انهار
انهار
مطالب خواندنی

دستور تیمم

بزرگ نمایی کوچک نمایی
دستور تیمّم
خوئی، زنجانی، سیستانی، تبریزی، وحید: دستور تیمم بدل از وضو یا غسل
مسأله ۷۰۰- در تیمّم۱ چهار چیز واجب است: اوّل: نیّت. دوّم: زدن کف دو دست با هم بر چیزی که تیمّم به آن صحیح است۲. سوم: کشیدن کف هر دو دست۳ به تمام پیشانی۴ و دو طرف آن، از جایی که موی سر می روید، تا ابروها و بالای بینی و بنابراحتیاط واجب باید۵ دستها روی ابروها هم، کشیده شود۶. چهارم: کشیدن کف دست چپ۷ به تمام پشت دست راست و بعد از آن کشیدن کف دست راست۸ به تمام پشت دست چپ.
۱- گلپایگانی، صافی: در تیمّم بدل از وضو...
خوئی، زنجانی، تبریزی، وحید: در تیمّم بدل از وضو یا غسل...
۲- زنجانی: دوم: زدن یا قراردادن کف دو دست بر چیزی که تیمّم به آن صحیح است؛ و احتیاط مستحبّ آن است که کف هر دو دست با هم به زمین زده شود...
وحید: دوم: زدن کف دو دست بر چیز ی که تیمّم بر آن صحیح است؛ و بنابراحتیاط واجب کف دو دست را با هم بزند...
بهجت: دوم: زدن تمام کف دو دست با هم بر چیزی که تیمّم به آن صحیح است؛ و بنابراحتیاط واجب همراه با ضربه باشد و گذاشتن دو دست بر زمین کافی نیست...
۳- گلپایگانی، صافی: تمام کف هر دو دست...
۴- زنجانی: به پیشانی...
۵- خوئی، گلپایگانی، صافی، تبریزی، زنجانی: احتیاطاً...
نوری: بنابراحتیاط مستحبّ...
۶- مظاهری: سوم: کشیدن کف هر دو دست به تمام پیشانی از جایی که موی سر می روید تا ابروها...
۷- گلپایگانی، صافی: تمام کف دست چپ...
۸- گلپایگانی، صافی: تمام کف دست راست...
*****
مکارم: مسأله ۶۴۸- برای تیمّم باید اول نیّت کند، بعد تمام  دو کف دست را با هم بر چیزی که تیمّم بر آن صحیح است بزند، سپس هر دو را بنابراحتیاط واجب به تمام پیشانی و دو طرف آن از جایی که موی سر می روید تا ابروها و بالای بینی بکشد و احتیاط واجب آن است که روی ابروها را نیز مسح کند، سپس کف دست چپ را بر تمام پشت دست راست می کشد و بعد از آن، کف دست راست را بر تمام پشت دست چپ.
سیستانی: مسأله ۶۸۹- در تیمّم بدل از وضو یا غسل سه چیز واجب است:
اول: زدن یا گذاشتن کف دو دست بر چیزی که تیمّم با آن صحیح است، و بنابراحتیاط  لازم این کار در دو کف  باید با هم انجام گیرد.
دوم: کشیدن  کف هر دو دست به تمام پیشانی از جایی که موی سر می روید تا ابروها  و بالای بینی و همچنین دو طرف پیشانی بنابراحتیاط واجب و احتیاط مستحبّ آن است که دستها روی ابروها هم کشیده شود.
سوم: کشیدن کف دست چپ به تمام پشت دست راست از مچ دست تا سر انگشتان، و کشیدن کف دست راست به تمام پشت دست چپ از مچ دست تا سر انگشتان، و احتیاط واجب آن است که ترتیب بین دست راست و دست چپ رعایت شود. و لازم است تیمّم را با نیّت و به قصد قربت انجام دهد همان گونه که در وضو گذشت.
امام خامنه ای رساله آموزشی ص ۱۲۲. كيفيت تيمم: ۱. نیت کردن. ۲. زدن تمام کف دو دست با هم بر چیزی که تیمم بر آن صحیح است.۳. کشیدن کف هر دو دست با هم به تمام پیشانی و دو طرف آن، از جایی که موی سر می‌روید تا ابروها و بالای بینی.۴. کشیدن کف دست چپ بر تمام پشت دست راست از مچ تا نوک انگشتان و به همین ترتیب، کشیدن کف دست راست بر تمام پشت دست چپ.۵. و بنابر احتیاط واجب زدن بار دیگر دستها به زمین و سپس کشیدن کف دست چپ بر تمام پشت دست راست و کشیدن کف دست راست بر تمام پشت دست چپ.
مسأله ۷۰۱- تیمّم بدل از غسل و بدل از وضو با هم فرقی ندارند۱.
۱- مکارم: ولی احتیاط مستحب آن است که در تیمّم بدل از غسل بعد از مسح صورت و دستها یک بار دیگر دستها را بر زمین زند و مجدداً با آن، پشت دست راست و سپس پشت دست چپ را مسح کند.
بهجت: ولی احتیاط مستحب آن است که در تیمّم بدل از غسل، بلکه در هر تیمّمی، بعد از مسح پیشانی یک بار دیگر کف دستها را به زمین بزند و پشت دستها را به همان صورتی که گفته شد با کف دست دیگر مسح نماید.
*****
خوئی، تبریزی مسأله: ۷۰۹، سیستانی مسأله: ۶۹۰، زنجانی مسأله: ۵۹۷، وحید مسأله: ۷۰۸- احتیاط مستحبّ آن است که تیمّم را چه بدل از وضو باشد چه بدل از غسل، به این ترتیب بجا آورد: یک مرتبه دستها را به زمین بزند و به پیشانی و پشت دستها بکشد و یک مرتبه دیگر به زمین بزند و پشت دستها را مسح نماید (زنجانی: واز این بهتر آن است که دو مرتبه دستها را به زمین بزند وبه پيشاني و پشت دستها بکشد و سپس دو مرتبه دیگر به زمین بزند و پشت دستها را مسح کند).
گلپایگانی، صافی مسأله: ۷۰۹، فاضل مسأله: ۶۹۵- تیمّم بدل از غسل مثل تیمّم بدل از وضو است، ولی احتیاط مستحبّ آن است که تیمّم بدل از غسل را با دو ضرب انجام دهد و به این نحو که: یک مرتبه دستها را به زمین بزند و به پیشانی بکشد و مرتبه دیگر دستها را به زمین بزند و به پشت دستها بکشد(۱) بلکه احتیاط مستحب آن است که تیمّم را –چه بدل از وضو باشد چه بدل از غسل- به ترتیب زیر بجا آورد: یک مرتبه دستها را به زمین بزند و به پیشانی و پشت دستها بکشد و یک مرتبه دیگر به زمین بزند و پشت دستها را مسح نماید.
(۱) فاضل: بلکه احتیاط مستحب آن است که تیمّم بدل از وضو را هم با دو ضرب انجام دهد بلکه بهتر آن است که تیمّم را با سه ضرب انجام دهد: دو مرتبه پشت سر هم دستها را به زمین بزند و بر پیشانی بکشد و یک مرتبه دیگر به زمین بزند و بر پشت دستها بکشد.
سبحانی: مسأله: ۵۹۷- در تیمّم بدل از وضو و غسل یک مرتبه دست ها را به زمین بزند و به پیشانی و پشت دست ها بکشد و یک مرتبه دیگر به زمین بزند و فقط پشت دست ها را مسح کند.
امام خامنه ای رساله آموزشی ص ۱۲۲. ترتیب فوق در تیمم بدل از وضو و بدل از غسل یکسان است.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -