انهار
انهار
مطالب خواندنی

دومین علامت خون حیض { غلیظ بودن}

بزرگ نمایی کوچک نمایی
دومین علامت خون حیض { غلیظ بودن}
    
یکی از علائم خون حیض غلیظ بودن است {غلیظ یعنی سفت و سخت بودن} شاید به دلیل همین سفت و سخت و غلیظ بودن خون در زمان قاعدگی،  درد و فشار و سوزش احساس می شود زیرا خون حیض مانند خون استحاضه رقیق نیست که راحت و بدون درد و و فشار و سوزش خارج شود. لذا چون خون حیض غلیظ است با درد و سختی خارج می‌شود و شاید به دلیل همین سفت و سخت و غلیظ بودن خون، هنگام خارج شدن موجب درد و فشار و سوزش می‌شود.
    
از نظر علمی، غلظت جریان قاعدگی و خون حیض تا حدودی نشانه میزان مخلوط آندومتر یا بافت رحم با خون است. به طور معمول خون قاعدگی به دلیل بافتی که در آن قرار دارد کمی غلیظ تر از خونریزی عادی است. گاهی اوقات وجود لخته های بزرگ و غیر عادی در صورت تکرار شدن در دوره پریود نشانه ای از ابتلا به فیبروم (رشد غیر طبیعی دیواره رحم) می باشد. فیبروم ها اگرچه سرطانی نیستند اما باعث ناراحتی و خونریزی شدید در برخی از خانم ها می شود.
    
آندومتریوز و درد طاقت فرسا!
کاشته شدن بافت رحم در قسمتی غیر از جدار داخلی رحم را «آندومتریوز» می‌گویند. در حقیقت بافت داخل رحم «آندومتر» نام دارد و این بافت ممکن است به دلایل مختلفی در مکان‌هایی به غیر از رحم کاشته شود. برای مثال اگر هنگام عادت‌ماهانه‌ خون به جای اینکه بیرون برود، از لوله‌های رحم به داخل حفره شکمی بریزد، ممکن است منجر به آندومتریوز شود. عوامل ارثی و تغییرات سلولی نیز می‌توانند باعث ایجاد آندومتریوز شوند. یکی از شایع‌ترین علائم این بیماری دردهای هنگام عادت‌ماهانه‌ است که در روزهای سوم و چهارم معمولا بدتر می‌شود. حتی بعد از اتمام عادت‌ماهانه‌ نیز مدت زیادی طول می‌کشد تا این درد کاملا از بین برود و درد آن ماه به ماه هم بیشتر می‌شود.
    
چرا اینقدر درد!؟
درد قاعدگی اگر فقط در روزهای اول باشد «دیسمنوره» نام دارد که به علت آزاد شدن ماده پروستاگلاندین ایجاد می‌شود. در این صورت برای رفع درد می‌توان از داروهای ضدالتهابی مثل دیکلوفناک یا مفنامیک اسید استفاده كرد. اگر این داروها تاثیرگذار نباشند گاهی می‌توان تحت‌نظر پزشک به طور محدود از قرص‌های ضدبارداری استفاده کرد. گاهی اوقات نیز تنگی دهانه رحم باعث ایجاد درد می‌شود. درواقع اگر درد خیلی شدید نباشد و با مصرف دارو قابل تحمل باشد، طبیعی تلقی می‌شود. اما اگر از روز دوم یا سوم عادت‌ماهانه‌ بیشتر شود باید به بیماری آندومتریوز شک کنیم که یک بیماری پیش رونده قابل پیگیری و قابل تشخیص است.
    
دومین علامت خون حیض غالباً { غلیظ بودن}

خون حیض غالب اوقات، تیره رنگ و غلیظ است و با حرارت و سوزش بیرون مى‌آید. افزودن قید «غالب» بدین جهت است كه خونى كه زن در ایام عادت مى‌بیند محكوم به حیض است، هرچند فاقد ویژگیهاى یاد شده باشد.

جواهر الکلام، ج۳، ص ۱۳۷- ۱۳۹.

فتوای تمام مراجع عظام تقلید این است که خون حیض غالباً و بیشتر اوقات غلیظ است.
توضیح المسائل مراج، م 434.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -