انهار
انهار
مطالب خواندنی

احادیث موی سر

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِاللهِ الصَالِحین
احادیث موی سر
موی سر یکی از جلوه‌گرترین اجزای بدن است.
زیبایی رو و صورت با موی سر جلوه پیدا می‌کند، مخصوصاً در نزد بانوان.
لذا اگر فردی صورت، ابرو، چشم، لب و بینی زیبا داشته باشد، ولی موی سر نداشته باشد، آن زیبایی جلوه نمی‌کند و چه بسا آن فرد را زشت نشان دهد.
به همین دلیل، معصومین (علیهم السلام) سفارش‌هایی درباره موی سر بیان فرموده‌اند.
    
(۱) عوارض بلند گذاشتن موی سر
الإمام الكاظم عليه‏السلام : إنَّ شَعرَ الرَّأسِ إذا طالَ ضَعُفَ البَصَرُ ، وذَهَبَ بِضَوءِ نورِهِ . وطَمُّ الشَّعرِ ؛ يُجلِي البَصَرَ ، ويَزيدُ في ضَوءِ نورِهِ .
موى سر، اگر بلند شود، ديده به ضعف مى‏گرايد و فروغِ نورش مى‏رود؛ امّا كوتاه كردن مو، ديده را جلا مى‏دهد و بر فروغ نور آن مى‏افزايد.
مستطرفات السرائر ، صفحه ۵۷، حديث ۱۷ عن عليّ بن يقطين ،
بحار الأنوار ، جلد ۷۶، صفحه۸۵، حديث ۱۰،
دانش نامه احاديث پزشكی: ۱/ ۳۰۶.
(۲) ضرر بلند شدن موهای پشت گردن
إسحاق بن عمّار عن أبي عبداللّه‏ (عليه‏السّلام)، قال: قُلتُ: جُعِلتُ فِداكَ ! رُبَّما كَثُرَ الشَّعرُ في قَفايَ ، فَيُغِمُّني غَمّاً شَديداً . فَقالَ لي : يا إسحاقُ ، أما عَلِمتَ أنَّ حَلقَ القَفا يُذهِبُ بِالغَمِّ ؟
اسحاق بن عمّار: به امام صادق (عليه‏السّلام) عرض کردم: فدايت شوم! گاه موهاى پشت گردنم زياد مى‏شود و به سختى مرا اندوهگين مى‏كند. مرا فرمود: «اى اسحاق! آيا نمى‏دانى كه تراشيدن [موهاى] پشت گردن، اندوه را از ميان مى‏برد؟» .
الكافي ، جلد ۶، صفحه ۴۸۵، حديث ۸.
دانش نامه احاديث پزشكي : ۱ / ۵۳۴.
(۳) روش مفید برای درمان شوره ی سر
الإمام الصادق (عليه‏السّلام): غَسلُ الرَّأسِ بِالخَطمِيِّ أمانٌ مِنَ الصُّداعِ ، وبَراءَةٌ مِنَ الفَقرِ ، وطَهورٌ لِلرَّأسِ مِنَ الحَزازَةِ .
شستن سر با خَطْمى ، مايه ايمنى از سردرد ، بركنار ماندن از فقر ، و پاكيزگى سر از سبوسه است .
ثواب الأعمال ، صفحه ۳۶، حديث ۱ عن عمر بن يزيد ،
بحار الأنوار، جلد ۷۶، صفحه ۸۶، حديث ۱ .
دانش نامه احاديث پزشكي : ۱ / ۵۱۸.
(۴) چیدن موی سفيد بهتر است يا كندن آن؟
الإمام الصادق (عليه‏السّلام): لا بَأسَ بِجَزِّ الشَّمَطِ ونَتفِهِ ، وجَزُّهُ أحَبُّ إلَيَّ مِن نَتفِهِ .
قطع كردن و كَندن تار موهاى سفيد ، اشكال ندارد ؛ امّا قطع كردن آنها از كَندنشان بهتر است .
الكافي ، جلد ۶، صفحه ۴۹۲، حديث ۱ عن عبد اللّه‏ بن سنان ،
كتاب من لا يحضره الفقيه ، جلد ۱ ، صفحه ۱۳۱، حديث ۳۴۰،
مكارم الأخلاق ، جلد ۱، صفحه ۱۶۰، حديث ۴۴۲،
بحار الأنوار ، جلد ۷۶، صفحه ۱۰۷، حديث ۶
دانش نامه احاديث پزشكي : ۱ / ۵۴۰.
(۵) فواید كوتاه كردن موی سر:
الإمام الكاظم (عليه‏السّلام): إنَّ شَعرَ الرَّأسِ إذا طالَ ضَعُفَ البَصَرُ ، وذَهَبَ بِضَوءِ نورِهِ . وطَمُّ الشَّعرِ ؛ يُجلِي البَصَرَ ، ويَزيدُ في ضَوءِ نورِهِ .
موى سر ، اگر بلند شود ، ديده به ضعف مى‏گرايد و فروغِ نورش مى‏رود؛ امّا كوتاه كردن مو ، ديده را جلا مى‏دهد و بر فروغ نور آن مى‏افزايد.
مستطرفات السرائر ، صفحه ۵۷، حديث ۱۷عن عليّ بن يقطين ،
بحار الأنوار ، جلد ۷۶، صفحه ۸۵، حديث ۱۰.
دانش نامه احاديث پزشكي : ۱ / ۳۰۶.
(۶) در چه صورت مي توان موی بلند داشت؟
قال رسول الله (صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم): مَنِ اتَّخذَ شَعرا فليُحْسِنْ وَلايَتَهُ، أو لِيَجُزَّهُ .
هـر كـس مو بگذارد بايد خوب به آن برسد و گرنه كوتاهش كند .
وسائل الشيعة : ۱ / ۴۳۲ / ۱ منتخب ميزان الحكمة : ۱۰۸.
(۷) فواید تراشيدن موی سر:
الكافي عن إسحاق بن عمّار عن الإمام الصادق (عليه‏السّلام)، قال: قالَ لي: اِستَأصِل شَعرَكَ يَقِلَّ دَرَنُهُ ودَوابُّهُ ووَسَخُهُ، وتَغلُظُ رَقَبَتُك، ويَجلو بَصَرُكَ - وفي روايَة اُخرى: - ويَستَريحُ بَدَنُكَ .
اسحاق بن عمّار: امام صادق (عليه‏السّلام) به من فرمود: «موى خود را از تَه بزن تا آلودگى‏اش و جنبندگان و چِرك آن ، كم شود ، گردنت سِتَبْر گردد و ديده‏ات جلا يابد» و در روايت ديگرى است: «و تنت راحت شود» .
الكافي ، جلد ۶، صفحه ۴۸۴، حديث ۲،
كتاب من لا يحضره الفقيه ، جلد ۱، صفحه ۱۲۹، حديث ۳۲۵،
ثواب الأعمال ، صفحه ۴۱، حديث ۱ وليس فيه ذيله ،
بحار الأنوار ، جلد ۷۶، صفحه ۸۵، حديث ۷ .
دانش نامه احاديث پزشكي : ۱ / ۵۳۲.
(۸) چگونگی بلند گذاشتن موی سر:
عن ابن سنان: سألتُ الصادق (عليه‏السّلام) عن إطالة الشعر ، فَقالَ : «كانَ أصحابُ رسول اللّه‏ صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم مُقَصِّرين» ؛ يَعنِي الطَّمَّ .
ابن سنان: به امام صادق (عليه‏السّلام) گفتم : درباره بلند كردن موها چه مى‏فرمايى؟
فرمود : «ياران محمّد صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم ، موهاى خود را مى‏زدند» ؛ يعنى كوتاه مى‏كردند .
مكارم الأخلاق ، جلد ۱، صفحه ۱۳۹، حديث ۳۵۰،
الكافي ، جلد ۶، صفحه ۴۸۵، حديث ۶ عن ابن سنان ،
مستطرفات السرائر ، صفحه ۲۹، حديث ۱۵ وفيهما «مشعرين» بدل «مقصّرين» ،
بحار الأنوار ، جلد ۷۶، صفحه ۹۱ ، حديث ۱۴.
دانش نامه احاديث پزشكي : ۱ / ۵۳۴.
(۹) فواید بسيار شانه زدن مو
قال رسول الله (صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم): كَثرَةُ تَسريحِ الرَّأسِ تَذهَبُ بِالوَباءِ، وتَجلِبُ الرِّزقَ، وتَزيدُ فِي الجِماعِ .
فراوان شانه زدن موها، وَبا را از ميان مى‏بَرَد، روزى مى‏آورد و بر قدرت انسان براى نزديكى مى‏افزايد.
الكافي، جلد ۶، صفحه ۴۸۹، حديث ۶،
ثواب الأعمال، صفحه ۴۰، حديث ۱،
بحارالأنوار، جلد ۷۶، صفحه ۱۱۸، حديث ۷.
دانش نامه احاديث پزشكی: ۱ / ۶۴۰.
(۱۰) فواید شانه كردن موی سر:
عنه (عليه‏السّلام): تَسريحُ الرَّأسِ يَقطَعُ البَلغَمَ ، وتسَريحُ الحاجِبَينِ أمانٌ مِنَ الجُذامِ ، وتَسريحُ العارِضَينِ يَشُدُّ الأَضراسَ .
شانه كردن موى سر ، بلغم را از ميان مى‏بَرَد ، شانه ‏زدن ابروها ، ايمنى از جذام است و شانه‏زدن موى گونه‏ها ، دندان‏ها را استحكام مى‏دهد .
مكارم الأخلاق ، جلد ۱ ، صفحه ۱۶۷ ، حديث ۴۸۰،
طبّ الأئمّة لابني بسطام ، صفحه ۱۹ عن داوود بن فرقد نحوه ،
بحار الأنوار ، جلد ۷۶، صفحه ۱۱۵، حديث ۱۶.
دانش نامه احاديث پزشكي :۱/ ۳۹۴.
قال رسول اللّه‏ (صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم): كَثرَةُ تَسريحِ الرَّأسِ تَذهَبُ بِالوَباءِ ، وتَجلِبُ الرِّزقَ ، وتَزيدُ فِي الجِماعِ .
فراوان شانه زدن موها، وَبا را از ميان مى‏بَرَد، روزى مى‏آورد و بر قدرت انسان براى نزديكى مى‏افزايد.
الكافي ، جلد ۶ ، صفحه ۴۸۹، حديث ۶،
ثواب الأعمال، صفحه ۴۰، حديث ۱،
بحار الأنوار، جلد ۷۶، صفحه ۱۱۸، حديث ۷.
دانش نامه احاديث پزشكی: ۱ / ۵۳۰.
الإمام الصادق (عليه‏السّلام): كَثرَةُ التَّمَشُّطِ تُقَلِّلُ البَلغَمَ .
شانه كردن فراوان، از بَلغَم مى‏كاهد .
الكافي، جلد ۶، صفحه ۴۸۹، حديث ۹ عن الإمام الكاظم (عليه‏السّلام)،
بحارالأنوار، جلد ۷۶، صفحه ۱۱۸، حديث ۱۰.
دانش نامه احاديث پزشكي : ۱ / ۵۳۰.
عن الإمام الصادق (عليه‏السّلام): تَسريحُ الرَّأسِ يَقطَعُ البَلغَمَ ، وتَسريحُ الحاجِبَينِ أمانٌ مِنَ الجُذامِ ، وتَسريحُ العارِضَينِ يَشُدُّ الأَضراسَ. وسُئِلَ عَن حَلقِ الرَّأسِ، قالَ: حَسَنٌ.
«شانه ‏كردن سر ، بلغم را از ميان مى‏بَرَد . شانه زدن ابروها ، مايه ايمنى از جذام است ، و شانه كردن رُخساره ، دندان‏ها را استحكام مى‏بخشد» .
از ايشان ، درباره تراشيدن سر پرسيدند .
فرمود : «خوب است» .
مكارم الأخلاق ، جلد ۱، صفحه ۱۶۷، حديث ۴۸۰،
طبّ الأئمّة لابني بسطام، صفحه ۱۹ عن داوود بن فرقد نحوه وزاد فيه:
«وتسريح اللحية يذهب بالوباء، وتسريح الذؤابتين يذهب ببلابل الصدر»،
بحارالأنوار، جلد ۷۶، صفحه ۱۱۵، حديث ۱۶.
دانش نامه احاديث پزشكی: ۱ / ۵۳۰.
الإمام الصادق (عليه‏السّلام): الثَّوبُ النَّقِيُّ يَكبِتُ العَدُوّ، وَالدُّهنُ يَذهَبُ بِالبُؤسِ، وَالمَشطُ لِلرَّأسِ يَذهَبُ بِالوَباءِ، قالَ: قلتُ: ومَا الوَباءُ؟ قالَ: الحُمّى،
وَالمَشطُ لِلِّحيَةِ يَشُدُّ الأَضراسَ.
«جامه پاكيزه، دشمن را در هم مى‏شكند، چرب كردنِ پوست، سختى را از ميان مى‏بَرَد و شانه كردن سر، وبا را دور مى‏كند» .
راوى گويد كه پرسيدم : وبا چيست؟ فرمود: «تب.
شانه كردن ريش، دندان‏ها را استحكام مى‏بخشد» .
الكافي، جلد ۶، صفحه ۴۸۸، حديث ۱عن سفيان بن السمط،
كتاب من لا يحضره الفقيه، جلد ۱، صفحه ۱۲۸، حديث ۳۱۹،
مكارم الأخلاق، جلد ۱، صفحه ۱۶۲، حديث ۴۵۱ نحوه وفيهما من «المشط للرأس ...»،
بحارالأنوار، جلد ۷۶، صفحه ۱۱۷، حديث ۴،
دانش نامه احاديث پزشكی: ۱ / ۵۳۲.
در كتاب من لا يحضره الفقيه و مكارم الأخلاق، دو جمله اول روايت، نيامده است.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -