بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ.
وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّهِ
حُکم شرعی کاشت ناخن
متأسفانه برخی از آرایشگران خانم در تبلیغ کاشت ناخن در پیامهای تبلیغاتی خود {بروشور} میگویند ناخن کاشته شده هیچ خللی برای انجام واجبات شرعی مانند غسل و وضو ایجاد نمیکند.
با توجه به اینکه فتواها و استفتائات مراجع عظام تقلید مشتمل بر اصطلاحات فقهی و تخصصی است، برخی از این اصطلاحات و توضیح روان آن عبارت هستند از:
الف) عُسر و حَرَج: مشقت و سختی غیرقابل تحمل،
ب) وضوی جبیره: کشیدن دست خیس بر پارچه یا پوششی که بر روی عضو قرار داده شده است.
ج) احتیاط واجب: مواردی که فرد میتواند به همین نظر عمل کرده و یا به فتوای مرجع دیگری که اعلم هست عمل کند.
فتاوای مراجع عظام تقلید:
آیةالله العظمی امام امام خمینی: نماز خواندن با ناخن کاشته، اشکال ندارد؛ ولی وضو که مقدمه نماز است و نمیشود بدون وضو نماز خواند، باید صحیح باشد. بنابراین، کسی که ناخن کاشته، یعنی ناخن چسبانده، وضویش صحیح نیست. در نتیجه، اگر با وضوی باطل نماز بخواند، نمازش صحیح نیست.
حال اگر خانمی ناخن کاشت و در موقع نماز میخواهد نماز بخواند، باید برای وضو ناخنها را بردارد و وضو بگیرد. اگر به طوری چسبیده که قابل برداشتن نیست یا با مشکلاتی همراه است، باید وضوی جبیره نیت کند و با وضوی جبیره نمازش را بخواند. در این صورت، نمازش صحیح خواهد بود.
توضیح المسائل، شرط سیزدهم از شرایط وضو).
آیةالله العظمی امام خامنه ای: کاشت ناخن با فرض صدق زینت باید از نامحرم پوشیده شود. تشخیص زینت بودن یا نبود موکول به نظر عرف جامعه است.
استفتاء کتبی از دفتر آیتالله خامنهای.
{و} در صورت کاشت ناخن برای وضو و غسل باید مانع و لو به صرف هزینه ممکن- برطرف شود و در صورتی که برطرف کردن آن ممکن نیست یا مشقت غیرقابل تحمل دارد باید وضو جبیرهای بگیرد.
در فرض سؤال کاشت ناخنی که قابل کندن نیست مانع است. بنا بر این وضو و غسل باطل است. مگر این که شخص غسل و وضو را به صورت جبیره انجام بدهد که در این صورت و ضو و غسلش صحیح است و کیفیت غسل و و ضو جبیره در رساله عملیه ذکر شده به آنجا مراجعه شود و چون خود ناخن جبیره است دست تر روی جبیره کشیده میشود نه اینکه روی جبیره شسته شود.
آیتالله خامنه ای، استفتائات واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهراء باب وضو، ص ۱۹.
آیةالله العظمی مکارم شیرازی: کاشت ناخن مانع رسیدن آب به عضو می شود و وضو و غسل با آن باطل است.
سایت آیتالله مکارم شیرازی، سؤال ۹.
به نظر آیةالله العظمی مکارم کاشت ناخن در صورت ضرورت اشکال ندارد. در هر صورت اگر کسی ناخن مصنوعی بکارد، در صورت امکان میبایست برای وضو و غسل ناخن مصنوعی را بردارد، اما اگر برداشتن آن ممکن نباشد یا موجب حرج و سختی غیرقابل تحمل باشد، به صورت جبیرهای وضو و غسل را انجام دهد (یعنی روی ناخن مصنوعی دست تر بکشد) وضو و غسل صحیح است.
آیةالله العظمی مکارم، استفتائات واحد پاسخ به سؤالات جامعةالزهرا، جزوه غسل، صفحه ۱۶ و ۱۸.
{و} چنین ناخنی زینت محسوب نمیشود.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعةالزهراء.
آیةالله العظمی سیستانی: کاشت ناخن جایز نیست. چراکه مانع از رسیدن آب به اعضا در وضو و غسل و تیمم خواهد بود.
سایت آیتالله سیستانی، سؤال و جوابها، احکام وضو، مربوط به سؤالات بخش احکام وضو.
بنا بر این کسی که ناخن مصنوعی کاشته باید آنها را برای غسل و وضو از بدن جدا کند و در صورت داشتن عسر و حرج باید نیت غسل و وضوی جبیرهای کند. و علاوه بر آن نیز باید تیمم نماید و اگر با علم به این مسئله از ناخن مصنوعی استفاده کرده باشد احتیاط واجب آن است که بعد از برداشتن ناخن نمازهای خوانده شده را قضا کند.
به نظر میرسد ناخن مصنوعی عرفاً زینت محسوب میشود ولی در صورتی که شک دارد حکم زینت را نخواهد داشت.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهراء.
آیةالله العظمی بهجت: شخصى که اصلاً ناخن ندارد و مىخواهد ناخن مصنوعى بکارد، آن ناخن جزو بدن او نمىشود، چون رشد و نموّ ندارد و از اوّل چنین کاری جایز نیست، چون اضطرار ندارد.
و اگر کسى ناخن مصنوعى بکارد، وضو و غسل صحیح نخواهد بود و اگر این فعل در یکی از اوقات نماز انجام شود، ضایع نمودن امر واجب دانسته شده و اگر قبل از وقت نماز انجام شود، خلاف احتیاط خواهد بود؛ در صورت کاشتن ناخن به هنگام وضو یا غسل اگر امکان بیرون آوردنِ آن نبود، باید در وضو و غسل عمل به جبیره کند.
{و} ملاک زینت بودن و نبودن عرف است.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعةالزهراء.
آیةالله العظمی صافی گلپايگانی: کاشتن ناخن به صورتی که برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند اشکال دارد ولی چنانچه شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان، پس از برداشتن ناخن وضو و غسل را به طور طبیعی انجام دهد و در صورت عدم امکان، با همان حال وضو و غسل جبیرهای و احتیاطاً تیمّم هم انجام دهد.
پايگاه اطلاع رساني آيتالله صافي.
در چنین صورتی تیمم لازم و احتیاط واجب آن خواهد بود که بعد از برداشتن ناخن نمازهای خوانده شده را قضا کند.
{و} چنین ناخنی زینت محسوب میشود.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهراء.
آیةالله العظمی شبیری زنجانی: کاشتن ناخن مصنوعی اگر ضرورت نداشته باشد، جائز نیست، و در هر حال چنانچه کسی ناخن مصنوعی بکارد و این ناخن قابل کندن نباشد یا کندن آن موجب سختی و مشکل شدید شود، باید برای نماز تیمم نماید و بنا بر احتیاط مستحب وضوی جبیرهای نیز بگیرد.
{و} در مورد سؤال پیش گفته چنین ناخنی زینت محسوب نمیشود و موکول به نظر عرف است.
آیةالله العظمی وحید خراسانی: اگر در جای وضو و غسل چیزی چسبیده که برداشتن آن ممکن نیست یا موجب حرج (سختی) است بنا بر احتیاط واجب هم وضو یا غسل جبیرهای گرفته و هم تیمم نماید.
آیتالله وحید، توضیح المسائل، م۳۴۴.
همچنین احتیاط واجب آن است که بعد از برداشتن ناخن نمازهای خوانده شده را قضا کند.
بنابر احتیاط واجب در مورد سؤال پیش گفته چنین ناخنی، زینب محسوب میشود.
استفتاء از دفتر آیتالله وحید.
آیةالله العظمی فاضل لنکرانی: اگر ناخن مصنوعی روی پوست دست یا ناخن چسبیده باشد باید بر طرف شود و در صورت عدم امکان حکم وضو و غسل جبیره را دارد.
{و} چنین ناخنی، زینت محسوب میشود.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهراء.
آیةالله العظمی نوری همدانی: ناخنی قابل کندن نیست اگر ناخن مصنوعی در محل تیمم نباشد باید تیمم نماید و اگر در مواضع تیمم باشد باید هم وضو و غسل جبیرهای انجام داده و هم تیمم کند.
البته چنین عملی (کاشتن ناخن مصنوعی) بدون ضرورت کار خلاف است چون حائل است و مانع رسیدن آب به پوست است و در مورد سؤال مذکور چنین ناخنی، زینت محسوب نمیشود.
تعلیمات علی العروةالوثقی، ص۵۱، فی احکام الجبائر.
توضیح برخی از اصطلاحات:
{} منظور از عبارت «فینفسه»، معنای «به خودی خود» بوده و مقصود این است، که اصل کاشت ناخن ممنوعیت شرعی ندارد.
{} از آن جا طبق نظر همه مراجع عظام تقلید، هنگام وضو و غسل، رساندن آب به همه قسمتهای بدن، لازم است و هیچ عضوی (حتی ناخن) مستثنی نشده است، لذا هر چیزی که مانع از رسیدن آب به اعضای بدن شود، باید قبل از غسل و وضو برطرف شود در غیر این صورت وضو و غسل باطل است.
{} اگر مانعی در بدن وجود داشته باشد، که قابل برداشتن باشد (مانند لاک، چسب، قیر و ...) باید قبل از وضو و غسل برطرف شود.
{} اگر برداشتن مانع غیرممکن باشد و یا مشقت و سختی زیادی داشته باشد که معمولاً قابل تحمل نیست، مطابق با نظر اکثر مراجع، غسل و وضو بصورت جبیره انجام میشود، ولی شخص نباید عمداً برای خودش چنین جبیرهای ایجاد کند.
{} در موضوع کاشت ناخن با توجه به اینکه در حال حاضر، برداشتن ناخن به راحتی امکانپذیر است، مسئله جبیره منتفی است؛ لذا افرادی که اقدام به این کار کردهاند، باید ناخنها را ولو با صرف هزینهای، برداشته و به صورت معمول وضو و غسل را به جا آورند.
{} در فاصله زمانی که شخص اقدام به برداشت ناخن میکند، وضو و غسل به صورت جبیره (و در مواردی همراه با تیمم) انجام میشود.
{} تمامی احکام بیان شده فوق برای وضو و غسل، از آن جهت دارای اهمیت است که مقدمه واجب نماز است و اگر کسی وضو و یا غسلش صحیح نباشد نمازش باطل میشود.
پایگاه اینترنتی انهار