انهار
انهار
مطالب خواندنی

نکات آب کر

بزرگ نمایی کوچک نمایی
نکات آب کر
 
_
__________________________________
1-  مانند لباس و ظرف و غیره .
2-  آیات عظام گلپایگانی، خوئی، تبریزی، بهجت، سیستانی، وحید خراسانی، شبیری زنجانی، صافی: یا چیزی که نجس شده مانند لباس نجس .
3-آیت الله شبیری زنجانی: اگر چه آب، بو، رنگ یا مزه نجاست را نگیرد بلکه به اوصاف دیگری در آید، بنا براین آب کر اگر به رنگ سرخ خون در نیاید بلکه رنگ آن به  سبب ملاقات با خون زرد شود، نجس می شود.
4-آیات عظام خوئی، تبریزی، سیستانی، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی: اگر بو، رنگ یا طعم آب کر
آیت الله فاضل لنکرانی: اگر یکی از اوصاف آب کر
5-  و تا وقتی مضاف نشده پاک کننده است .
آیت الله مکارمشیرازی: و.لی خوب است از هر گونه آب آلوده اجتناب گردد.
آیت الله شبیری زنجانی: همچنین اگر آب با نجس ملاقات نکند ولی به سبب مجاورت با آن تغییرکند نجس نمی شود.
6-آیت الله بهجت: و هر متنجس که با آب قابل تطهیر است .
7-  آیات عظام امام خمینی، نوری: در صورتی که با آب نجس مخلوط شود، ولی اگر قطره قطره روی آن بریزد آن را پاک نمی کند، مگر آنکه چیزی روی فواره بگیرند تا آب قبل از قطره قطره شدن، به آب نجس متصل شود و با آن مخلوط گردد.
آیت الله فاضل: در صورتی که قبل از قطره قطره شدن به آب نجس متصل شود و بنا براحتیاط واجب با آن مخلوط شود آن را پاک می کند، ولی اگر بعد از قطره قطره شدن روی آب نجس بریزد، آن را پاک نمی کند.
آیات عظام خوئی، اراکی، گلپایگانی، تبریزی، بهجت، صافی، شبیری زنجانی، سسیتانی: ولی اگر قطره قطره روی آب نجس بریزد آن را پاک نمی کند، مگرآن که چیزی روی فواره بگیرند تا آب قبل از قطره قطره شدن به آب نجس متصل شو د و( آیات عظام گلپایگانی،صافی: بنا براحتیاط واجب خوئی، بهجت: بهتراست آب فواره با آب نجس مخلوط گردد.
آیت الله سیستانی: لازم است آب فواره با آب نجس مخلوط گردد.
آیت الله زنجانی: بنا براحتیاط مستحب آب فواره با آب نجس مخلوط گردد.
آیات عظام مکارم شیرازی، سبحانی و مظاهری این مورد را در رساله خود نیا ورده اند.
8-آیت الله وحید خراسانی: متصل به مخزنی باشد که آب آن کمتر از کر نباشد.
9-خوئی، گلپایگانی، اراکی، صافی، سیستانی، بهجت: و عین نجاست هم در آن نباشد .
10-  و هر قدر از یخ هم آب شود نجس است .
آیت الله مکارم این مورد را در رساله خود نیاورده اند .
11-  یعنی نجاست را پاک میکند و اگر نجاستی هم به آن برسد نجس نمی شود . (آیت الله بهجت: در صورتی که تفاوت بین آبی که الان هست و آنچه قبلا بوده کم باشد .)
12- یعنی نجاست را پاک نمی کند و اگر نجاستی هم به آن برسد نجس می شود .

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -