بسم الله الرحمن الرحیم
وجوب تقلید، معنای تقلید و پیشینه تقلید
فهرست مطالب:
(۱) آیا تقلید واجب است؟
(۲) معنای تقلید
(۳) پیشینه تقلید
(۱) آیا تقلید واجب است؟
به لحاظ عقلی، چون ممکن است مُکلَّفی که مجتهد نیست و از نظر علمی قادر به احتیاط نیست، بخاطر ناآگاهی مرتکب حرام یا ترک واجب شود، باید - حجّتی داشته باشد تا او را از کیفر ایمن سازد و مستوجب کیفر و عقاب الهی نشود - و این حجّت تقلید می باشد؛ بنابراین واجب است تقلید کند.
تقلید به حکم عقل واجب است و مکلف اگر مجتهد نیست و از نظر دانش قادر به احتیاط نباشد عقلاً واجب است تقلید کند تا وظایف شرعی خود را درست و صحیح انجام دهد.
مستند و حجّت شرعی، یا اجتهاد است یا احتیاط است یا تقلید کردن.
(۲) معنای تقلید
تقلید، در اصطلاح فقهی به معنای پیروی مکلَّف از مجتهد جامع الشرایط است در احکام عملی دین.
نکات:
تقلید در اصول دین جایز نیست و باید خود شخص با تحقیق و بررسی، به اصول دین ایمان آورد.
در احکام دین باید مکلّف:
۱- یا مجتهد باشد،
۲- یا به احتیاط عمل کند،
۳- و یا از شخص متخصص در فقه که به او مجتهد جامع الشرایط یا مرجع تقلید میگویند، تقلید نماید.
نکاتی دیگر:
۱- به مکلّفی که از مجتهد جامع الشرایط تقلید میکند، «مُقَلِّد» میگویند.
۲- به مجتهد جامع الشرایطی که از او تقلید میشود، «مُقَلَّد» میگویند.
(۳) پیشینه تقلید
تقلید در مذهب شیعه از عصر أئمّه (علیهم السلام) آغاز شده است.
أئمّه (علیهم السلام):
گاهی پیروان خود را به راویان حدیث (۱) یا یاران نزدیک خود مانند زرارة بن اعین، یونس بن عبدالرحمان، ابان بن تغلب، زکریا بن آدم، محمد بن مسلم و ابوبصیر ارجاع میدادند (۲)
گاهی اصحاب را به حضور در مساجد و مراکز عمومی برای فتوا دادن و ارشاد مردم تشویق میکردند. (۳)
ظهور تقلید در عصر أئمّه (علیهم السلام) و تشویق آنان به این امر، به علت فاصله زیاد میان شهرها، فراهم نبودن امکانات ضروری برای مسافرت مردم و در نتیجه دشواری دسترسی به امام، عاملِ تقیه در بسیاری موارد و بالأخره پدید آمدن مشکلات شخصی و عسر و حرج برای امامان در صورت مراجعه مستقیم مردم به آنها بود.
در آن عصر، به سبب نزدیک بودن به زمان رسالت و پیچیده نبودن شیوه استنباط احکام شرعی، دستیابی به وظایف شرعیِ مراجعه کنندگان برای مفتیان چندان دشوار نبود. (۴)
در عصر غیبت صغری نیاز به تقلید در احکام شرعی بیشتر احساس شد. توقیع امام مهدی(عج)، مرجع شناخت احکام در موضوعات جدید را فقیهانی با شرایطی خاص دانسته است. (۵)
در عصر غیبت کبری نیز مسئله تقلید همواره در میان شیعیان مطرح بوده، هرچند در ضوابط و شرایط آن بین اصولیون و اخباریون اختلافاتی وجود داشته است. (۶)
(۱) وسائل الشیعه، ج۲۷، ص۱۳۷ـ۱۴۰، ۱۴۲، ۱۴۹ـ۱۵۰.
(۲) وسائل الشیعه، ج۲۷، ص۱۴۰، ۱۴۲ـ ۱۴۵، ۱۴۷ـ ۱۴۸.
(۳) نجاشی، ص۱۰.
(۴) دانشنامه جهان اسلام، نوشته رحمن ستاییش ذیل مدخل تقلید.
(۵) وسائل الشیعه، ج۲۷، ص۱۴۰؛ دانشنامه جهان اسلام، نوشته رحمن ستاییش ذیل مدخل تقلید.
(۶) دانشنامه جهان اسلام، نوشته رحمن ستاییش ذیل مدخل تقلید.