انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم شکهایم مرجع تقلید حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال باسلام و تشکر از شما بابت پاسخ به سوالات
من خیلی توی انجام اعمال دینی شک می کنم و مثلا داخل نماز همش شک می کنم که کلمات رو درست ادا کردم یا نه و بعضی اوقا چند مرتبه کلمه رو تکرار می کنم تا مطمئن بشم درست گفتم
یا همچین در وضو همش شک می کنم که ایا آب به اندازه کافی به اعضای بدن رسیده یا نه
و مهم ترین چیزی که موقع انجام دادنش شک می کنم و خیلی اذیتم می کنه استبرائ هست که بعضی اوقات چندین بار انجامش میدم تا مطمئن بشم درست انجام دادم و باعث میشه وقت زیادی رو صرف این کار بکنم
اگه میشه راهنمایی بکنید چه کاری انجام بدم که این شک ها برطرف شود
با تشکر
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی سیستانی(مدظله)

جواب:بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
با تشکر مجدد از اعتمادتان به سایت انهار
بزرگوار
دین اسلام دین مبین است نه دین شک
مبین اسم خدا هست اما شک از شیطان هست.
هر مومن عاقل وظیفه دارد در هر آن و لحظه به یاد خدا باشد و از خدا غافل نباشد.
و هر مومن عاقل وظیفه دارد همیشه از شیطان بترسد و از او فراری باشد و خودش را در دامن و آغوش شیطان قرار ندهد.
اصلاً یکی از وظیفه‌های شرعی هر انسان مومن این است که روشی را دنبال کند و رفتارهایی را انجام دهد که او را از تفکر شک و تردید و وسواس دور کند زیرا تفکر به شک و تردید و وسواس علاوه بر اینکه اتلاف عمر و هدر دادن آنات زندگی هست اطاعت محض از شیطان هست و این رفتار موجب ناخشنودی خداوند متعال و اولیاء دین (علیهم السلام) است.
در حالات آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام) آمده است که هنگامی که می‌خواست به دستشویی برود، به پاهای خود مقداری آب می‌پاشید و می‌فرمود: «در صورت شک، اعتنایی ندارم که بول ترشح کرده یا آب.»
وسائل الشيعه، ج ۲، ص ۱٠۵۴؛ وسواس و درمان آن، ص ۱٠۴.
چند نکته:
{۱} وسواس حالتی است که انسان خود را موظف به انجام تکرار عملی بداند که اگر نکند، دچار تشویش شده و اگر انجام دهد شاد است.
{۲} کسی که در عبادت یا طهارت و نجاست دچار وسواس است نباید به شک خود اعتنا کند و اگر اعتنا کند کار حرامی کرده است.
استفتائات امام خمينى، ج۱، ص۱۱۱، س۲۹۸؛
اجوبة الاستفتائات، س۳۱۱ و ۳۱۲
استفتائات آيةالله بهجت، ج۱، س ۸۵۸.
{۳} بر شخص وسواسی که دارای حساسیت شدیدی در مورد اعمال دینی است مانند این که در کارهای وضو خیلی شک می کند واجب است به افراد معمولی و متعارف رجوع کند و مانند آنان رفتار کند و نباید به شک خود اعتنا نماید.
اجوبةالاستفتائات، س۱٠۳.
{۴} اگر انسان در آب کشیدن چیز نجس یقین پیدا نمی کند می تواند به گمان اکتفا کند.
توضيح المسائل مراجع، م۲۲۴.
{۵} کسانی که گرفتار وسواس اند و زود یقین به طهارت پیدا نمی کنند یقین آنها اعتبار ندارد.
توضيح المسائل مراجع، م۲۲۴.
. والله عالم
زمان پاسخگویی تاریخ دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۴ حدود ساعت ۷ صبح
اگر مایل باشید در کانال بزرگ احکام بانوان عضو شوید چون گاهی پاسخ به سؤالات صوتی است.
https://eitaa.com/banovan
#اَللّهُمَّ‌‌عَجِّل‌‌لِوَلیِّکَ‌الفَرَجَ‌‌وَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
اَللّهُمَ صَلَّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم وَ اَهلِک وَ الْعَنْ أعْدائَهُم أجْمَعِین

تاریخ به روزرسانی: دوشنبه, ۲۷ مرداد ۱۴۰۴

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  





پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -