَ الْعَنْ أعْدائَهُم أجْمَعِین.


تاریخ به روزرسانی: سه شنبه, ۴ شهریور ۱۴۰۴

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -