_________________
1- آیت الله بهجت: و با مختصر تحقیق و بررسی هم نشود وضع آن را روشن کرد .
آیات عظام خوئی، تبریزی، سیستانی، وحید خراسانی : آب مطلق که معلوم نیست که به حد مضاف شدن رسیده یا نه
2- آیت الله شبیری زنجانی : مایعی که آب مطلق بوده ومعلوم نیست آب مضاف شده یا نه، درحکم آب مطلق است .
آیت الله مکارم شیرازی : آب مطلق که شک کنیم مضاف شده یا نه - مانند سیلا بهایی که نمی دانیم به آن آب می گویند یا نه - حکم آب مطلق را دارد.
3- آیات عظام شبیری زنجانی ، مکارم شیرازی : در حکم آب مضاف است .
4- آیات عظام امام خمینی ، گلپایگانی، اراکی، فاضل لنکرانی ، بهجت، صافی، نوری، مظاهری: ولی اگر چه به اندازه کر یا بیشتر باشد و نجاست به آن برسد، حکم به نجس بودن آن نمی شود .
خوئی، تبریزی: و چنانچه نجاستی به آن برسد، نجس می شود اگر چه به اندازه کر یا بیشتر باشد.
آیت الله سیستانی: و چنانچه نجاستی به آن برسد، و آب کمتر از کر باشد نجس می شود و اگربه اندازه کر یا بیشتر باشد بنا بر احتیاط واجب نیز نجس میشود
آیت الله مکارم شیرازی : اما اگر چیز نجسی به آن برسد نجس نمی شود.
آیت الله شبیری زنجانی : ولی اگر به اندازه کر یا بیشتر باشد و نجاست به آن برسد، احکام آب پاک بر آن بار نمی شود.
آیت الله وحید خراسانی : ولی اگربه اندازه کر یا بیشتر باشد چنانچه نجاستی به آن برسد، محکوم به طهارت است .
آیت الله سبحانی: این مسأله را در رساله خود نیاورده اند.
5- آیات عظام گلپایگانی، صافی: محکوم به طهارت است .
آیت الله شبیری زنجانی : حکم آب پاک را دارد .
آیت الله بهجت: و پاک کننده نیز هست .
آیات عظام مظاهری و سبحانی این مورد را در رساله خود نیاورده اند.
6- آیات عظام گلپایگانی، شبیری زنجانی ، صافی: محکوم به نجاست است (شبیری زنجانی : وآبی که حالت قبلی آن معلوم نیست، حکم آب پاک را دارد).
|