انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم ازدواجی که احتیاطا حرام ابد شده مرجع تقلید: آیةالله العظمی امام خامنه ای (مدّظلّه)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال خانمی در هنگام متاهل بودن با پسری مجرد رابطه ی زناشویی داشته ... خانم بعد از مدتی از همسر خود جدا شده و طلاق گرفته .... بعد از طلاق زن به اشتباه خود پی برده و توبه کرده .الان ۸ سال از طلاق او میگذرد ... و تصمیم دارد که با همان پسری که در متاهلی،با او رابطه داشته ازدواج کند .و می داند که انها حرام ابدی هستند و نمیشود این ازدواج صورت گیرد ... الان این خانم میتواند مرجع تقلید خود را عوض کند مثلا به ایت الله زنجانی تغییر دهد چون آیت الله زنجانی ازدواج را صحیح میداند و حرام ابدی نیستند ... من سوالم این است آیا برای ازدواج میتواند مرجع تقلید را تغییر دهد به آیت الله زنجانیو اگر نمیتواند آیا راه حل شرعی و حلالی برای ازدواجش با همان پسری وجود دارد یا خیر
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 
جواب:بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِاللهِ الصَالِحین
با تشکر از اعتمادتان به سایت انهار
بزرگوار
فرض اول:
اگر این خانم مرجع تقلیدش یعنی آیةالله العظمی امام خامنه‌ای (مدّظلّه) را با تحقیق و بررسی انتخاب کرده و آیةالله العظمی امام خامنه‌ای (مدّظلّه) نسبت به آیةالله العظمی شبیری زنجانی (مدّظلّه) اعلم باشد تغییر دادن مرجع جایز نیست.
اما اگر آیةالله العظمی امام خامنه‌ای (مدّظلّه) را بر اساس تحقیق و بررسی انتخاب نکرده و آیةالله العظمی شبیری زنجانی (مدّظلّه) را فرضاً پس از تحقیق و بررسی اعلم تشخیص داد تغییر دادن مرجع تقلید اشکال ندارد.
فرض دوم:
چون آیةالله العظمی امام خامنه‌ای (مدّظلّه) ازدواج زانی با زانیه متأهل را احتیاطاً حرام ابد می‌داند؛ می‌توانند در این مورد از احتیاط حضرت آیةالله العظمی امام خامنه‌ای (مدّظلّه) به فتوای حضرت آیةالله العظمی شبیری زنجانی (مدّظلّه) رجوع کنند تا ازدواجشان بی‌اشکال باشد.
البته هر دو باید قویاً از گناهی که مرتکب شده‌اند توبه و استغفار کنند زیرا اگر از گناهشان توبه نکنند عوارض این گناه ممکن است دامنگیر زندگی‌شان و خیر و سعادتشان و حتی نسل و فرزندانشان شود اما اگر واقعاً و جدا با شرمندگی در محضر خدای سبحان از گناه سخیفشان توبه و استغفار کنند البته خداوند بخشنده و مهربان هست و امید است این زن و شوهر با جبران گناهشان در قالب عبادت و وظیفه بندگی خدا مشمول رحمت و بخشش الهی قرار گیرند. یاحقّ.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -