انهار
انهار
مطالب خواندنی

شناخت میگو

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بسم الله الرحمن الرحیم
شناخت میگو
میگو چیست ؟
میگو موجودات ریز و درشتی هستند که در کف اقیانوس ها زندگی می کنند و نقش مهمی در حفظ تعادل اکولوژیکی دریا دارند.
میگو نقش مهمی در زنجیره غذایی ایفا می کند و منبع غذایی مهمی برای حیوانات بزرگتر از ماهی گرفته تا نهنگ است.
آنها در سراسر جهان یافت می شوند، و به طور گسترده ای در رژیم های غذایی اکثریت فرهنگ های موجود قرار دارند.
میگو از خانواده سخت پوستان
میگو در واقع به گروهی از خانواده سخت پوستان گفته می شود. که بدنی با پوششی سخت دارند.
گونه های میگو
بیش از ۲۰۰۰ گونه میگو وجود دارد.
عمر میگو
آنها معمولاً از ۱ تا ۷ سال زندگی می کنند.
برخی از گونه های میگو مانند میگو سرخ هاوایی بسیار طولانی زندگی می کنند. این میگو می تواند بیش از ۲۰ سال در محیط محصور  زندگی کند.
طول میگو
طول میگو از چند میلی متر تا بیش از ۲۰ سانتی متر هم می رسد اندازه متوسط در حدود ۴ تا ۸ سانتی متر است.
رنگ میگو
رنگ میگو تحت تاثیر زیستگاه طبیعی آن است. برخی از گونه ها می توانند متناسب با محیط اطراف رنگ خود را تغییر دهند. میگو در زیستگاه های گرمسیری از رنگ روشن برخوردار است. برخی میگو ها شفاف هستند به طوری که شکارچیان برای یافتن آنها مشکل دارند. میگوهای قهوه ای و سبز در بسترهای رودخانه و دریا یافت می شوند.
شنای میگو
آنها با دست و پا قسمت زیر شکم خود شنا می کنند، اگرچه پاسخ فرار آنها به طور معمول با تکان هایی با دم است که خیلی سریع آنها را به عقب می راند.
با وجود داشتن مغز بسیار کوچک ، میگو در واقع رفتارهای نسبتاً پیچیده ای را نشان می دهد .
میگوماده ممکن است از ۱۵۰۰ به ۱۴۰۰۰ تخم ، که به پاها شنا متصل است را داشته باشد. شنا لارو از طریق پنج مرحله رشد و نمو قبل از تبدیل شدن به مرحله جوانی شکل می گیرد .
ارزش غذایی میگو
میگو دارای مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ و میزان جیوه کم است . مانند سایر غذاهای دریایی ، میگو سرشار از کلسیم ، ید و پروتئین است اما انرژی غذایی آن کم است .
میگو محبوب ترین غذای دریایی است که در ایالات متحده خورده می شود. آنتی اکسیدان در میگو برای سلامتی شما بسیار مفید هستند. این مواد می توانند سلول های شما را در برابر آسیب محافظت کنند.
رفع چین و چروکها با خوردن میگو
مطالعات نشان می دهد که آنتی اکسیدان آستاگزانتین به جلوگیری از ایجاد چین و چروک کمک می کند و آسیب های آفتاب را کاهش می دهد.
میگو سلنیوم زیادی نیز دارد.
درمان سرطان با خوردن میگو
برخی مطالعات حاکی از این است که این ماده معدنی از ابتلا به انواع خاصی از سرطان جلوگیری می کند . میگو همچنین یکی از بهترین منابع غذایی دارای ماده معدنی مهم ید، است که در بسیاری از افراد کمبود آن وجود دارد. ید برای عملکرد مناسب تیروئید و سلامت مغز مورد نیاز است.
میگو در آکواریوم
چندین نوع میگو در آکواریوم خانه تان می توانید نگهداری کنید. بعضی از آنها صرفاً زینتی هستند ، در حالی که برخی دیگر در کنترل جلبک ها و از بین بردن ته مانده های غذا مفید هستند.
خصوصیات فیزیکی بدن میگو
گونه های مختلف میگو از نظر مشخصات فیزیکی متفاوت هستند.
بدن آنها به دو قسمت: قفسه سینه و سر تقسیم می شود.
این دو قسمت توسط سفالوتوراکس و یک شکم باریک به هم وصل می شوند. بدن خود توسط پوسته ای سخت به نام carapace محافظت می شود.
آبششها که توسط پوسته بیرونی سخت محافظت می شوند ، برای بدست آوردن اکسیژن آبهای اطراف است.
رژیم غذایی میگو
میگو مواد غذایی خود را از میان ماسه کف اقیانوس، فیلتر کردن ذرات کوچک آبهای اطراف و یا با مصرف گونه های مختلف گیاهی و جانوری به دست می آورد.
بخش عمده ای از رژیم غذایی آنها از جلبک و ماده پلانکتون تشکیل شده است.غذای آنها بیشتر از گیاهان و حیوانات کوچک تشکیل شده است.
زیستگاه میگو
زیستگاه میگو بسیار گسترده است، و در نزدیکی کف دریا ، سواحل و رودخانه ها و دریاچه ها یافت می شوند.
میگو به عنوان یک گونه بسیار متنوع، تا زمانی که غذای کافی وجود داشته باشد، می تواند زیر آب رشد کند. آنها می توانند در هر دو شرایط آب شیرین و آب شور زنده بمانند.
این بی مهرگان تمایل دارند بیشترین تعداد را در نزدیکی مناطق ساحلی و مصب هایی که تأمین مواد غذایی فراوان است ، جمع کنند.
نوع گونه ای که در هر مکانی وجود دارد ، به طور معمول برای آن منطقه خاص است و برای محیط خاص تطبیق می یابد.
بیشتر میگو موجودات دریایی هستند در حالی که یک چهارم از جمعیت میگو در منابع آب شیرین یافت می شود. میگو می تواند در آبهایی با عمق ۵۰۰۰ متر زنده بماند.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -