انهار
انهار
مطالب خواندنی

در باره چادر {۲}

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
الـــــسَّلاَمُ عَـــــلَى
مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عَینَ الحَیاة
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِاللهِ الصَالِحین
در باره چادر {۲}
    
فتاوای برخی از مراجع عظام تقلید در باره چادر
آیةالله العظمی امام خامنه ای: بهترین حجاب پوشش چادر است.
حجاب یكی از قوانین مسلّم اسلام است و اساس آن، پوشاندن بدن و موها غیر از صورت و دست ها تا مچ است ولی بی شك، چادر حجاب برتر است
آیةالله العظمی صافی: چادر بهترین پوشش برای خانم ها است، چون تمامی مفاتن بدن را می پوشاند. خانم های مسلمان باید آداب و سنن اسلامی را در لباس پوشیدن مراعات كنند و از تجدد گرایی مضر پرهیز كنند. مناسب است خانم ها جهت پوشش از چادر استفاده كنند.
آیةالله العظمی سیستانی: چادر حجاب بهتر است و سزاوار نیست زن های مؤمن بدون چادر خارج شوند.
آیةالله العظمی مکارم شیرازی: حجاب یكی از قوانین مسلّم اسلام است و اساس آن، پوشاندن بدن و موها غیر از صورت و دست ها تا مچ است ولی بی شك، چادر حجاب برتر است.
پوشش مناسب زن
سؤال:
در مورد پوشش بانوان در جامعه، چه لباسی مناسب است؟
پاسخ:
آیةالله العظمی امام خامنه ای: چادر برای بانوان، حجاب برتر اسلامی است؛ البته هر پوششی كه شرایط ذیل را داشته باشد به عنوان حجاب اسلامی محسوب می شود: تمامی بدن (به جز صورت و دست ها تا مچ) را بپوشاند. هرگونه آرایش و زینت را (حتی در صورت و دست ها تا مچ) بپوشاند. به گونه ای نباشد كه توجه نامحرم را جلب كند. برجستگی های بدن را به شكل تحریك كننده و مفسده انگیز، آشكار نكند. موجب انگشت نما شدن در میان مردم نشود. از لباس های مخصوص مردان نباشد.
سؤال:
چرا چادر و پوشش مشكی
چرا پوشش بانوان مشكی است؛ با اینكه پوشیدن لباس مشكی در اسلام مكروه است؟
پاسخ:
آیات عظام: امام خمینی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی و وحید خراسانی: پوشیدن لباس سیاه، هر چند مكروه است؛ ولی عبا از آن استثنا شده و چادر مشكی نیز داخل عنوان عبا است و مكروه نیست.
آیات عظام: سیستانی و مكارم شیرازی: به طور كلی پوشیدن لباس سیاه مكروه نیست؛ افزون بر آنكه چادر مشكی داخل عنوان عبا است و عبا استثنا شده است.
چادر مشكی
سؤال:
گفته می شود كه استفاده از چادر مشكی مناسب نیست و كراهت دارد و خانم ها باید از پوشاك روشن و رنگ های متنوّع استفاده نمایند و دلیلی ندارد كه توصیه شود خانم ها كفش و مانتوی تیره بپوشند، نظر شما در این مورد چیست؟
پاسخ:
آیةالله العظمی مکارم شیرازی: انتخاب چادر مشكی برای زنان، و عبای مشكی برای مردان، مكروه نیست. و استفاده از رنگ های ساده دیگر مادام كه منشأ مفاسدی نشود نیز جایز است؛ البتّه رنگ های سنگین بهتر است.
سؤال:
حکم شرعی چادر بدن نما
دختری در بیرون از منزل چادری است و حجاب كامل دارد اما در داخل منزل و در مقابل نامحرم های فامیل لباس هایی می پوشد كه حجابش كامل نیست یا حجم بدنش مشخص است. حكم این كار چیست و آیا تفاوتی بین نامحرم های فامیل و غریبه وجود دارد؟
پاسخ:
آیةالله العظمی امام خامنه ای: تفاوتی بین نامحرم ها وجود ندارد و نامحرم نامحرم است؛ ممكن است در معاشرت مسائلی وجود داشته باشد؛ مثلاً اینكه یك خانم وقتی شوهر خواهرش به منزلشان می آید، با حفظ حجاب كامل، با او سر یك سفره می نشیند و غذا می خورد، اما با نامحرم غریبه سر یك سفره نمی نشیند. اما اینكه آیا محرم و نامحرم درجه بندی دارد و یكی بیشتر نامحرم است آن یكی كمتر، خیر.
حکم چادر رنگی
سؤال:
آیا استفاده از چادر براق و رنگارنگ در برابر نامحرم اشكال دارد؟
پاسخ:
آیةالله العظمی امام خامنه ای: نه، اشكالی ندارد مگر اینكه به گونه ای باشد كه جلب توجه نامحرم كند یا در حدی است كه فرد انگشت نما می شود.
نماز با چادر نازك
سؤال:
چادر نازك كه سایه موها در مقابل نور از پشت آن پیداست از نظر حجاب مشروعیت دارد یا خیر؟ و نیز نماز خواندن با این چادر چگونه است؟
پاسخ:
آیةالله العظمی نوری همدانی: در فرض مذكور اشكال دارد.
سؤال:
اگر چادر نماز از پشت آن سایه بدن پیدا باشد اشكال دارد یا نه؟ میزان ضخامت چادرهای معمولی به گونه ای است كه كمی سایه می اندازد؟
پاسخ:
آیةالله العظمی امام خامنه ای: اشكال دارد.
بیرون آمدن روسری از زیر چادر
سؤال:
آیا بیرون گذاشتن قسمتی از روسری از زیر چادر برای زنان اشكال دارد؟
پاسخ:
آیةالله العظمی سیستانی: فی نفسه مانعی ندارد ولی موهایش را باید بپوشاند.
پشت مو از زیر چادر
سؤال:
خانم هایی كه موی بلند دارند و موی خود را در زیر روسری یا چادر در پشت سرشان می بندند به گونه ای كه یك برآمدگی زیر روسری یا چادر ایجاد می شود، این مسئله شرعاً چه حكمی دارد؟
پاسخ:
آیةالله العظمی امام خامنه ای: اگر این وضع به گونه ای باشد كه جلب توجه نامحرم كند یا خانم انگشت نما شود و شكل و شمایل خاصی پیدا كند حرام است اما اگر در آن حد نباشد اشكالی ندارد.
لباس كوتاه در زیر چادر
سؤال:
حكم پوشیدن ساپورت و شلوار لی یا شلوار جین و روسری و كفش رنگی و مانتوی كوتاه در زیر چادر چیست؟
پاسخ:
آیةالله العظمی امام خامنه ای: برای پوشش شرایطی ذكر شده ازجمله اینكه برجستگی های بدن مشخص نباشد. در مورد ساپورت، این گونه است كه تمام هندسبدن مشخص است؛ بنابراین حجاب كاملی نیست اما نسبت به نوع های رنگی شلوار جین و لی، اگر زیر چادر باشد و پیدا نباشد، حكم خاصی ندارد؛ به فرض اینكه پیدا هم باشد اگر به قدری چسبان نباشد كه هندسبدن مشخص باشد -یعنی یك مقداری گشاد باشد كه برجستگی بدن مشخص نباشد- و اینكه رنگش به گونه ای نباشد كه فرد انگشت نما شود و به اصطلاح لباس شهرت نباشد، اشكالی ندارد.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -