انهار
انهار
مطالب خواندنی

قضای سجده و تشهد فراموش شده

بزرگ نمایی کوچک نمایی

مسأله 1301- در قضای سجده و تشهد فراموش شده ـ که پس از سلام نماز انجام میگيرد ـ بايد تمام شروط نماز ـ مانند پاک بودن بدن و لباس و رو به قبله بودن و شرط‌های ديگر ـ رعايت شود.

مسأله 1302- اگر چند سجده يا تشهد را فراموش كند، مثلاً يک سجده از ركعت يكم و يک سجده از ركعت دوم را فراموش كند، بايد پس از نماز، قضای هر دو را با سجده‌های سهوی كه برای آن‌ها لازم است، به‌جا آورد و لازم نيست معيّن كند كه قضای كدامیک از آن‌هاست.

مسأله 1303-اگر يک سجده و تشهد را فراموش كند، به احتياط مستحب، هر كدام را اول فراموش كرده، نخست قضا کند و اگر نداند كدام اول فراموش شده، به احتياط مستحب، يک سجده و تشهد و سپس يک سجدهٔ ديگر انجام دهد؛ يا يک تشهد و يک سجده و آن‌گاه يک تشهد ديگر انجام دهد، تا يقين كند سجده و تشهد را به ترتيبی كه فراموش كرده، قضا كرده است.

مسأله 1304-اگر به خيال اينكه اول سجده را فراموش كرده، نخست قضای آن را به‌جا آورد و پس از خواندن تشهد، به يادش بيايد كه اول تشهد را فراموش كرده بود، به احتياط مستحب، دوباره سجده را قضا كند؛ نيز اگر به گمان اينكه اول تشهد را فراموش كرده، نخست قضای آن را به‌جا آورد و پس از سجده يادش بيايد كه اول سجده را فراموش كرده بود، به احتياط مستحب، دوباره تشهد را بخواند.

مسأله 1305- اگر ميان سلام نماز و قضای سجده يا تشهد، كاری كند كه انجام دادن عمدی يا سهوی آن در نماز، مايه باطل شدن نماز است ـ مانند پشت به قبله کردن ـ بايد قضای سجده و تشهد را به‌جا آورد و بنا بر احتياط لازم، نماز را دوباره اقامه كند.

مسأله 1306- اگر پس از سلام نماز يادش بيايد كه يک سجده از ركعت آخر يا تشهد ركعت آخر را فراموش كرده، بايد در صورتی كه همه شروط صحت نماز را دارد، قضای سجده يا تشهد فراموش شده را به‌جا آورد و پس از آن دو سجدهٔ سهو انجام دهد.

مسأله 1307- اگر ميان سلام نماز و قضای سجده يا تشهد كاری كند كه برای آن سجدهٔ سهو واجب میشود ـ مثل آنكه سهواً حرف بزند ـ بايد سجده يا تشهد را قضا كند و بنا بر احتياط، دو سجدهٔ سهو ديگر انجام دهد.

مسأله 1308- اگر میداند سجده يا تشهد را فراموش كرده، اما نمیداند كه سجده را فراموش كرده يا تشهد را، به احتياط واجب، هر دو را قضا كند و هر كدام را اول به‌جا آورد، اشكال ندارد و بايد يک بار سجده سهو نيز به‌جا آورد.

مسأله 1309-اگر شک دارد كه سجده يا تشهد را فراموش كرده يا نه، نه قضا واجب است؛ نه سجدهٔ سهو.

مسأله 1310- اگر بداند سجده يا تشهد را فراموش كرده؛ ولی شک كند كه پيش از ركوع ركعت بعد آن را انجام داده يا نه، به احتياط واجب، آن را قضا کند.

مسأله 1311- كسی كه بايد سجده يا تشهد را قضا كند، اگر برای كار ديگری هم، سجدهٔ سهو بر او واجب شود، بايد پس از نماز، سجده يا تشهد را قضا كند و سپس سجده‌های سهو را انجام دهد.

مسأله 1312- اگر شک دارد كه پس از نماز، قضای سجده يا تشهد فراموش شده را انجام داده يا نه، چنانچه وقت نماز نگذشته، بايد سجده يا تشهد را قضا کند و با گذشتن وقت نماز، به احتياط مستحب، سجده يا تشهد را قضا كند.

مسأله 1313- برای قضای سجده يا تشهّد، پس از نماز نيّت میكند و سپس بدون «الله اكبر» و چيز اضافی ديگر، همان سجده يا تشهّد را قضا میكند و سپس به احتياط، سجدهٔ سهو انجام میدهد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -