انهار
انهار
مطالب خواندنی

نماز احتياط

بزرگ نمایی کوچک نمایی

مسأله 1264- كسی كه نماز احتياط بر او واجب است، پس از سلام نماز، در حالی كه تمام شروط صحت نماز را دارد، بايد فوراً نيت نماز احتياط كند و پس از تكبير، حمد را بخواند و به ركوع رود و دو سجده كند، پس اگر يک ركعت نماز احتياط بر او واجب است، بعد از دو سجده، تشهد بخواند و سلام دهد و اگر دو ركعت نماز احتياط بر او واجب است پس از دو سجده، يک ركعت ديگر مثل ركعت نخست به‌جا آورد و بعد از تشهد سلام دهد.

مسأله 1265-نماز احتياط، سوره و قنوت ندارد و به احتياط واجب سورهٔ حمد و «بسم الله» آن را هم آهسته بگويد.

مسأله 1266- اگر پيش از نماز احتياط بفهمد، نمازی كه به‌جا آورده درست بوده، لازم نيست نماز احتياط بگزارد و اگر در بين نماز احتياط بفهمد، لازم نيست آن را تمام كند.

مسأله 1267- اگر پيش از نماز احتياط بفهمد كه ركعت‌های نمازش كم بوده ـ مثلاً به جای چهار ركعت سه ركعت خوانده ـ چنانچه كاری كه نماز را باطل میكند انجام نداده، بايد آنچه از نماز را به‌جا نياورده به‌جا آورد و برای سلام بيجا دو سجده سهو انجام دهد و چنانچه كاری كه نماز را باطل میكند، انجام داده ـ مثلاً پشت به قبله كرده ـ بايد نماز را دوباره به‌جا آورد.

مسأله 1268- اگر پس از نماز احتياط بفهمد كسری نمازش به مقدار نماز احتياط بوده ـ مثلاً در شک بين سه و چهار، يک ركعت نماز احتياط ايستاده به‌جا آورد و سپس بفهمد نماز را سه ركعت خوانده بود ـ نمازش صحيح است.

مسأله 1269- اگر پس از نماز احتياط بفهمد كسری نماز او كمتر از نماز احتياط بوده ـ مثلاً در شک بين دو و چهار، دو ركعت نماز احتياط ايستاده به‌جا آورد و سپس بفهمد نماز را سه ركعت خوانده بود ـ بايد كسری نماز را به نماز متصل نموده و نماز را هم دوباره به‌جا آورد.

مسأله 1270- اگر پس از به‌جا آوردن نماز احتياط بفهمد كسری نماز او بيشتر از نماز احتياط بوده ـ مثلاً در شک بين سه و چهار يک ركعت نماز احتياط ايستاده به‌جا آورد و بعد بفهمد نماز او دو ركعت بوده ـ چنانچه پس از نماز احتياط، كاری كه نماز را باطل میكند انجام داده ـ مثلاً پشت به قبله كرده ـ بايد دوباره نماز بگزارد و اگر كاری كه نماز را باطل میكند انجام نداده، بايد دو ركعت كسری نمازش را به‌جا آورد و نماز را هم اعاده کند.

مسأله 1271- اگر ميان دو و سه و چهار شک كند و پس از گزاردن دو ركعت نماز احتياط ايستاده، يادش بيايد كه نماز او دو ركعت بوده، لازم نيست دو ركعت نماز احتياط نشسته را به‌جا آورد.

مسأله 1272- اگر ميان سه و چهار شک كند و موقعی كه دو ركعت نماز احتياط نشسته يا يک ركعت ايستاده را گزارده، يادش بيايد كه نماز او سه ركعت بوده، بايد نماز احتياط را تمام كند و نمازش صحيح است.

مسأله 1273- اگر ميان دو و سه و چهار شک كند و پس از سلام در حال گزاردن دو ركعت نماز احتياط ايستاده پيش از ركوع ركعت دوم يادش بيايد كه نماز او سه ركعت بوده، بايد بنشيند و نماز احتياط را يک ركعتی تمام كند و برای سلام زائد سجده سهو كند و بنا بر احتياط مستحب نماز را دوباره به‌جا آورد.

مسأله 1274- اگر در ميان نماز احتياط بفهمد كسری نمازش بيشتر يا كمتر از نماز احتياط بوده، چنانچه نتواند نماز احتياط را مطابق كسری نمازش تمام كند، بايد آن را رها كند و كسری نماز را به‌جا آورد و در صورت لزوم، سجده سهو آن را انجام دهد و به احتياط واجب، دوباره نماز بگزارد؛ مثلاً در شک بين سه و چهار، اگر موقعی كه دو ركعت نماز احتياط نشسته را به‌جا میآورد، يادش بيايد كه نماز او دو ركعت بوده، چون نمیتواند دو ركعت نشسته را به جای دو ركعت ايستاده حساب كند، به احتياط واجب بايد نماز احتياط نشسته را رها كند و دو ركعت كسری نمازش را بگزارد و پس از سجده سهو نماز را هم دوباره به‌جا آورد.

مسأله 1275- اگر شک كند نماز احتياطی كه بر او واجب بوده، آن را به‌جا آورده يا نه، چنانچه وقت نماز گذشته باشد، به شک خود اعتنا نكند و اگر وقت دارد و مشغول كار ديگری نشده و از جای نماز برنخاسته و كاری هم ـ مثل روگرداندن از قبله كه نماز را باطل میكند ـ انجام نداده، بايد نماز احتياط را به‌جا آورد؛ اما اگر مشغول كار ديگری شده يا كاری كه نماز را باطل میكند به‌جا آورده، يا ميان نماز و شک او بسيار طول كشيده، به شک اعتنا نكند.

مسأله 1276- اگر در نماز احتياط، ركنی را كم يا افزون كند، يا مثلاً به جای يک ركعت دو ركعت به‌جا آورد، نماز باطل میشود و دوباره بايد اصل نماز را اقامه كند.

مسأله 1277- موقعی كه مشغول نماز احتياط است، اگر در يكی از كارهای آن شک كند، چنانچه محل آن نگذشته، بايد به‌جا آورد و اگر محلش گذشته، بايد به شک خود اعتنا نكند؛ مثلاً اگر شک كند كه حمد را خوانده يا نه، چنانچه به ركوع نرفته، بايد بخواند و اگر به ركوع رفته، به شک خود اعتنا نكند.

مسأله 1278- اگر در شمارهٔ ركعت‌های نماز احتياط شک كند، بايد بر بيشتر بنا بگذارد؛ ولی چنانچه طرف بيشتر شک، نماز را باطل میكند، بر كمتر بنا بگذارد و نمازش صحيح است و به احتياط مستحب، دوباره نماز احتياط را بگزارد و پس از آن اصل نماز را اعاده كند.

مسأله 1279- اگر در نماز احتياط چيزی كه ركن نيست سهواً كم يا اضافه شود، بنا بر احتياط واجب، سجدهٔ سهو دارد.

مسأله 1280-اگر پس از سلام نماز احتياط، شک كند كه يكی از اجزاء يا شروط آن را به‌جا آورده يا نه، به شک خود اعتنا نكند.

مسأله 1281- اگر در نماز احتياط، تشهد يا يک سجده را فراموش كند و محل انجام دادن آن گذشته باشد، به احتياط واجب، پس از سلام، آن را قضا كند.

مسأله 1282- اگر نماز احتياط و قضای يک سجده يا قضای يک تشهد يا دو سجدهٔ سهو بر او واجب شود، بايد نخست نماز احتياط را به‌جا آورد.

مسأله 1283- حكم گمان نمازگزار در ركعت‌های نماز، حكم يقين است؛ مثلاً اگر در نماز چهار ركعتی گمان دارد كه نماز را چهار ركعت به‌جا آورده، نبايد نماز احتياط بگزارد؛ نيز چنانچه در غير ركعت‌ها گمان پيدا كند، میتواند به گمان خود عمل كند.

مسأله 1284- حكم شک و سهو و گمان در نمازهای واجب يومیه و نمازهای واجب ديگر فرقی ندارد؛ برای مثال، اگر در نماز آيات شک كند كه يک ركعت خوانده يا دو ركعت، چون شک او در نماز دو ركعتی است، نمازش باطل میشود و اگر به يكی از دو طرف گمان داشته باشد، براساس گمان خود عمل كند.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  
 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -