انهار
انهار
مطالب خواندنی

نکات آب باران- رساله آموزشی

بزرگ نمایی کوچک نمایی

نکات آب باران

___________________
1- آیات عظام اراکی، صافی، سبحانی: و طوری باشد که بر زمین سخت جاری می شود.
آیت الله بهجت: و بنا براحوط طوری باشد که به حد جریان برسد؛ و اگر زمین طوری است که آب، به آن جریان پیدا نمی کند، کافی است به حدی ببارد که اگر زمین سخت بود، برآن جاری می شد .
آیت الله وحید خراسانی : و بنا براحتیاط واجب طوری باشد که بر زمین سخت جاری شود.
آیت الله مظاهری: و طوری باشد که اگر بر سنگی ببارد جریان پیدا کند .
2- آیت الله سیستانی: به بدن و لباسی که به بول نجس شده بنا براحتیاط واجب دو مرتبه باران لازم است .
3- آیت الله سبحانی: به شرط آن که آبی که با آن شسته شده از آن جدا شود .
آیت الله تبریزی: بنا بر احتیاط فشار لازم است .
4-  آیت الله مکارم شیرازی : احتیاط واجب اجتناب از آن است .
آیت الله سبحانی: باید از آن اجتناب نمود .
آیت الله مظاهری: این مورد را در رساله خود نیاورده اند .
5-  آیات عظام شبیری زنجانی ، بهجت: بر روی بام عمارت
آیت الله فاضل لنکرانی : اگر روی سقف ساختمان
6-  آیت الله بهجت: در صورتی که صفات عین نجس را نداشته باشد و مضاف نشده باشد .
آیت الله مکارم شیرازی: اگر عین نجس روی زمین یا پشت بام باشد و باران روی آن ببارد احتیاط واجب اجتناب است اما آن مقدار که روی نجس نباریده پاک است، و اگر با هم مخلوط شود و از ناودان جاری گردد آن هم پاک است .
آیت الله مظاهری: اگر عین نجس روی بام باشد تا وقتی باران به بام می بارد آبی که به چیز نجس رسیده و از ناودان می ریزد پاک است .
7-  آیت الله مکارم شیرازی : یا جایی که باران نمی بارد .
8-  آیات عظام گلپایگانی، خوئی ،تبریزی، بهجت ، سیستانی، شبیری زنجانی ، وحید خراسانی ، صافی، مظاهری: در حال باریدن برسد.
9- آیات عظام اراکی، مکارم شیرازی ، سبحانی: به شرط آنکه باران قطع نشده باشد .
آیت الله بهجت: اگر مضاف یا متغیر به نجاست نشده باشد .
10-  آیات عظام گلپایگانی، صافی: اگر علم به رسیدن باران به وصف اطلاق به تمام اجزاء آن حاصل شود، ولی حصول علم به آن مشکل است .
11-  آیت الله مکارم شیرازی : هر گاه آب باران در جایی جمع شود و متصل به باران باشد حکم آب باران را دارد، و هر چیز نجسی را پاک می کند و هر چند کمتر از کر باشد
آیت الله مظاهری: این مورد در رساله خود نیاورده اند.
12- آیات عظام  گلپایگانی، سیستانی، شبیری زنجانی ، صافی: در حال باریدن، از فرش به زمین نجس برسد .
13-  آیت الله بهجت: مگر اینکه آب مضاف یا متغیرشود.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -