انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم چگونگی غلبه بر وسواس مرجع تقلید آیةالله العظمی مکارم شیرازی (مدّظلّه)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال با سلام و خدا قوت خدمت شما
ببخشید من دفعه پیش هم سوالم را مطرح کردم اما پاسخی ندادین
لطفاً جواب بدین..
من سه سالی هست که مبتلا به وسواس شدم و زندگی خیلی برایم سخت شده دوسال بود که موضوع از خانوادم پنهان میکردم و دائم در خانه میماندم و کارهای وسواسی خود می‌پرداختم.
بعد دوسال که خانوادم متوجه شدند من را پیش روان شناس بردند .روان شناس هم یه سری کارها از من خواست انجام دهم مثلا اگه لباسم واقعا نجس بود عوض نکنم خلاصه از این قوانین و من چند ماه با این اوضاع پیش رفتم و حتی خانوادم هم نسبت به من سختگیر شده بودند و اگه لباسی عوض میکردم یا به شستن چیزی می‌پرداختم من را سرزنش می‌کردند و این هم باعث شد اگه واقعا چیزی نجس نشویم و همینطور استفاده کنم خلاصه این باعث شد که از نظر من کل خانه نجس شود.
نمیدونم چی کار کنم چون بعضی قسمت ها واقعا نجس شده و اون قسمت هایی که نجس اعضای خانوادم که با دست خیس به آن قسمت دست می‌زدند و باز به جای دیگری این باعث سرایت نجاست به جاهای دیگر خانه بود و روز به روز نجاست به جاهای بیشتری سرایت میکردو من نمیتوانستم آن قسمت هارا تطهیر کنم و هرروز بیشتر میشد و نجاست از دستم در میرفت و چون نجاست زیاد میشد من وقتی سرویس میرفتم اگه بدنم نجس میشد نمیشستم و همنجور پا به محیط خانه میگذاشتم و الان کل خانه نجس میدانم چی کار کنم
تو رو خدا کمکم کنید لطفاً پاسخ بدین..
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
 
جواب:بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
با تشکر از اعتمادتان به سایت انهار
بزرگوار
بدون مقدمه و رک و صریح و بی پرده خدمتتان عرض می‌کنم -هرچند ممکنه این گونه پاسخ دادن مقداری موجب ناراحتی و دلخوری شما و وسواسی شود و آن این استکه-:
وسواسی‌ها غالباً اعتقاد به کلام خدا و قرآن و دین و اولیاء دین (علیهم السلام) و عالمان ربانی و فرهیختگان و آگاهان مسائل و احکام شرعی ندارند و فقط اعتقاد به شیطان دارند و مطیع شیطان هستند و هرچه شیطان می‌گوید اعتنا می‌کنند ولی هرچه خدا و پیغمبر و قرآن و اولیای دین (علیهم السلام) می‌گویند اعتنا نمی‌کنند!
بزرگوار
با دقت اعتنا کنید که:
با دقت اعتنا کنید که:
وسواس حرام هست و چون حرام هست ترک آن واجب هست و باید آن را رها کرد.
وسواس تلقین شیطان است و موجب دوری از خدا و باطل شدن اعمال هست.
آقا امام صادق (علیه السلام) وسواسی را عاقل نمیداند و او را عمله شیطان معرفی می‌فرماید.
آقا امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: شيطان با وسوسه نمي‏تواند عليه آدمي اقدام كند، مگر آن كه آدمي از ياد خدا روي برگرداند و فرمان خدا را گردن ننهد و نهي وي را بي اهميت بنگارد.
عبدالله بن سنان میگوید: به امام صادق (علیه السلام) قضيه مردي را گفتم كه در وضو وسواس دارد، آن گاه گفتم: او مردي عاقل است، آقا امام صادق (علیه السلام) فرمود: چگونه عاقل است، در حالي كه از شيطان پيروي مي‏كند؟
بنابراين وسواسي پيرو خدا و شرع و و راهنمایی اولیاء دین (علیهم السلام) نیست بلکه فقط و فقط، پیرو و تابع شيطان است و به جاي آن كه از خدا و پيامبر خدا و اولیاء دین (علیهم السلام) دستور بگیرند و اطاعت کنند، از شیطان دستور می‌گیرد و از او اطاعت می‌کند.
در دین مبین اسلام ۱۰۰۱ دلیل وجود دارد که ما جایی را راحت نجس ندانیم اما وسواسی تلاش می‌کند ۱۰۰۱ دلیل پیدا کند که بگوید جایی نجس است و حتی اصرار دارد که به دیگران هم بگوید و بقبولاند که بله نجس است و فقط زمانی راضی می‌شود که اطرافیانش مثل او فکر کنند و مثل او همه جا را نجس بدانند.
وسواسی می‌گوید تمام فرش نجس هست و کل خانه نجس هست و در و دیوار نجس هست و آسمان و زمین نجس هست و دار و درخت نجس هست و میز و مبل و صندلی نجس هست دفتر و قلم و کتاب و تلفن و موبایل نجس است.
گزارش حال چند وسواسی
{۱} یک وسواسی را به دفتر ما آورده بودند و بنده حدود دو ساعت وقت گذاشتم و او را با حدیث و روایات و تذکرات عالمان فرهیخته و آگاهان به مسائل شرعی راهنمایی کردم اما متقاعد نمی‌شد و سعی داشت که مرا متقاعد کند که من همه جا را و همه چیز را و همه کس را و همه در و دیوارها را نجس بدانم!!.
روز بعد که برای انجام مرحله دوم راهنمایی آمد اما وسواسی از ماشین پیاده نشد و شوهر و برادر و کسانش را فرستاد تا از بنده در باره ادامه بحث وسواس سوال کنند گفتم چرا خودش نیامد گفتند می‌گوید معلوم نیست که میز و مبل دفتر آقای بنی هاشمی پاک باشد!!!!!
{۲} کسی را سراغ دارم که قبلاً شدیداً وسواسی بود و البته فعلاً کمتر شده ولی باز هم وسواسی هست و بچه‌هایش از خودش بدتر شده‌اند او به بنده می‌گفت:
در تهران که مستاجر بوده خانه صاحب خانه را خراب کرده گفتم چطور گفت وقتی خانه نجس می‌شد شلنگ را از زیر سقف می‌گرفتم تا دیوار و کف زمین و به مرور کف زمین نشست کرد و دیوارها خراب شدند و خانه فرو رفت و صاحب خانه با ناراحتی مرا از خانه بیرون کرد
یعنی این وسواسی خانه‌ای را در تهران خراب کرد و به شهر دیگر رفت!!!!!
در شهر دیگر هم در منزل پدر شوهر زندگی کرد و خانه پدر شوهر را هم خراب کرد!!!!
{۳} بنده خدایی آمده بود دفتر ما و می‌گفت خانم بنده سه ماه هست که از سر حمام بیرون نیامده چون همه جا را نجس می‌داند!! می‌گفت این سه ماه در سر حمام زندگی می‌کند و از داخل حمام بیرون نمی‌آید و می‌گفت: از من می‌خواهد کفش‌های او را که توی حیاط هست برایش ببرم و به او بدهم و من کفش‌های او را برایش می‌بردم آب می‌کشید و می‌گفت توی حیاط زیر آفتاب قرار بده تا خشک شود اما بعد از چند روز مجدداً می‌گفت همان کفش را بیاور تا آب کشم شوهرش می‌گفت به او گفت شما چند روز قبل کفش‌ها را آب کشیدی ولی در جوابم گفت شاید پرنده‌ای از آسمان عبور کرده و روی کفش‌های من فضله انداخته و کفش‌هایم نجس شده.
این است که وسواسی می‌گوید همه جا و همه چیز نجس هست کل خانه نجس است همه فرش‌ها نجس است و...
دخالت روانشناسها در درمان وسواسیها
بدتر از همه این‌ها اینکه وسواسی را می‌برند پیش روانشناس در حالی که این موضوع به روانشناس ربطی ندارد ولی روانشناس هم پولی می‌گیرد و به او می‌گوید از این به بعد به نجاسات اعتنا نکن و همه جا را پاک بدان و وسواسی به حرف خدا و پیغمبر و اولیای دین علیهم السلام گوش نمی‌دهد اما به شیطان اعتنا می‌کند و پس از شیطان هم به این آقای روانشناسی که او را اینگونه دستور داده اعتنا می‌کند.
وسواس را چگونه درمان کنیم؟
{۱} با ایمان و اطاعت از خدا
ايمان و اطاعت از خدا، وسواس را از بين مي‌برد.
اگر وسواسی در مسائل ديني مطیع خدا و اولیا دین (علیهم السلام) و فقهاء معظم اسلام باشند وسواسشان درمان می‌شود.
{۲} با یادگیری از رفتار مؤمنان
امام خمینی (قدّس سرّه) در هواپيماي خارجي به دستشويي رفت، وضو گرفت و با دست تر دستگيره دستشويي هواپيما را لمس كرد. سپس شروع به نماز خواندن نمود.
امام در نوفل لوشاتو خانه‌اي كرايه كردند كه موكت داشت. امام رفت، وضو گرفت و پاهاي خود را شست و روي موكت راه رفت و در گوشه‌اي نماز خواند. با اين كه حضرت امام اهل كتاب را نجس مي‌دانست، اما اين گونه رفتار مي‌كرد.
{۳} ترک القاپات شیطان
اين كه فردي بگويد: «به دلم نمي‌چسبد»، وسوسه ی شيطان است.
ورد زبان و حالت درون وسواس اين است كه به من نمي‏چسبد.
{۴} دقّت در تأثیر بد وسواس در جامعه و اطرافیان
اعمال وسواسي بازتاب بدي براي خانواده و ديگران دارد و آنان را نسبت به دين و ايمان بدبين مي‌كند.
گناهان وسواسی مضاعف مي‌شود. چنين شخصي تنها براي خود مشکل ايجاد نمي‌کند، بلکه ديگران را نيز اسير وسواسي خود مي‌سازد.
{۵} از حلاوت ایمان حفاظت کند و نگذارد خدشه‌دار شود.
بيماري وسواسي به تدريج حلاوت ايمان را در سايه تكرار اين گناه از بين مي‌برد و فرد را به جايي مي‌رساند كه مرتكب گناهان بزرگ مي‌شود حتي به خدا جسارت مي‌كند.
نکته آخر:
اصولا عمل وسواسی مخالفت با خدا و رسول است.
عملي را كه خدا صحيح دانسته است، او صحيح نمي‏داند! دراحکام ديني آمده است كه بايد به نجاست يقين داشته باشد تا حكم به نجاست شود، اما هنگامي كه در جايي که شك در نجاست چيزي دارد، حكم به نجاست می‌دهد، در حالي كه دين اسلام، در مورد شك به نجاست ،حكم به طهارت داده است.
وسواسی بر خلاف حكم خدا، خودش حكم صادر مي‌كند، يا بهتر بگوييم شيطان براي او حكم صادر مي‌كند. با كمك شيطان براي خود احكامي درست مي‏كند و به آن ها عمل مي‏نمايد و از حكم خدا و پيامبر دوري مي‏كند، و اين اطاعت از شيطان و روي گرداندن از خدا و حكم الهی است.
در زمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم)، پاك‏ترين و بهترين انسان‏ها زندگي مي‏كردند. آب لوله كشي و امكانات امروز نبود و اگر وسواسی ها در آن زمان بودند چکار می‌کردند.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) میفرماید: بهترين امت من آن است كه با يك مد (۷۵۰ گرم) آب، وضو بگیرد و با يك من (سه ليتر) آب، غسل کند.
اما وسواسی ها برای یک طهارت و وضو یا غسل؛ گاهی چند متر مکعب آب مصرف می‌کنند در حالی که با چند کیلو آب طهارت و وضو یا غسل؛ انجام می‌شود.
علماي اسلام مي‏فرمايند: وسوسه يك حالت نفساني و تخيل شيطاني است و عمل به آن حرام است.
امام خميني (قدّس سرّه) مي‏فرمايد: وسوسه از شيطان است و جايز نيست شخص به آن اعتنا نمايد، بلكه بايد در طهارت و نجاست و غسل و وضو، مثل متعارف مردم عمل كند.
درجايي ديگر مي‏فرمايد: وسواسي نبايد به شك‏هاي خود اعتنا كند. اگر اعتنا كند، كار حرامي كرده است. هر عملي را بيش از يك بار نبايد انجام دهد .اگر انجام دهد، حرام است.
برخي از علما مي‏گويند: حرام است انسان خود را در معرض وسواس قرار دهد، چون در معرض وسواس قرار داد، اطاعت از شيطان است و مطیع شيطان، مبغوض خداوند متعال است.
آيةالله العظمی مكارم شيرازي (مدّ ظلّه) در پاسخ شخصي كه از بيماري وسواسي رنج مي‏برد و به دعا و توسلات روي آورده بود، فرمود: مشكل شما در واقع از خود شما است. مقصر اصلي خودتان هستيد. به همين دليل دعاي شما مستجاب نمي‏شود. علت اصلي آن ندانستن مسئله است. مسئله اصلي اين است كه بر شما واجب نيست يقين به طهارت و غسل و مانند آن پيدا كنيد.
آنچه بر شما به عنوان يك وظيفه شرعي لازم است، اين است كه به مقدار ساير مردم آب بريزيد. به همان اکتفا و قناعت قناعت كنيد، هر چند شك در غسل و طهارت داشته باشيد. ما مسئوليت شرعي اين حكم را مي‏پذيريم. شما از امروز فقط به مقدار مردم آب بريزيد و با بدن نجس و حالت جنابت (به گمان خودتان) نماز بخوانيد .هيچ اشكالي هم ندارد و نماز و روزه شما كاملاً صحيح است. ما به اين وسيله بر شما و تمام افراد وسواسي اتمام حجت مي‏كنيم و مخالفت با آن گناه است .از خداوند مي‏خواهيم كه به شما توفيق توجه به اين مسئله را عنايت كند و از دام شيطاني نجات پيدا كنيد وبا تصمیمی شجاعانه پوزه شیطان به خاک بسایید.
به شما بزرگوار مطالعه کتابهائی در این زمینه توصیه می‌شود:
۱) راهکارهای عملی درمان وسواس؛ (تألیف آیةالله مظاهری).
۲) وسواس، شناخت و راههای درمان؛ (تألیف علی محمد حیدری نراقی).
۳) شناخت و درمان وسوسه و وسواس در اسلام؛ (تألیف محمود ارکانی بهبهانی)
۴) بی خیال درمانی؛ (تألیف محمدحسین قدیری). یاحقّ.
ــــــــــــــ ــــــــــــــ ــــــــــــــ
اگر مایل باشید در کانال بزرگ احکام بانوان عضو شوید چون گاهی پاسخ به سؤالات صوتی است. و اتفاقاً کل این مطالب به صورت صوتی در کانال هست.
https://eitaa.com/banovan
#اَللّهُمَّ‌‌عَجِّل‌‌لِوَلیِّکَ‌الفَرَجَ‌‌وَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
اَللّهُمَ صَلَّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم وَ اَهلِک وَ الْعَنْ أعْدائَهُم أجْمَعِین.

تاریخ به روزرسانی: سه شنبه, ۲۱ مرداد ۱۴۰۴

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  





پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -