فضیلت خمس
خمس يکي از فرايض اسلامي که خداوند متعال آن را براي پيغمبر اسلام حضرت محمّد بن عبد الله - صلّي الله عليه و آله - و ذرّيه مکرّم او - سلام اللّه عليهم - از نظر اکرام و احترام قرار داده است و کسي که از پرداخت آن امتناع کند ، هر چند به مقدار کمي هم باشد ، در رديف ستمکاران خواهد بود.
ابو بصير -يکي از محدّثين بزرگ است- ، از حضرت باقر - عليه السّلام- پرسيد : « کمترين چيزي که باعث دخول در آتش جهنم مي گردد ، کدام است ؟ »
حضرتش در پاسخ فرمودند : « خوردن يک درهم از مال يتيم » ، سپس افزودند :« آن يتيم ما هستيم».
مجلسي اوّل - رحمه اللّه عليه- در« روضه المتقّين » در شرح اين حديث مي گويند : منظور از يتيم در کلام امام - عليه السّلام- يگانة خلقت و يگانة روزگار مثل « درّ يتيم » مي باشد .
و نيز حضرت باقر - عليه السّلام - فرمود : « براي هيچ کس جائز نيست از مالي که به آن خمس تعلّق گرفته است چيزي بخرد ، مگر اينکه حق ما را به ما برساند . »
در حديث ديگري ابو بصير از حضرت باقر -عليه السّلام-نقل مي کند که آن حضرت فرمودند : « کسي از مالي که خمس به آن تعلّق گرفته است چيزي بخرد ، خداوند هر گز او را معذور نمي دارد ، زيرا چيزي را که حلال نيست ، خريداري کرده است . »
حضرت صادق- عليه السّلام- نيز فرمودند : « بنده اي که از خمس چيزي را بخرد معذور نيست و تا صاحبان خمس اجازه ندهند ، هرگز نمي تواند بگويد به مال خود خريده ام .»
امام خامنه ای: معنای خمس - وجوب خس
۱. معنای خمس
خمس در لغت به معنی یک پنجم است، و در اصطلاح یکی از واجبات مهم مالی در دین اسلام به شمار میرود، و عبارت است از مالی که هر فرد واجد شرایط به نسبت یک پنجم طبق ضوابط خاصی باید بپردازد.
توجه:
* مالیاتی که حکومت جمهوری اسلامی بر اساس قوانین و مقررات وضع میکند، هر چند پرداخت آن بر کسانی که قانون شامل آنان میشود واجب است، و مالیات پرداختی هر سال از مؤونهی همان سال محسوب است، ولی از خمس (سهمین مبارکین) محسوب نمیشود، بلکه بر آنان دادن خمس درآمد سالانهشان در زاید بر مؤونهی سال به طور مستقل واجب است.
۲. وجوب خمس
وجوب خمس از ضروریات اسـلام اسـت و انکار آن اگر به انکار رسالت یا تکـذیب پیـامبر اکرم اسلام(ص) یا وارد کردن نقصی به شریعت منجر شود باعث کفر و ارتداد است.
توجه:
* صرف عدم توانایی یا دشواری پرداخت خمس، موجب فراغت ذمه و سقوط تکلیف نمیشود، بنابراین افرادی که خمس بر آنها واجب است ولی تاکنون آن را نپرداختهاند و در حال حاضر هم توانایی پرداخت آن را ندارند و یا بر آنها دشوار است واجب است هر زمانی که توانایی پرداخت بدهی بابت خمس داشتند آن را بپردازند. این افراد میتوانند با دستگردانِ مبالغ بدهی خود با ولی امر خمس یا وکیل او، آن را به تدریج بر حسب استطاعت خودشان از جهت مقدار و زمان ادا نمایند.
* تأخیر پرداخت خمس از سال خمسی به سال دیگر جایز نیست، هر چند هر وقت آن را بپردازد ادای بدهی حاصل میشود.
* هرگاه به مال شخص غیر بالغ خمس تعلق بگیرد (مثل این که معدن یا حلال مخلوط به حرام باشد) بر ولی شرعی او پرداخت آن واجب است، مگر خمس سود حاصل از تجارت با اموال او یا منافع کسبش که پرداخت آن بر ولی واجب نیست، بلکه بنابر احتیاط (واجب) در صورتی که سود به دست آمده باقی بماند ادای خمس آن بر خود طفل بعد از رسیدن به سن تکلیف واجب است.