انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم استخاره برای ازدواج مرجع تقلید آیةالله العظمی امام خامنه ای (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال با سلام عرض خسته نباشید خدمت شما
سوالی که داشتم ازتون درمورد استخاره در امر ازدواج هستش
من مدتی رو با یه پسری رابطه داشتیم برا آشنایی با هم حرف زدیم هدف هم ازدواج بود همدیگر رو هم خیلی دوست داشتیم تا اینکه قرار بود بیان برا خواستگاری همون روز بهم پیام داد که استخاره کرده و بد اومده به خاطر یه استخاره پا گذاشت رو همه خاطره ها و عشق بینمون و من از لحاظ روحی خیلی داغون شدم
سوالم اینه که اصلا استخاره تو ازدواج کار درستیه ؟ و اینکه وقتی دو نفر همو میخوان و خانواده ها رضایت کامل دارن استخاره جایز هست؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 
جواب:بسم الله الرحمن الرحیم
والسلام علی عبادالله الصالحین.
تشکر از اعتمادتان به سایت انهار.
دخترم
با پوزش از شما بنده بدون ملاحظه به چند موضوع اشاره می کنم:
اولاً: ارتباط شما از اصل و ریشه خلاف شرع و عرف متشرعه است است و قطعاً و حتماً اولیاء دین (علیهم السلام) به چنین ارتباطهای خلاف شرع رضایت ندارند.
متاسفانه حریم های معنوی و خط قرمز های دینی توسط برخی از شما دختران و پسران عزیز کشورمان نادیده گرفته شده و ارتباط هایی که نباید انجام میشد انجام شده است و روابطی که نباید برقرار می‌شد برقرار شده است و قطعاً وقتی بنای زندگی بر پایه گناه آغاز شود عوارض آن همین است که اکنون به آن رسیده اید.
پدران و مادران و گذشتگان و بزرگانمان از این گونه روابط به دستور دین و دانشمندان اسلام پرهیز داشته‌اند و غالباً زندگی آنها دوام داشته و در همان زندگی -هر چند ناملایماتی هم بوده اما- خیر و برکت های فراوانی هم وجود داشته است.
اما امروزه جوانان عزیز ما «همچون شما» بدون اطلاع از بزرگان و اولیاء و خانواده و پدر و مادر خود روابط و رفت و آمد با نامحرم را برای مدتی - به بهانه به قصد ازدواج - آغاز می کنند که البته اینگونه روابط موجب دلبستگی و وابستگی و علاقه آنها به یکدیگر می شود و البته غالب اینگونه ارتباطها دام و تله ای برای سوء استفاده از طرف پسران است و پس از مدتی رفت و آمد به بهانه بد آمدن استخاره دختر را رها کرده و به دنبال دختری دیگر میروند.
دخترم امیدوارم از نصایح بنده آزرده خاطر نشوید ولی حقیقت هایی است که باید می شنیدید.
توصیه دلسوزانه و پدرانه بنده به شما این است که از رفتارها و ارتباط های گذشته توبه و استغفار کنید و از خداوند علی اعلی و اولیاء دین (علیهم السلام) بخواهید تا برای شما خیر و خوشبختی مقدر فرماید.
اما پاسخ به بخشی از سؤال شما که نوشته اید:
سؤال:
… اصلا استخاره تو ازدواج کار درستیه ؟ و اینکه وقتی دو نفر همو میخوان و خانواده ها رضایت کامل دارن استخاره جایز هست؟
پاسخ:
اولاً: ملاک برای درستی یا نادرستی ازدواج؛ احکام دینی و قوانین شرع است نه رضایت خانواده و اینکه دو نفر همو میخوان.
ثانیاً: برای ازدواج نباید استخاره کرد بلکه باید شرایط مورد نظر را در دختر و پسر احراز کرد یعنی:
پسر باید دارای این شرایط باشد:
۱- مومن. {اهل نماز و عبادات باشد}.
۲- با تقوا. {چشم و دل پاک بوده و اهل گناه نباشند خصوصاً رابطه با نامحرم و چشم چران و اهل خوردن مال حرام نباشد و…}.
۳- خوش اخلاق. {اهل دروغ غیبت تهمت حسادت دروئی و… نباشد}.
۴- اهل کار باشد و بیکار نباشد.
دختر نیز باید دارای این شرایط باشد:
۱- مومن. ۲- با تقوا. ۳- خوش اخلاق.
۴- در خانه عزیز و محترم باشد. {دختری که در خانه های عزیز و محترم باشد مرد به او محبت شده باشد و مورد شفقت پدر و مادر باشد به درد زندگی میخورد اما اگر دختر مهر و محبتی از پدر و مادر ندیده باشد نمی تواند به زندگی خود مهر و محبت و عاطفه تزریق کند و نیز نمی تواند زندگی شیرینی مدیریت کند}.
حرف در این باره زیاد است و نمی‌توان همه آنچه را که از شرایط خوب دختر و پسر هست را در یک پیام گنجاند و لازم است کتاب های مختلف در این مورد مطالعه شود. یاحقّ.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -