انهار
انهار
مطالب خواندنی

(۴) احادیثی از آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بسم الله الرحمن الرحیم
احادیثی از آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)
    
هدیه برای خانواده:
من دخل السوق فاشتری تحفة فحملها الی عیاله کان کحامل صدقة الی قوم محاویج ولیبدا بالاناث قبل الذکور فان من فرح ابنته فکانما اعتق رقبة من ولد اسماعیل ومن اقر بعین ابن فکانما بکی من خشیة الله ومن بکی من خشیة الله ادخله الله جنات النعیم.
هر کس به بازار رود و هدیه ای برای خانواده اش بخرد و ببرد، [پاداش او ] مانند کسی است که برای نیازمندان صدقه می برد [و هنگامی که هدیه را به خانه می برد]، باید قبل از پسران، به دختران بدهد، زیرا کسی که دخترش را شادمان کند، مانند کسی است که یک بنده از فرزندان اسماعیل را آزاد کرده است. و هر کس [با دادن هدیه ای ] چشم پسری را روشن کند، گویا از ترس خدا گریسته است و هر کس از ترس خدا بگرید، خداوند او را داخل نعمت های بهشت کند.
وسائل الشیعة، ج ۱۵، ص ۲۲۷.
مجازات کوچک شمردن نماز
لاینال شفاعتی من استخف بصلاته و لایرد علی الحوض لا والله.
کسی که نمازش را کوچک بشمارد به خدا سوگند از شفاعت من برخوردار نمی شود و در حوض (کوثر) بر من وارد نمی گردد .
کافی، ج 6، ص 400، ح 19.
به همسرت بگو دوستت دارم
قول الرجل للمراة انی احبک لا یذهب من قلبها ابدا.
این گفتار مرد به همسرش که «من تو را دوست دارم»، هرگز از قلب زن بیرون نمی رود.
وسائل الشیعة، ج 14، ص 10.
عدم برتری عرب بر عجم:
ایها الناس ان ربکم واحد و ان اباکم واحد کلکم لآدم و آدم من تراب. ان اکرمکم عندالله اتقاکم و لیس لعربی علی عجمی فضل الا بالتقوی.
ای مردم همانا خدای شما یکی و پدر شما یکی است، همه شما از آدم، و آدم از خاک است، همانا گرامیترین شما نزد خداوند باتقواترین شماست، و عرب را بر عجم فضیلتی نیست جز به تقوا.
تحف العقول، ص 34.
لقمه گذاشتن در دهان همسر
ان الرجل لیؤجر فی رفع اللقمة الی فی امراته.
مرد در برابر لقمه ای که در دهان زنش می گذارد پاداش می برد.
المحجة البیضاء، ج 3، ص 70.
اجر پارسایی
یا اباذر ما زهد عبد فی الدنیا الا انبت الله الحکمة فی قلبه، و انطق بها لسانه، و بصره بعیوب الدنیا و دائها و دوائها، و اخرجه منها سالما الی دار السلام.
ای ابوذر! هیچ بنده ای در دنیا پارسایی نکرد جز آن که خداوند جوانه های حکمت را در دلش رویاند و زبانش را بدان گویا ساخت و او را به زشتیهای دنیا و درد و درمان آن آگاه کرد و او را به سلامت به دارالسلام درآورد.
مکارم الاخلاق، ص 463.
تامین سعادت دینی و دنیایی همسر
للمراة علی زوجها ان یشبع بطنها، و یکسو ظهرها، ویعلمها الصلاة والصوم والزکاة ان کان فی مالها حق، ولاتخالفه فی ذلک.
حق زن بر شوهرش این است که او را سیر کند، لباس بپوشاند، نماز و روزه و زکات را -اگر در مال زن حق زکاتی است- به او یاد دهد، و زن نیز در این کارها با او مخالفت نورزد.
مستدرک الوسائل، ج 14، ص 243.
ترک خانه و خانواده:
هلک بذی المروة ان یبیت الرجل عن منزله بالمصر الذی فیه اهله.
از جوانمردی دور است که [مردی] در شهری که خانواده اش هستند، باشد ولی در غیر خانه خود بخوابد.
وسائل الشیعة، ج 14، ص 122.
وفای به عهد
من کان یؤمن بالله والیوم الآخر فلیف اذا وعد.
هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد پس به وعده اش وفا کند.
تحف العقول، ص 45.
بهترین عمل
احب الاعمال الی اللّه الصّلاة لوقتها.
محبوب ترین کارها نزد خداوند، نماز در وقت آن (اول وقت) است.
کنزالعمال، ج 7، حدیث18897.
نزدیکترین افراد به پیامبر (ص):
اقربکم غدا منی فی الموقف اصدقکم للحدیث . . . و اوفاکم بالعهد و احسنکم خلقا.
در روز رستاخیز نزدیک ترین شما به من راستگوترین شماست در قول . . . و وفادارترین شماست در پیمان و نیکوترین شماست در خلق و خو.
امالی طوسی، ص 229، ح 53.
نتیجه عهدشکنی
اذا نقضوا العهد سلط الله علیهم عدوهم.
هر گاه مردم عهدهای خود را بشکنند و به آن وفا نکنند خداوند دشمنانشان را بر آنها مسلط خواهد ساخت.
علل الشرایع، ص 584، ح 26.
نور دل
صلاة الرّجل نورٌ فی قلبه فمن شاء فلینوّر قلبه.
نماز هر شخصی، نوری در دل اوست، پس هر کس می خواهد، دلش را نورانی کند.
کنزالعمّال، ج 7، ص 18973.
خوش قولی
حسن العهد من الایمان.
خوش قولی از ایمان است.
کنزالعمال، ج 4، ص 365، ح 10937.
ضایع کردن نماز
لاتضیّعوا صلاتکم، فانّ من ضیّع صلاته حشره اللّه مع قارون و فرعون و هامان لعنهم اللّه و اخزاهم و کان حقّاً علی اللّه ان یدخله النّار مع المنافقین، فالویل لمن لم یحافظ صلاته.
نماز خودتان را ضایع نکنید، هر کس نماز خویش را ضایع کند خداوند عزّ و جلّ او را با قارون و فرعون و هامان محشور می کند، خداوند به آنان لعنت کند و آنها را رسوا سازد، و بر خدا لازم است آنها را با منافقین در آتش داخل کند، پس وای بر کسی که مواظب نمازش نباشد.
بحارالانوار، ج 82، ص 202.
دست نوازش و محبت بر سر یتیم
من مسح راس یتیم کانت له بکل شعرة مرت علیها یده حسنات.
کسی که دست نوازش و محبت به سر یتیمی بکشد به عدد هر موئی که از زیر دستش گذشته خداوند پاداش به او عنایت می فرماید.
مستدرک الوسائل، ج 2، ص 616.
مهمان، با اجازه شوهر
ایها الناس ان لنسآءکم علیکم حقا و لکم علیهن حقا حقکم علیهن [ . . . ان ] لا یدخلن احدا تکرهونه بیوتکم الا باذنکم.
مردم! زن های شما بر شما حقی دارند و شما هم بر آنان حقی دارید . حق شما بر آنان این است که کسی را که شما رضایت ندارید، بدون اجازه به منزلتان وارد نکنند.
بحارالانوار، ج 76، ص 348.
ارزش اعمال مجاهدان
ما اعمال العباد کلهم عند المجاهدین فی سبیل الله الا کمثل خطاف اخذ بمنقاره من ماء البحر.
اعمال همه بندگان در مقایسه با اعمال مجاهدان در راه خدا همچون پرستویی است که با منقار خود قطره ای از آب دریا می گیرد.
کنز العمال، ج 4، ص 316، ح 10680.
نماز اول وقت
ما من عبدٍ اهمّ بمواقیت الصّلاة و مواضع الشّمس الّا ضمنت له الرّوح عند الموت و انقطاع الهموم و الاحزان، و النّجاة من النّار.
امالی مفید، ص 88.
بنده ای نیست که اهتمام به وقتهای نماز و جایگاه خورشید (به همین منظور) داشته باشد جز آن که من (سه چیز را) برای او ضمانت می کنم: راحتی در هنگام مرگ، برطرف شدن غمها و اندوهها و نجات یافتن از آتش دورخ.
امالی مفید، ص 88.
انتقام از ظالم
یقول الله عز و جل: و عزتی و جلالی لانتقمن من الظالم فی عاجله و آجله، و لانتقمن ممن رای مظلوما فقدر ان ینصره و لم ینصره.
خدای متعالی می فرماید: سوگند به عزت و جلالم که من از ظالم در دنیا و آخرتش انتقام می گیرم و نیز کسی که مظلومی را ببیند و قدرت یاری او را داشته باشد و یاریش نکند کیفر خواهم کرد.
کنز العمال، ج 3، ص 505.
راه کامل شدن جوانمردی
من عامل الناس فلم یظلمهم و حدثهم فلم یکذبهم و وعدهم فلم یخلفهم فهو ممن کملت مروته و ظهرت عدالته.
هر کس در رفتارش با مردم ستم نکند و در گفتارش، دروغ نگوید و در وعده اش، تخلف نورزد، مروتش کامل و عدالتش آشکار است.
بحارالانوار، ج 75، ص 252.
نظم در نماز جماعت:
سوّوا بین صفوفکم و حاذوا بین مناکبکم لایستحوذ علیکم الشّیطان.
در نماز جماعت صف های خود را منظّم کنید و کتف ها را موازی هم قرار دهید، مبادا شیطان بر شما چیره شود.
وسایل الشیعه، ج 5، ص 472.
خشم خدا
یقول الله اشتد غضبی علی من ظلم من لا یجد ناصرا غیری.
خداوند می فرماید: خشم من شدت می یابد بر کسی که به فردی ستم کند که جز من یاوری ندارد.
بحارالانوار، ج 75، ص 311.
استعمال خوشبوترین عطرها، زیباترین لباس ها و نیکوترین زینت ها
علیها ان تطیب باطیب طیبها وتلبس احسن ثیابها وتزین باحسن زینتها.
بر زن است که [برای شوهرش] خوشبوترین عطرهایش را بزند و قشنگترین لباس هایش را بپوشد، و از زیباترین زینت هایش استفاده کند.
الکافی، ج 5، ص 508.
یاری برادر مومن
من مشی فی عون اخیه و منفعته فله ثواب المجاهد فی سبیل الله.
کسی که در راه کمک و یاری برادر( مؤمن) خود گام بردارد، اجر و مزد مجاهدین در راه خدا برای اوست.
وسائل الشیعه، ج 8، ص 602.
محبت بیشتر به همسر
کلما ازداد العبد ایمانا ازداد حبا للنسآء.
هر چه ایمان بنده زیاد شود، محبت [وی] به زن ها نیز زیاد می شود.
بحار الانوار، ج 103، ص 228.
نماز با حضور قلب
من صلی رکعتین و لم یحدث فیهما نفسه بشی ء من امور الدنیا غفرالله ذنوبه.
هرکس دو رکعت نماز به جا آورد و در اندیشه امور دنیایی نباشد خداوند گناهانش را می بخشاید.
عوالی اللآلی، ج 1 ص 322، ح 59.
بهترین مردان
خیر الرجال من امتی الذین لایتطاولون علی اهلیهم و یحنون علیهم ولا یظلمونهم.
بهترین مردان امت من، آن کسانی هستند که نسبت به خانواده خود خشن و متکبر نباشند و بر آنان ترحم و نوازش کنند و به آنان آزار نرسانند.
مکارم الاخلاق، ص 216.
آرزوی شهید
ما من نفس تموت لها عندالله خیر یسرها انها ترجع الی الدنیا و لا ان لها الدنیا و ما فیها الا الشهید فانه یتمنی ان یرجع فیقتل فی الدنیا، لما یری من فضل الشهادة.
هر کس بمیرد و نزد خدا خیری داشته باشد نمی خواهد به دنیا بازگردد و دنیا و آنچه را در آن است بر نمی تابد مگر شهید که آرزو دارد به سبب آنچه از فضیلت شهادت دیده، دوباره به دنیا بازگردد تا در راه خدا کشته شود.
صحیح مسلم، ج 3، ص 1498.
سیلی به همسر
فای رجل لطم امراته لطمة، امرالله عزوجل مالک خازن النیران فیلطمه علی حر وجهه سبعین لطمة فی نار جهنم.
هر کس به صورت زنش سیلی بزند، خداوند به آتشبان جهنم دستور می دهد تا در آتش جهنم هفتاد سیلی بر صورت او بزند.
مستدرک الوسائل، ج 14، ص 250.
سرپرستی از یتیمان
من کفل یتیما من المسلمین فادخله الی طعامه و شرابه، ادخله الله الجنة البتة الا ان یعمل ذنبا لایغفر.
کسی که متکفل یتیمی شود، او را به خانه خود ببرد و در خوردنی ها و نوشیدنی ها شریک خویش نماید البته پاداش او بهشت است مگر آن که گناه غیر قابل بخششی مرتکب شده باشد.
مستدرک الوسائل، ج 1، ص 148.
حق زن بر مرد
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) به یکی از زنان درباره حق زن بر شوهرش می فرمایند: حقک علیه ان یطعمک مما یاکل ویکسوک مما یلبس ولا یلطم ولا یصیح فی وجهک.
حق تو بر شوهرت این است که از آنچه خود می خورد به تو غذا دهد، و از آنچه خود می پوشد تو را نیز بپوشاند، و به روی تو سیلی نزند و فریاد نکشد.
مکارم الاخلاق، ص 218.
حق مرد بر زن
ان للرجل حقا علی امراته اذا دعاها ترضیه واذا امرها لا تعصیه ولا تجاوبه بالخلاف ولا تخالفه.
مرد حقی بر زنش دارد [و آن حق این است که] چنانچه او را صدا زند پاسخ دهد، و هنگامی که او را دستوری دهد سرپیچی نکند و پاسخ مخالف ندهد و با او مخالفت نورزد [البته دستورهای شوهر باید مخالف با موازین اسلامی نباشد].
مستدرک الوسائل، ج 14، ص 243.
یاری مظلوم
من مشی مع مظلوم حتی یثبت له حقه ثبت الله قدمیه یوم تزل الاقدام.
کسی که در راه احقاق حق ستمدیده ای گام بردارد، خداوند قدمهای او را در آن روز که همه قدمها بلغزد، استوار خواهد نمود.
کنز العمال، ح 4، 56.
عطر مهر و محبت
للرجل علی المراة ان تلزم بیته وتودده وتحبه وتشفقه وتجتنب سخطه وتتبع مرضاته وتوفی بعهده و وعده.
حق مرد بر زن این است که [زن] ملازم خانه او باشد، و به شوهرش دوستی و محبت و دلسوزی کند، و از خشم وی دوری گزیند، و آنچه را مورد رضایت اوست انجام دهد، و به پیمان و وعده وی وفادار باشد.
مستدرک الوسائل، ج 14، ص 244.
بهترین زنان
خیر نسائکم الودود الولود المؤاتیة وشرها اللجوج.
بهترین زنانتان زنی است که با محبت، فرزندآور و سازگار باشد، و بدترین آنان زنی است که لجباز باشد.
مستدرک الوسائل، ج 14، ص 162.
رضایت شوهر
طوبی لامراة رضی عنها زوجها.
خوشا به حال زنی که شوهرش از او راضی باشد.
وسائل الشیعة، ج 14، ص 155.
برای زن جایز نیست
لا یحل للمراة ان تتکلف زوجها فوق طاقته.
برای زن جایز نیست که شوهرش را به بیش از توانایی اش مجبور کند.
مستدرک الوسائل، ج 14، ص 242.
استقبال و بدرقه همسر
مردی خدمت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) آمد و عرض کرد: همسری دارم که هرگاه وارد خانه می شوم به استقبالم می آید، و چون از خانه بیرون می روم بدرقه ام می کند و زمانی که مرا اندوهگین می بیند می گوید: اگر برای رزق و روزی [و مخارج زندگی ] غصه می خوری، بدان که خداوند آن را به عهده گرفته است و اگر برای آخرت خود غصه می خوری، خدا اندوهت را زیاد کند [و بیشتر به فکر آخرت باشی].
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: ان لله عمالا و هذه من عماله لها نصف اجر الشهید.
برای خدا کارگزارانی [در روی زمین] است و این زن یکی از کارگزاران خداست که پاداش او برابر با نیمی از پاداش شهید است.
وسائل الشیعه، ج 14، ص 17.
ثواب نماز اول وقت
صلوا صلاتکم فی اول وقتکم فان الله عزوجل یضاعف لکم.
نماز را در اول وقت بخوانید تا خداوند پاداش شما را دو برابر کند.
معجم الکبیر، ج 17، ص 370 ، ح 1013.
 
هر کس به خانواده ‏اش توهین کند خوشى ‏زندگى را از دست ‏خواهد داد .
مواعظ العددیه ص 151.
 
ذِکْرُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عِبَادَةٌ وَ ذِکْرِی عِبَادَةٌ وَ ذِکْرُ عَلِیٍ‏ عِبَادَةٌ وَ ذِکْرُ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِهِ عِبَادَةٌ
یاد خداوند عز و جل عبادت است ،
یاد من هم عبادت است،
یاد علی هم عبادت است ،
و یاد امامان از نسل او نیز عبادت است.
الاختصاص: ۲۴۴، بحارالانوار:‏36 ص370.
ــــــــــــــــــــــــــ
لایَدخُلُ الجَنّةَ خِبٌّ ولا خائِنٌ.
هيچ حيله‌گر و خيانت كارى به بهشت نمی‌رود
کنزالعمال: 43777
 
سه چیز نشانه ایمان است:
دستگیری باوجود تنگدستی،
از حق خود به نفع دیگری گذشتن،
به دانشجو علم آموختن.
 
أكْرِمُوا أوْلادَكُم وَأحْسِنُوا آدابَهُم یُغْفَرْ لَكُمْ.
به فرزندان خود احترام بگذارید و انها را نیکو تربیت کنید تا مورد غفران پروردگار قرار گیرید.
بحارالأنوار، ج 104؛ ص 95.
 
به امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند : مهر تو در قلب مؤمنی نمی‌نشیند جز ان که هر گاه یک گامش بر صراط لغزد ؛ گام دیگرش استوار شود ؛ تا این‌که خداوند عزّوجلّ وی را به محبت تو ؛ در بهشت درآورد .
بحارالأنوار جلد 27 صفحه 77.
 
«النظرة سهمٌ من سهام إبليسَ مسمومة من تركها من خوف اللهِ جلَّ وعزَّ أثابه الله إيماناً يجد حلاوته في قلبه» يعني نگاه به نامحرم تيري از تيرهاي زهرآگين شيطان است، هر کس به پاس حرمت الهی ان را ترک کند ؛ خدا ایمانی به او میدهد که شیرینی ان را در دل احساس می‌نماید.
بحارالأنوار جلد 104 صفحه 38.
 
در كارهاى خود از نهاندارى مدد گيريد ؛ چه ؛ بر هر صاحب نعمتى حسد مى ‏برند
بحارالأنوار جلد 74 صفحه 151.
 
لا ضَرَرَ وَلا ضِرارَ.
زیان‌رساندن بخود و به دیگران ممنوع است.
کافی، ج 5 ؛ ص 292.
 
هرکس علی را دوست بدارد ؛
مانند برق جهنده و تندگذر از صراط عبور کند .آگاه باشید که هرکس علی را دوست بدارد و ولایتش را بپذیرد ؛ خداوند دوری از آتش و جوار عبور بر صراط وامان از عذاب برایش صادر کند .
آگاه باشید که هرکس علی را دوست بدارد ؛ بساط حساب رسی برای او باز نمی شود وبرای اعمال او میزانو ترازویی نصب نمی‌گردد
بحارلأنوار جلد 65 صفحه 124.
 
اگر کسي همانند نوح پيامبر هزار سال پرستش خدا کند و به اندازه کوه احد طلا و نقره انفاق نمايد و هزار بار پياده به حج رود ودر هنگام سعيد بين صفا و مروه وی را مظلومانه بکشند ولي اعتقاد به اميرالمومنين علي «ع» نداشته باشد حتي بوي بهشت را هم استشمام نخواهد کرد .
ذخاير العقبا – تاريخ دمشق – ينابيع الموده.
 
اي ابوذر ؛ خدای متعال برای هر پایه اي از پایه هاي‌ عرش خود هفتاد هزار ملک قرار داده که هیچ تسبیح و عبادتی جز دعا بر علی و شیعه او و لعنت بر دشمنان او ندارند
بحارالأنوار جلد 40 صفحه 55.
 
أشَدُّ النّاسِ اجْتِهاداً مَن تَرَکَ الذُّنوبَ.
سخت كوشترين مردم كسى است كه گناهان را فرو گذارد.
امالی صدوق، ص 28.
 
بر در دوم بهشت نوشته شده ؛ هر چیز راهی دارد و راه رسیدن به شادمانی در آخرت ؛ چهار چیز است : دست محبت بر سر یتیمان کشیدن ؛ و بر بیوگان مهربانی کردن ؛ ودر رفع نیازهای مسلمانان کوشیدن و دل جویی از تهیدستان و مساکین
 
خوشا به سعادتمندي آنان كه از دوستان و پيروان حسين «علیه السلام» هستند. به خدا قسم ايشان در قيامت پيروز و نيكبخت هستند.
بحارالانوار، ج 44؛ ص 225.
 
به امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند : اي علی ؛ اعمال شیعیان تو در هر «هفته» روز جمعه بر من عرضه می شود . پس ؛ از کارهای نیکشان شادمان میگردم و برای زشتی و بدی هایشان استغفار می‌کنم.
بحارالأنوار جلد 65 صفحه 40.
 
المؤمن الذي يخالط الناس ويصبر علی اذاهم أعظم اجرا من المؤمن الذي لا يخالط الناس ولا يصبر علی اذاهم .
مؤمني كه با مردم رفت و آمد كند و بر آزارشان صبر كند، از مؤمني كه با مردم نمی جوشد و آزارشان را تحمل نمیکند، برتر است .
 
رَکْعَتانِ فِی جَوْفِ اللَّیْلِ أحَبُّ إلَیَّ مِنَ الدُّنْیا وَما فِیهَا.
دو رکعت نماز در دل شب نزد من محبوب‌تر است از دنیا و انچه در ان است.
علل الشرائع، ص 138.
 
هر كس به خانواده‏اش توهين كند خوشى‏زندگى را از دست‏خواهد داد .
 
21- پذیرش مسئولیت
أیُّمَا امْرِئٍ وَلِیَ مِنْ أمْرِ المُسْلِمِینَ وَلَمْ یَحُطْهُم بِما یَحُوطُ بِهِ نَفْسَهُ لَمْ یَرَحْ رائِحَةَ الجَنَّةِ.
هر کس بخشی از کار مسلمانان را بر عهده گیرد ودر کار ان‌ها مانند کار خود دلسوزی نکند، بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد.
کنزالعمال، ج 6؛ ص 20؛ ح 14654.
 
صَلاةُ الرَّجُلِ فِی جَمَاعَةٍ خَیْرٌ مِنْ صَلاتِهِ فِی بَیْتِهِ أرْبَعِينَ سَنَةً.
یک نماز جماعت بهتر از چهل سال نماز فُرادیٰ در خانه است.
مستدرک الوسائل، ج 6؛ ص 446.
 
مَن رَدَّ عَن عِرْضِ أخِیهِ المُسْلِمِ وَجَبَتْ لَهُ الجَنَّةُ اَلْبَتَّةَ.
هرکس آبروی برادر مسلمانش را حفظ کند، بدون تردید بهشت بر او واجب شود.
ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص 14.
 
مَنْ سَعیٰ لِمَرِیضٍ فِی حَاجَةٍ ـ قَضَاهَا أوْ لَمْ یَقْضِهَاـ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَیَوْمٍ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ.
هر كس برای نیاز بیماری بكوشد ـ چه ان را برآورده سازد، چه نسازد ـ مانند روزی كه از مادرش زاده شده، از گناهانش پاک می شود.
من لایحضره الفقیه، ج 4؛ ص 16.
 
سافِرُوا تَصِحُّوا وتَغْنَمُوا.
سفر کنید تا سلامت باشید و سود به دست‌ آورید.
نهج الفصاحه، ص 519.
 
مَن عَلِمَ مِن أخِیهِ سَیِّئَةً فَسَتَرَها، سَتَرَ اللهُ عَلَیهِ یَومَ القِیامَةِ.
هر که از برادر خود گناهی بداند و ان را بپوشاند، خداوند در روز قیامت گناهان وی را بپوشاند.
المعجم الکبیر طبرانی، ج 19؛ ص 440.
 
ما أصابَ المُؤمِنَ مِن نَصَبٍ ولا وَصَبٍ ولا حُزنٍ حتَّی الهَمّ یُهمُّهُ إلّا کَفََّرَ اللهُ بِهِ عَنهُ سَیِّئاتِه.
مؤمن را هیچ رنج و بیماری و اندوهی و حتی نگرانی‌اي نرسد مگر آنکه خداوند بدان وسیله گناهان وی را بپوشاند.
تحف العقول، ص 38.
 
مَن تَعَلََّمَ باباً مِنَ العِلمِ عَمَّن یَثِقُ بِهِ کانَ أفضَلَ مِن أن یُصَلِّیَ ألفَ رَکعَةٍ.
هر کس بابی از علم را از فرد مورد اعتمادش بیاموزد، برتر از ان است که هزار رکعت نماز بگزارد.
وسائل الشیعه، ج 27؛ ص 27.
 
به انسان مؤمن، رنج و درد و اندوهی نرسد، مگر ان که خداوند به ان وسیله از گناهش چشم پوشد.
ابن‌شعبه حرّانی؛ تحف‌العقول
 
أعظَمُ النّاسَ قَدْراً مَنْ تَرَكَ ما لا یَعْنِيهِ.
پُرارج‌ترین مردم كسی است كه ان‌چه راکه به او مربوط نیست رها کند.
نهج الفصاحه ص 68ح 355.
 
إنَّ العَبْدَ لَیُدْرِكُ بِحُسْنِ خُلْقِهِ دَرَجَةَ الصَّائِمِ القَائِم ِ.
بنده با خوش‌اخلاقی به مقام روزه‌گیر شب‌زنده‌دار می رسد.
بحار الأنوار، ج 71؛ ص 373.
 
مَنْ أدَّی إلی اُمَّتِی حَدیثاً یُقامُ بِهِ سُنَّةٌ أو یُثْلَمُ بِهِ بِدْعَةٌ فَلَهُ الجَنَّةُ.
هر کس به امّت من حدیثی رسانَد که به سبب ان سنّتی بر‌پا شود یا در بدعتی رخنه افتد، بهشت از انِ او خواهد بود.
میزان الحکمه، ح 3340‍.
 
أعْلَمُ النّاسِ مَن جَمَعَ عِلْمَ النّاسِ إلی عِلْمِهِ.
داناترین مردم كسی است كه دانش ديگران رابه دانش خود بيفزايد.
نهج الفصاحه، ص 69 ؛ ح360.
 
الْخَطُّ الْحَسَنُ یَزيدُ الْحَقَّ وَضَحاً.
خط زیبا بر جلوۀ حق می افزاید.
کنزالعمّال، ح 29304.
 
الْمُسْلِمُونَ شُرَکاؤٌ في ثَلاثٍ: في الْمٰاءِ وَ الْكَلَإِ وَ النّارِ.
مسلمانان در سه چیز شریکند: آب، مرتع، آتش«سوخت».
میزان الحکمة، ح 9634.
 
لَیْسَ مِنْ حُبِّ الدُّنْیَا طَلَبُ مَا یُصْلِحُكَ.
جستن انچه مايۀ سامان [زندگی] تو ست، نشانۀ دنيادوستی نيست.
كنزالعمّال: ح5339.
 
مَن قُتِلَ دُونَ مٰالِهِ فَهُوَ شَهيدٌ.
هرکه در راه حفظ مالش کشته شود، شهید است.
دعائم الإسلام، ج1؛ ص398.
 
أفٍّ لِكُلِّ مُسْلِمٍ لا یَجْعَلُ في كُلِّ جُمُعَةٍ یَوْماً یَتَفَقَّهُ فيهِ أمْرَ دينِهِ وَیَسْألُ عَنْ دينِهِ.
وای بر مسلمانی که در هر جمعه، زمانی را برای یادگیری و پرسش از امور دینی خویش اختصاص ندهد.
بحار الأنوار، ج 1؛ ص 176.
 
مُداراةُ النّاسِ نِصْفُ الإیمانِ؛ وَ الرِّفقُ بِهِْم نِصْفُ العَیْشِ.
مدارا کردن با مردم نيمى از ایمان است و ملاطفت با آنان نيمى از زندگی.
کافی، ج 2؛ ص 117.
 
لِكُلِّ شَیْ‏ءٍ أسَاسٌ وَأسَاسُ الإِسْلامِ حُبُّنا أهْلَ البَیْتِ.
هر چيزی اساس و پايه‌اي دارد و اساس اسلام، محبت ما اهل بیت است
كافی، ج 2؛ ص 45.
 
العُلَماءُ مَصابیحُ الأرضِ وخُلَفاءُ الأنبیاءِ ووَرَثَتي ووَرَثَةُ الأنبِیاءِ.
دانشمندان، چراغهای زمین، جانشینان پیامبران، وارثان من و وارثان پیامبرانند.
نهج الفصاحه، ح 2014
 
خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد
بحارالأنوار جلد 79 صفحه 299 و خصال جلد 2 صفحه 157.
 
 
 
به امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند :
اي علی ؛ روز قیامت شیعیان تو همان رستگارانند . هرکس یکی از آنان را مورد اهانت قرار دهد ؛ به تو توهین کرده و هرکس به تو اهانت کند ؛ به من اهانت کرده و هرکس به من توهین کند ؛ خداوند وی را در آتش جهنم جاودان سازد ؛ و چه بد سرنوشتی است
بحارالأنوار جلد 65 صفحه 7.
 
تَصَدَّقُوا وَداوُوا مَرْضاکُمْ بِالصَّدَقَةِ
صدقه دهید و مریضان خودرا با صدقه درمان کنید.
کنز العمال، ج 6؛ ص 371
 
فَوقَ کُلِّ بِرٍّ بِرٌّ حَتَّی یُقْتَلَ الرَّجُلُ في سَبیلِ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ فَلَیْسَ فَوْقَهُ بِرٌّ.
بالای هر نیکی، نیکی دیگری است، مگر كشته شدن در راه خداوند ـ عزّ و جلّ ـ؛ که هيچ نيكی بالاتر از ان نیست.
بحار الأنوار، ج 2؛ ص 156
 
ربا هفتاد و سه قسم است و راحت تر از همه ی چنان است كه كسی با مادر خود زنا كند و بدتر از همه ی ربا ها تجاوز به آبروی مسلمان است.
«نهج الفصاحه ؛ حدیث 1683.
 
پرده هیچ كس را مدر.
«نهج الفصاحه ؛ حدیث 2431.
 
هركه از شما تواند دین و آبرو رابه مال خود حفظ كند، حفظ كند.
نهج الفصاحه ؛ حدیث 2965.
 
آبرویتان رابه وسیله اموال تان حفظ كنید
«نهج الفصاحه ؛ حدیث 2104.
 
مَنْ لَمْ یَصْبِرْ عَليَ ذُلِّ التَّعَلُّمِ ساعَةً؛ بَقِیَ في ذُلِّ الْجَهْلِ أبَداً.
آنكه ساعتی خواری فراگرفتن علم را تحمّل نكند، برای هميشه در خواری نادانی خواهد ماند.
بحار الأنوار، ج 1؛ ص 77.
 
لَیْسَ مِنِّی مَنِ اسْتَخَفَّ بِصَلاتِهِ؛ لا یَرِدُ عَلَیَّ الْحَوْضَ لا وَاللهِ.
ان که نمازش را سبک بشمارد از من نیست، به خدا قسم در قیامت کنار حوض [کوثر] بر من وارد نمی شود.
من لا يحضره الفقيه، ج 1؛ ص 206.
 
یا علی ثلاث من حقائق الإیمان: الإنفاق من الإقتار و إنصافک النّاس من نفسک و بذل العلم للمتعلّم؛
سه چیز نشانه ایمان است:
دستگیری با وجود تنگدستی،
از حق خود به نفع دیگری گذشتن،
به دانشجو علم آموختن.
الخصال، ج1، ص 124.
1. هدیه برای خانواده:
من دخل السوق فاشتری تحفة فحملها الی عیاله کان کحامل صدقة الی قوم محاویج ولیبدا بالاناث قبل الذکور فان من فرح ابنته فکانما اعتق رقبة من ولد اسماعیل ومن اقر بعین ابن فکانما بکی من خشیة الله ومن بکی من خشیة الله ادخله الله جنات النعیم.
هر کس به بازار رود و هدیه ای برای خانواده اش بخرد و ببرد، [پاداش او ] مانند کسی است که برای نیازمندان صدقه می برد [و هنگامی که هدیه را به خانه می برد]، باید قبل از پسران، به دختران بدهد، زیرا کسی که دخترش را شادمان کند، مانند کسی است که یک بنده از فرزندان اسماعیل را آزاد کرده است. و هر کس [با دادن هدیه ای ] چشم پسری را روشن کند، گویا از ترس خدا گریسته است و هر کس از ترس خدا بگرید، خداوند او را داخل نعمت های بهشت کند.
وسائل الشیعة، ج 15، ص 227.
مجازات کوچک شمردن نماز
لاینال شفاعتی من استخف بصلاته و لایرد علی الحوض لا والله.
کسی که نمازش را کوچک بشمارد به خدا سوگند از شفاعت من برخوردار نمی شود و در حوض (کوثر) بر من وارد نمی گردد .
کافی، ج 6، ص 400، ح 19.
به همسرت بگو دوستت دارم
قول الرجل للمراة انی احبک لا یذهب من قلبها ابدا.
این گفتار مرد به همسرش که «من تو را دوست دارم»، هرگز از قلب زن بیرون نمی رود.
وسائل الشیعة، ج 14، ص 10.
عدم برتری عرب بر عجم:
ایها الناس ان ربکم واحد و ان اباکم واحد کلکم لآدم و آدم من تراب. ان اکرمکم عندالله اتقاکم و لیس لعربی علی عجمی فضل الا بالتقوی.
ای مردم همانا خدای شما یکی و پدر شما یکی است، همه شما از آدم، و آدم از خاک است، همانا گرامیترین شما نزد خداوند باتقواترین شماست، و عرب را بر عجم فضیلتی نیست جز به تقوا.
تحف العقول، ص 34.
لقمه گذاشتن در دهان همسر
ان الرجل لیؤجر فی رفع اللقمة الی فی امراته.
مرد در برابر لقمه ای که در دهان زنش می گذارد پاداش می برد.
المحجة البیضاء، ج 3، ص 70.
اجر پارسایی
یا اباذر ما زهد عبد فی الدنیا الا انبت الله الحکمة فی قلبه، و انطق بها لسانه، و بصره بعیوب الدنیا و دائها و دوائها، و اخرجه منها سالما الی دار السلام.
ای ابوذر! هیچ بنده ای در دنیا پارسایی نکرد جز آن که خداوند جوانه های حکمت را در دلش رویاند و زبانش را بدان گویا ساخت و او را به زشتیهای دنیا و درد و درمان آن آگاه کرد و او را به سلامت به دارالسلام درآورد.
مکارم الاخلاق، ص 463.
تامین سعادت دینی و دنیایی همسر
للمراة علی زوجها ان یشبع بطنها، و یکسو ظهرها، ویعلمها الصلاة والصوم والزکاة ان کان فی مالها حق، ولاتخالفه فی ذلک.
حق زن بر شوهرش این است که او را سیر کند، لباس بپوشاند، نماز و روزه و زکات را -اگر در مال زن حق زکاتی است- به او یاد دهد، و زن نیز در این کارها با او مخالفت نورزد.
مستدرک الوسائل، ج 14، ص 243.
ترک خانه و خانواده:
هلک بذی المروة ان یبیت الرجل عن منزله بالمصر الذی فیه اهله.
از جوانمردی دور است که [مردی] در شهری که خانواده اش هستند، باشد ولی در غیر خانه خود بخوابد.
وسائل الشیعة، ج 14، ص 122.
وفای به عهد
من کان یؤمن بالله والیوم الآخر فلیف اذا وعد.
هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد پس به وعده اش وفا کند.
تحف العقول، ص 45.
بهترین عمل
احب الاعمال الی اللّه الصّلاة لوقتها.
محبوب ترین کارها نزد خداوند، نماز در وقت آن (اول وقت) است.
کنزالعمال، ج 7، حدیث18897.
نزدیکترین افراد به پیامبر (ص):
اقربکم غدا منی فی الموقف اصدقکم للحدیث . . . و اوفاکم بالعهد و احسنکم خلقا.
در روز رستاخیز نزدیک ترین شما به من راستگوترین شماست در قول . . . و وفادارترین شماست در پیمان و نیکوترین شماست در خلق و خو.
امالی طوسی، ص 229، ح 53.
نتیجه عهدشکنی
اذا نقضوا العهد سلط الله علیهم عدوهم.
هر گاه مردم عهدهای خود را بشکنند و به آن وفا نکنند خداوند دشمنانشان را بر آنها مسلط خواهد ساخت.
علل الشرایع، ص 584، ح 26.
نور دل
صلاة الرّجل نورٌ فی قلبه فمن شاء فلینوّر قلبه.
نماز هر شخصی، نوری در دل اوست، پس هر کس می خواهد، دلش را نورانی کند.
کنزالعمّال، ج 7، ص 18973.
خوش قولی
حسن العهد من الایمان.
خوش قولی از ایمان است.
کنزالعمال، ج 4، ص 365، ح 10937.
ضایع کردن نماز
لاتضیّعوا صلاتکم، فانّ من ضیّع صلاته حشره اللّه مع قارون و فرعون و هامان لعنهم اللّه و اخزاهم و کان حقّاً علی اللّه ان یدخله النّار مع المنافقین، فالویل لمن لم یحافظ صلاته.
نماز خودتان را ضایع نکنید، هر کس نماز خویش را ضایع کند خداوند عزّ و جلّ او را با قارون و فرعون و هامان محشور می کند، خداوند به آنان لعنت کند و آنها را رسوا سازد، و بر خدا لازم است آنها را با منافقین در آتش داخل کند، پس وای بر کسی که مواظب نمازش نباشد.
بحارالانوار، ج 82، ص 202.
دست نوازش و محبت بر سر یتیم
من مسح راس یتیم کانت له بکل شعرة مرت علیها یده حسنات.
کسی که دست نوازش و محبت به سر یتیمی بکشد به عدد هر موئی که از زیر دستش گذشته خداوند پاداش به او عنایت می فرماید.
مستدرک الوسائل، ج 2، ص 616.
مهمان، با اجازه شوهر
ایها الناس ان لنسآءکم علیکم حقا و لکم علیهن حقا حقکم علیهن [ . . . ان ] لا یدخلن احدا تکرهونه بیوتکم الا باذنکم.
مردم! زن های شما بر شما حقی دارند و شما هم بر آنان حقی دارید . حق شما بر آنان این است که کسی را که شما رضایت ندارید، بدون اجازه به منزلتان وارد نکنند.
بحارالانوار، ج 76، ص 348.
ارزش اعمال مجاهدان
ما اعمال العباد کلهم عند المجاهدین فی سبیل الله الا کمثل خطاف اخذ بمنقاره من ماء البحر.
اعمال همه بندگان در مقایسه با اعمال مجاهدان در راه خدا همچون پرستویی است که با منقار خود قطره ای از آب دریا می گیرد.
کنز العمال، ج 4، ص 316، ح 10680.
نماز اول وقت
ما من عبدٍ اهمّ بمواقیت الصّلاة و مواضع الشّمس الّا ضمنت له الرّوح عند الموت و انقطاع الهموم و الاحزان، و النّجاة من النّار.
امالی مفید، ص 88.
بنده ای نیست که اهتمام به وقتهای نماز و جایگاه خورشید (به همین منظور) داشته باشد جز آن که من (سه چیز را) برای او ضمانت می کنم: راحتی در هنگام مرگ، برطرف شدن غمها و اندوهها و نجات یافتن از آتش دورخ.
امالی مفید، ص 88.
انتقام از ظالم
یقول الله عز و جل: و عزتی و جلالی لانتقمن من الظالم فی عاجله و آجله، و لانتقمن ممن رای مظلوما فقدر ان ینصره و لم ینصره.
خدای متعالی می فرماید: سوگند به عزت و جلالم که من از ظالم در دنیا و آخرتش انتقام می گیرم و نیز کسی که مظلومی را ببیند و قدرت یاری او را داشته باشد و یاریش نکند کیفر خواهم کرد.
کنز العمال، ج 3، ص 505.
راه کامل شدن جوانمردی
من عامل الناس فلم یظلمهم و حدثهم فلم یکذبهم و وعدهم فلم یخلفهم فهو ممن کملت مروته و ظهرت عدالته.
هر کس در رفتارش با مردم ستم نکند و در گفتارش، دروغ نگوید و در وعده اش، تخلف نورزد، مروتش کامل و عدالتش آشکار است.
بحارالانوار، ج 75، ص 252.
نظم در نماز جماعت:
سوّوا بین صفوفکم و حاذوا بین مناکبکم لایستحوذ علیکم الشّیطان.
در نماز جماعت صف های خود را منظّم کنید و کتف ها را موازی هم قرار دهید، مبادا شیطان بر شما چیره شود.
وسایل الشیعه، ج 5، ص 472.
خشم خدا
یقول الله اشتد غضبی علی من ظلم من لا یجد ناصرا غیری.
خداوند می فرماید: خشم من شدت می یابد بر کسی که به فردی ستم کند که جز من یاوری ندارد.
بحارالانوار، ج 75، ص 311.
استعمال خوشبوترین عطرها، زیباترین لباس ها و نیکوترین زینت ها
علیها ان تطیب باطیب طیبها وتلبس احسن ثیابها وتزین باحسن زینتها.
بر زن است که [برای شوهرش] خوشبوترین عطرهایش را بزند و قشنگترین لباس هایش را بپوشد، و از زیباترین زینت هایش استفاده کند.
الکافی، ج 5، ص 508.
یاری برادر مومن
من مشی فی عون اخیه و منفعته فله ثواب المجاهد فی سبیل الله.
کسی که در راه کمک و یاری برادر( مؤمن) خود گام بردارد، اجر و مزد مجاهدین در راه خدا برای اوست.
وسائل الشیعه، ج 8، ص 602.
محبت بیشتر به همسر
کلما ازداد العبد ایمانا ازداد حبا للنسآء.
هر چه ایمان بنده زیاد شود، محبت [وی] به زن ها نیز زیاد می شود.
بحار الانوار، ج 103، ص 228.
نماز با حضور قلب
من صلی رکعتین و لم یحدث فیهما نفسه بشی ء من امور الدنیا غفرالله ذنوبه.
هرکس دو رکعت نماز به جا آورد و در اندیشه امور دنیایی نباشد خداوند گناهانش را می بخشاید.
عوالی اللآلی، ج 1 ص 322، ح 59.
بهترین مردان
خیر الرجال من امتی الذین لایتطاولون علی اهلیهم و یحنون علیهم ولا یظلمونهم.
بهترین مردان امت من، آن کسانی هستند که نسبت به خانواده خود خشن و متکبر نباشند و بر آنان ترحم و نوازش کنند و به آنان آزار نرسانند.
مکارم الاخلاق، ص 216.
آرزوی شهید
ما من نفس تموت لها عندالله خیر یسرها انها ترجع الی الدنیا و لا ان لها الدنیا و ما فیها الا الشهید فانه یتمنی ان یرجع فیقتل فی الدنیا، لما یری من فضل الشهادة.
هر کس بمیرد و نزد خدا خیری داشته باشد نمی خواهد به دنیا بازگردد و دنیا و آنچه را در آن است بر نمی تابد مگر شهید که آرزو دارد به سبب آنچه از فضیلت شهادت دیده، دوباره به دنیا بازگردد تا در راه خدا کشته شود.
صحیح مسلم، ج 3، ص 1498.
سیلی به همسر
فای رجل لطم امراته لطمة، امرالله عزوجل مالک خازن النیران فیلطمه علی حر وجهه سبعین لطمة فی نار جهنم.
هر کس به صورت زنش سیلی بزند، خداوند به آتشبان جهنم دستور می دهد تا در آتش جهنم هفتاد سیلی بر صورت او بزند.
مستدرک الوسائل، ج 14، ص 250.
سرپرستی از یتیمان
من کفل یتیما من المسلمین فادخله الی طعامه و شرابه، ادخله الله الجنة البتة الا ان یعمل ذنبا لایغفر.
کسی که متکفل یتیمی شود، او را به خانه خود ببرد و در خوردنی ها و نوشیدنی ها شریک خویش نماید البته پاداش او بهشت است مگر آن که گناه غیر قابل بخششی مرتکب شده باشد.
مستدرک الوسائل، ج 1، ص 148.
حق زن بر مرد
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) به یکی از زنان درباره حق زن بر شوهرش می فرمایند: حقک علیه ان یطعمک مما یاکل ویکسوک مما یلبس ولا یلطم ولا یصیح فی وجهک.
حق تو بر شوهرت این است که از آنچه خود می خورد به تو غذا دهد، و از آنچه خود می پوشد تو را نیز بپوشاند، و به روی تو سیلی نزند و فریاد نکشد.
مکارم الاخلاق، ص 218.
حق مرد بر زن
ان للرجل حقا علی امراته اذا دعاها ترضیه واذا امرها لا تعصیه ولا تجاوبه بالخلاف ولا تخالفه.
مرد حقی بر زنش دارد [و آن حق این است که] چنانچه او را صدا زند پاسخ دهد، و هنگامی که او را دستوری دهد سرپیچی نکند و پاسخ مخالف ندهد و با او مخالفت نورزد [البته دستورهای شوهر باید مخالف با موازین اسلامی نباشد].
مستدرک الوسائل، ج 14، ص 243.
یاری مظلوم
من مشی مع مظلوم حتی یثبت له حقه ثبت الله قدمیه یوم تزل الاقدام.
کسی که در راه احقاق حق ستمدیده ای گام بردارد، خداوند قدمهای او را در آن روز که همه قدمها بلغزد، استوار خواهد نمود.
کنز العمال، ح 4، 56.
عطر مهر و محبت
للرجل علی المراة ان تلزم بیته وتودده وتحبه وتشفقه وتجتنب سخطه وتتبع مرضاته وتوفی بعهده و وعده.
حق مرد بر زن این است که [زن] ملازم خانه او باشد، و به شوهرش دوستی و محبت و دلسوزی کند، و از خشم وی دوری گزیند، و آنچه را مورد رضایت اوست انجام دهد، و به پیمان و وعده وی وفادار باشد.
مستدرک الوسائل، ج 14، ص 244.
بهترین زنان
خیر نسائکم الودود الولود المؤاتیة وشرها اللجوج.
بهترین زنانتان زنی است که با محبت، فرزندآور و سازگار باشد، و بدترین آنان زنی است که لجباز باشد.
مستدرک الوسائل، ج 14، ص 162.
رضایت شوهر
طوبی لامراة رضی عنها زوجها.
خوشا به حال زنی که شوهرش از او راضی باشد.
وسائل الشیعة، ج 14، ص 155.
برای زن جایز نیست
لا یحل للمراة ان تتکلف زوجها فوق طاقته.
برای زن جایز نیست که شوهرش را به بیش از توانایی اش مجبور کند.
مستدرک الوسائل، ج 14، ص 242.
استقبال و بدرقه همسر
مردی خدمت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) آمد و عرض کرد: همسری دارم که هرگاه وارد خانه می شوم به استقبالم می آید، و چون از خانه بیرون می روم بدرقه ام می کند و زمانی که مرا اندوهگین می بیند می گوید: اگر برای رزق و روزی [و مخارج زندگی ] غصه می خوری، بدان که خداوند آن را به عهده گرفته است و اگر برای آخرت خود غصه می خوری، خدا اندوهت را زیاد کند [و بیشتر به فکر آخرت باشی].
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: ان لله عمالا و هذه من عماله لها نصف اجر الشهید.
برای خدا کارگزارانی [در روی زمین] است و این زن یکی از کارگزاران خداست که پاداش او برابر با نیمی از پاداش شهید است.
وسائل الشیعه، ج 14، ص 17.
ثواب نماز اول وقت
صلوا صلاتکم فی اول وقتکم فان الله عزوجل یضاعف لکم.
نماز را در اول وقت بخوانید تا خداوند پاداش شما را دو برابر کند.
معجم الکبیر، ج 17، ص 370 ، ح 1013.
 
هر کس به خانواده ‏اش توهین کند خوشى ‏زندگى را از دست ‏خواهد داد .
مواعظ العددیه ص 151.
 
ذِکْرُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عِبَادَةٌ وَ ذِکْرِی عِبَادَةٌ وَ ذِکْرُ عَلِیٍ‏ عِبَادَةٌ وَ ذِکْرُ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِهِ عِبَادَةٌ
یاد خداوند عز و جل عبادت است ،
یاد من هم عبادت است،
یاد علی هم عبادت است ،
و یاد امامان از نسل او نیز عبادت است.
الاختصاص: ۲۴۴، بحارالانوار:‏36 ص370.
ــــــــــــــــــــــــــ
لایَدخُلُ الجَنّةَ خِبٌّ ولا خائِنٌ.
هيچ حيله‌گر و خيانت كارى به بهشت نمی‌رود
کنزالعمال: 43777
 
سه چیز نشانه ایمان است:
دستگیری باوجود تنگدستی،
از حق خود به نفع دیگری گذشتن،
به دانشجو علم آموختن.
 
أكْرِمُوا أوْلادَكُم وَأحْسِنُوا آدابَهُم یُغْفَرْ لَكُمْ.
به فرزندان خود احترام بگذارید و انها را نیکو تربیت کنید تا مورد غفران پروردگار قرار گیرید.
بحارالأنوار، ج 104؛ ص 95.
 
به امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند : مهر تو در قلب مؤمنی نمی‌نشیند جز ان که هر گاه یک گامش بر صراط لغزد ؛ گام دیگرش استوار شود ؛ تا این‌که خداوند عزّوجلّ وی را به محبت تو ؛ در بهشت درآورد .
بحارالأنوار جلد 27 صفحه 77.
 
«النظرة سهمٌ من سهام إبليسَ مسمومة من تركها من خوف اللهِ جلَّ وعزَّ أثابه الله إيماناً يجد حلاوته في قلبه» يعني نگاه به نامحرم تيري از تيرهاي زهرآگين شيطان است، هر کس به پاس حرمت الهی ان را ترک کند ؛ خدا ایمانی به او میدهد که شیرینی ان را در دل احساس می‌نماید.
بحارالأنوار جلد 104 صفحه 38.
 
در كارهاى خود از نهاندارى مدد گيريد ؛ چه ؛ بر هر صاحب نعمتى حسد مى ‏برند
بحارالأنوار جلد 74 صفحه 151.
 
لا ضَرَرَ وَلا ضِرارَ.
زیان‌رساندن بخود و به دیگران ممنوع است.
کافی، ج 5 ؛ ص 292.
 
هرکس علی را دوست بدارد ؛
مانند برق جهنده و تندگذر از صراط عبور کند .آگاه باشید که هرکس علی را دوست بدارد و ولایتش را بپذیرد ؛ خداوند دوری از آتش و جوار عبور بر صراط وامان از عذاب برایش صادر کند .
آگاه باشید که هرکس علی را دوست بدارد ؛ بساط حساب رسی برای او باز نمی شود وبرای اعمال او میزانو ترازویی نصب نمی‌گردد
بحارلأنوار جلد 65 صفحه 124.
 
اگر کسي همانند نوح پيامبر هزار سال پرستش خدا کند و به اندازه کوه احد طلا و نقره انفاق نمايد و هزار بار پياده به حج رود ودر هنگام سعيد بين صفا و مروه وی را مظلومانه بکشند ولي اعتقاد به اميرالمومنين علي «ع» نداشته باشد حتي بوي بهشت را هم استشمام نخواهد کرد .
ذخاير العقبا – تاريخ دمشق – ينابيع الموده.
 
اي ابوذر ؛ خدای متعال برای هر پایه اي از پایه هاي‌ عرش خود هفتاد هزار ملک قرار داده که هیچ تسبیح و عبادتی جز دعا بر علی و شیعه او و لعنت بر دشمنان او ندارند
بحارالأنوار جلد 40 صفحه 55.
 
أشَدُّ النّاسِ اجْتِهاداً مَن تَرَکَ الذُّنوبَ.
سخت كوشترين مردم كسى است كه گناهان را فرو گذارد.
امالی صدوق، ص 28.
 
بر در دوم بهشت نوشته شده ؛ هر چیز راهی دارد و راه رسیدن به شادمانی در آخرت ؛ چهار چیز است : دست محبت بر سر یتیمان کشیدن ؛ و بر بیوگان مهربانی کردن ؛ ودر رفع نیازهای مسلمانان کوشیدن و دل جویی از تهیدستان و مساکین
 
خوشا به سعادتمندي آنان كه از دوستان و پيروان حسين «علیه السلام» هستند. به خدا قسم ايشان در قيامت پيروز و نيكبخت هستند.
بحارالانوار، ج 44؛ ص 225.
 
به امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند : اي علی ؛ اعمال شیعیان تو در هر «هفته» روز جمعه بر من عرضه می شود . پس ؛ از کارهای نیکشان شادمان میگردم و برای زشتی و بدی هایشان استغفار می‌کنم.
بحارالأنوار جلد 65 صفحه 40.
 
المؤمن الذي يخالط الناس ويصبر علی اذاهم أعظم اجرا من المؤمن الذي لا يخالط الناس ولا يصبر علی اذاهم .
مؤمني كه با مردم رفت و آمد كند و بر آزارشان صبر كند، از مؤمني كه با مردم نمی جوشد و آزارشان را تحمل نمیکند، برتر است .
 
رَکْعَتانِ فِی جَوْفِ اللَّیْلِ أحَبُّ إلَیَّ مِنَ الدُّنْیا وَما فِیهَا.
دو رکعت نماز در دل شب نزد من محبوب‌تر است از دنیا و انچه در ان است.
علل الشرائع، ص 138.
 
هر كس به خانواده‏اش توهين كند خوشى‏زندگى را از دست‏خواهد داد .
 
21- پذیرش مسئولیت
أیُّمَا امْرِئٍ وَلِیَ مِنْ أمْرِ المُسْلِمِینَ وَلَمْ یَحُطْهُم بِما یَحُوطُ بِهِ نَفْسَهُ لَمْ یَرَحْ رائِحَةَ الجَنَّةِ.
هر کس بخشی از کار مسلمانان را بر عهده گیرد ودر کار ان‌ها مانند کار خود دلسوزی نکند، بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد.
کنزالعمال، ج 6؛ ص 20؛ ح 14654.
 
صَلاةُ الرَّجُلِ فِی جَمَاعَةٍ خَیْرٌ مِنْ صَلاتِهِ فِی بَیْتِهِ أرْبَعِينَ سَنَةً.
یک نماز جماعت بهتر از چهل سال نماز فُرادیٰ در خانه است.
مستدرک الوسائل، ج 6؛ ص 446.
 
مَن رَدَّ عَن عِرْضِ أخِیهِ المُسْلِمِ وَجَبَتْ لَهُ الجَنَّةُ اَلْبَتَّةَ.
هرکس آبروی برادر مسلمانش را حفظ کند، بدون تردید بهشت بر او واجب شود.
ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص 14.
 
مَنْ سَعیٰ لِمَرِیضٍ فِی حَاجَةٍ ـ قَضَاهَا أوْ لَمْ یَقْضِهَاـ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَیَوْمٍ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ.
هر كس برای نیاز بیماری بكوشد ـ چه ان را برآورده سازد، چه نسازد ـ مانند روزی كه از مادرش زاده شده، از گناهانش پاک می شود.
من لایحضره الفقیه، ج 4؛ ص 16.
 
سافِرُوا تَصِحُّوا وتَغْنَمُوا.
سفر کنید تا سلامت باشید و سود به دست‌ آورید.
نهج الفصاحه، ص 519.
 
مَن عَلِمَ مِن أخِیهِ سَیِّئَةً فَسَتَرَها، سَتَرَ اللهُ عَلَیهِ یَومَ القِیامَةِ.
هر که از برادر خود گناهی بداند و ان را بپوشاند، خداوند در روز قیامت گناهان وی را بپوشاند.
المعجم الکبیر طبرانی، ج 19؛ ص 440.
 
ما أصابَ المُؤمِنَ مِن نَصَبٍ ولا وَصَبٍ ولا حُزنٍ حتَّی الهَمّ یُهمُّهُ إلّا کَفََّرَ اللهُ بِهِ عَنهُ سَیِّئاتِه.
مؤمن را هیچ رنج و بیماری و اندوهی و حتی نگرانی‌اي نرسد مگر آنکه خداوند بدان وسیله گناهان وی را بپوشاند.
تحف العقول، ص 38.
 
مَن تَعَلََّمَ باباً مِنَ العِلمِ عَمَّن یَثِقُ بِهِ کانَ أفضَلَ مِن أن یُصَلِّیَ ألفَ رَکعَةٍ.
هر کس بابی از علم را از فرد مورد اعتمادش بیاموزد، برتر از ان است که هزار رکعت نماز بگزارد.
وسائل الشیعه، ج 27؛ ص 27.
 
به انسان مؤمن، رنج و درد و اندوهی نرسد، مگر ان که خداوند به ان وسیله از گناهش چشم پوشد.
ابن‌شعبه حرّانی؛ تحف‌العقول
 
أعظَمُ النّاسَ قَدْراً مَنْ تَرَكَ ما لا یَعْنِيهِ.
پُرارج‌ترین مردم كسی است كه ان‌چه راکه به او مربوط نیست رها کند.
نهج الفصاحه ص 68ح 355.
 
إنَّ العَبْدَ لَیُدْرِكُ بِحُسْنِ خُلْقِهِ دَرَجَةَ الصَّائِمِ القَائِم ِ.
بنده با خوش‌اخلاقی به مقام روزه‌گیر شب‌زنده‌دار می رسد.
بحار الأنوار، ج 71؛ ص 373.
 
مَنْ أدَّی إلی اُمَّتِی حَدیثاً یُقامُ بِهِ سُنَّةٌ أو یُثْلَمُ بِهِ بِدْعَةٌ فَلَهُ الجَنَّةُ.
هر کس به امّت من حدیثی رسانَد که به سبب ان سنّتی بر‌پا شود یا در بدعتی رخنه افتد، بهشت از انِ او خواهد بود.
میزان الحکمه، ح 3340‍.
 
أعْلَمُ النّاسِ مَن جَمَعَ عِلْمَ النّاسِ إلی عِلْمِهِ.
داناترین مردم كسی است كه دانش ديگران رابه دانش خود بيفزايد.
نهج الفصاحه، ص 69 ؛ ح360.
 
الْخَطُّ الْحَسَنُ یَزيدُ الْحَقَّ وَضَحاً.
خط زیبا بر جلوۀ حق می افزاید.
کنزالعمّال، ح 29304.
 
الْمُسْلِمُونَ شُرَکاؤٌ في ثَلاثٍ: في الْمٰاءِ وَ الْكَلَإِ وَ النّارِ.
مسلمانان در سه چیز شریکند: آب، مرتع، آتش«سوخت».
میزان الحکمة، ح 9634.
 
لَیْسَ مِنْ حُبِّ الدُّنْیَا طَلَبُ مَا یُصْلِحُكَ.
جستن انچه مايۀ سامان [زندگی] تو ست، نشانۀ دنيادوستی نيست.
كنزالعمّال: ح5339.
 
مَن قُتِلَ دُونَ مٰالِهِ فَهُوَ شَهيدٌ.
هرکه در راه حفظ مالش کشته شود، شهید است.
دعائم الإسلام، ج1؛ ص398.
 
أفٍّ لِكُلِّ مُسْلِمٍ لا یَجْعَلُ في كُلِّ جُمُعَةٍ یَوْماً یَتَفَقَّهُ فيهِ أمْرَ دينِهِ وَیَسْألُ عَنْ دينِهِ.
وای بر مسلمانی که در هر جمعه، زمانی را برای یادگیری و پرسش از امور دینی خویش اختصاص ندهد.
بحار الأنوار، ج 1؛ ص 176.
 
مُداراةُ النّاسِ نِصْفُ الإیمانِ؛ وَ الرِّفقُ بِهِْم نِصْفُ العَیْشِ.
مدارا کردن با مردم نيمى از ایمان است و ملاطفت با آنان نيمى از زندگی.
کافی، ج 2؛ ص 117.
 
لِكُلِّ شَیْ‏ءٍ أسَاسٌ وَأسَاسُ الإِسْلامِ حُبُّنا أهْلَ البَیْتِ.
هر چيزی اساس و پايه‌اي دارد و اساس اسلام، محبت ما اهل بیت است
كافی، ج 2؛ ص 45.
 
العُلَماءُ مَصابیحُ الأرضِ وخُلَفاءُ الأنبیاءِ ووَرَثَتي ووَرَثَةُ الأنبِیاءِ.
دانشمندان، چراغهای زمین، جانشینان پیامبران، وارثان من و وارثان پیامبرانند.
نهج الفصاحه، ح 2014
 
خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد
بحارالأنوار جلد 79 صفحه 299 و خصال جلد 2 صفحه 157.
 
 
 
به امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند :
اي علی ؛ روز قیامت شیعیان تو همان رستگارانند . هرکس یکی از آنان را مورد اهانت قرار دهد ؛ به تو توهین کرده و هرکس به تو اهانت کند ؛ به من اهانت کرده و هرکس به من توهین کند ؛ خداوند وی را در آتش جهنم جاودان سازد ؛ و چه بد سرنوشتی است
بحارالأنوار جلد 65 صفحه 7.
 
تَصَدَّقُوا وَداوُوا مَرْضاکُمْ بِالصَّدَقَةِ
صدقه دهید و مریضان خودرا با صدقه درمان کنید.
کنز العمال، ج 6؛ ص 371
 
فَوقَ کُلِّ بِرٍّ بِرٌّ حَتَّی یُقْتَلَ الرَّجُلُ في سَبیلِ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ فَلَیْسَ فَوْقَهُ بِرٌّ.
بالای هر نیکی، نیکی دیگری است، مگر كشته شدن در راه خداوند ـ عزّ و جلّ ـ؛ که هيچ نيكی بالاتر از ان نیست.
بحار الأنوار، ج 2؛ ص 156
 
ربا هفتاد و سه قسم است و راحت تر از همه ی چنان است كه كسی با مادر خود زنا كند و بدتر از همه ی ربا ها تجاوز به آبروی مسلمان است.
«نهج الفصاحه ؛ حدیث 1683.
 
پرده هیچ كس را مدر.
«نهج الفصاحه ؛ حدیث 2431.
 
هركه از شما تواند دین و آبرو رابه مال خود حفظ كند، حفظ كند.
نهج الفصاحه ؛ حدیث 2965.
 
آبرویتان رابه وسیله اموال تان حفظ كنید
«نهج الفصاحه ؛ حدیث 2104.
 
مَنْ لَمْ یَصْبِرْ عَليَ ذُلِّ التَّعَلُّمِ ساعَةً؛ بَقِیَ في ذُلِّ الْجَهْلِ أبَداً.
آنكه ساعتی خواری فراگرفتن علم را تحمّل نكند، برای هميشه در خواری نادانی خواهد ماند.
بحار الأنوار، ج 1؛ ص 77.
 
لَیْسَ مِنِّی مَنِ اسْتَخَفَّ بِصَلاتِهِ؛ لا یَرِدُ عَلَیَّ الْحَوْضَ لا وَاللهِ.
ان که نمازش را سبک بشمارد از من نیست، به خدا قسم در قیامت کنار حوض [کوثر] بر من وارد نمی شود.
من لا يحضره الفقيه، ج 1؛ ص 206.
 
یا علی ثلاث من حقائق الإیمان: الإنفاق من الإقتار و إنصافک النّاس من نفسک و بذل العلم للمتعلّم؛
سه چیز نشانه ایمان است:
دستگیری با وجود تنگدستی،
از حق خود به نفع دیگری گذشتن،
به دانشجو علم آموختن.
الخصال، ج1، ص 124.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -