انهار
انهار
مطالب خواندنی

حجاب و عفاف مردان

بزرگ نمایی کوچک نمایی
استفاده از ابزار های زنانه برای مردان

سؤال۱۸۸. استفاده از وسایل آرایشی که معمولاً خانمها استفاده می‌کنند، برای مردان به ویژه برای داماد چه حکمی دارد؟

جواب: اگر تشبّه مرد به زن محسوب شود، و یا مفسده‌انگیز باشد، و یا ترویج فرهنگ مبتذل غرب به حساب آید، جایز نیست.

 

مدهای غربی در کوتاه کردن مو

سؤال ۱۸۹. تقلید از مدهای غربی در کوتاه کردن مو چه حکمی دارد؟

جواب: معیارهای حرمت در این موارد، شبیه شدن به دشمنان اسلام و ترویج فرهنگ آن‌هاست و این موضوع با توجه به کشورها و زمان‌ها و اشخاص مختلف، فرق می کند و این امر مختص به غرب هم نمی ‌باشد.

 

آرایش مو و ناخن

سؤال ۱۹۰. بلند کردن موی سر و ناخن برای آقایان چه حکمی دارد؟ از پشت سر بستن و بافتن موی سر چه حکمی دارد؟

جواب: فی‌نفسه مانعی ندارد؛ ولی اگر تشبّه مرد به زن محسوب شود، و یا مفسده‌انگیز باشد، و یا ترویج فرهنگ مبتذل غرب به حساب آید، جایز نیست.

 

آرایش موی مرد به مدل زنانه

سؤال ۱۹۱. آرایش موهای مردان به مدل زنانه چه حکمی دارد؟

جواب: اگر به‌گونه‌ای است که تشبّه به زنان صدق می‌کند، جایز نیست.

 

سؤال ۱۹۲. کوتاه کردن موهای پسران کم سن و سال، به مدل دخترانه چه حکمی دارد؟

جواب: فی نفسه اشکال ندارد.

 

مِش کردن موی مرد

سؤال ۱۹۳. مِش کردن (نوعی رنگ کردن) موی مردان چه حکمی دارد؟

جواب: در صورتی که ترویج فرهنگ مبتذل غرب به حساب آید، و یا مفسده‌ای برای آن مترتّب شود، جایز نیست.

 

استفاده از موی زنان برای مردان

سؤال ۱۹۴. حکم استفاده از موی زنان برای مردان به عنوان کلاه گیس یا در ترمیم مو و مانند آن چیست؟ آیا نظر و لمس کردن آن جایز است؟

جواب: فی نفسه اشکال ندارد.

 

کروات

سؤال ۱۹۵. پوشیدن کروات چه حکمی دارد؟

جواب: به‌طور کلی پوشیدن کروات و دیگر لباس‌هایی که پوشش و لباس غیر مسلمانان محسوب می شوند به‌طوری که پوشیدن آن‌ها منجر به ترویج فرهنگ منحطّ غربی شود جایز نیست.

 

انداختن زنجیر به گردن مرد

سؤال ۱۹۶. انداختن زنجیر توسط مردان چه حکمی دارد؟

جواب: اگر زنجیر از طلا باشد و یا از چیزهایی باشد که استفاده از آن ها مخصوص زنان است، انداختن آن برای مردان جایز نیست.

 

خالکوبی

سؤال ۱۹۷. خالکوبی برای مردان چه حکمی دارد؟ و انجام آن توسط آرایشگر و درآمد حاصل از آن چه حکمی دارد؟

جواب: فی ‌نفسه مانعی ندارد.

 

بند انداختن برای مرد

سؤال ۱۹۸. بند انداختن صورت یا گونه‌ها برای مردان چه حکمی دارد؟ (منظور از بند انداختن صورت این است که تمام موهای صورت را زایل کنند.)

جواب: بند انداختن ریش، بنابراحتیاط واجب، جایز نیست؛ ولی نسبت به گونه‌ها اشکال ندارد.

 

آرایش کردن و ابرو برداشتن مردان

سؤال ۱۹۹. استفاده از رنگ مو، آرایش کردن و برداشتن ابرو برای مردان مخصوصاً جوانان و نوجوانان و درآمد حاصل از آن چه حکمی دارد؟

جواب: اگر تشبّه مرد به زن محسوب شود و یا مفسده‌انگیز باشد و یا ترویج فرهنگ مبتذل غرب به حساب آید، جایز نیست و بنابر این کسب درآمد از این طریق جایز نیست. و در غیر اینصورت جایز است.

 

استفاده از طلا برای پسر بچه

سؤال ۲۰۰. آیا استفاده از زیور آلات طلا برای پسر بچه حرام است؟

جواب: اگر بالغ نباشد، جایز است.

 

استفاده از طلا برای مردان

سؤال ۲۰۱. آویختن زنجیر طلا به گردن و انگشتر طلا یا ساعت مچی طلا برای مرد اشکال دارد؟ یا فقط در حال نماز اشکال دارد؟

جواب: حرام است، چه در حال نماز و چه در غیر نماز. و بنا بر احتیاط واجب، نماز با آن باطل است.

منبع: کتاب حجاب و عفاف


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -