انهار
انهار
مطالب خواندنی

موارد جواز شكستن نماز واجب

بزرگ نمایی کوچک نمایی

مسأله 1206- شكستن نماز واجب از روی اختيار و بیعذر حرام است و شكستن آن سهواً يا در حالت عذر حرام نيست؛ ولی برای هر هدف مهم و مشروع فردی يا اجتماعی، دينی يا دنيايی ـ مانند حفظ جان، بدن، مال، آبروی خود يا مؤمن ديگر و حراست از حکم شرعی ـ مانعی ندارد.

مسأله 1207- اگر حفظ جان خود شخص يا كسی كه حفظ جان او واجب است يا حفظ مالی كه نگهداری آن واجب است يا حفظ حكمی از احكام شرع، بدون شكستن نماز ممكن نباشد، شكستن آن به عنوان مقدمه واجب لازم است؛ ولی شكستن نماز برای غرض‌هايی كه چندان مهم نيستند ـ مانند مالی كه اهمیت ندارد ـ مكروه است.

مسأله 1208- ادای دِين طلبكار پس از رسيدن وقت آن، واجب فوری است، مگر با اذن طلبكار. اگر وقت نماز وسيع است و نمازگزار در آغاز نماز است و طلبكارِ محتاجِ به مال خود، بر ادا اصرار دارد، چنانچه نمازگزار بتواند در بين نماز، بیآنكه از حال نماز خواندن خارج شود، طلب او را بپردازد، بايد در همان حال بپردازد و اگر بدون شكستن نماز، پرداختن طلب او ممكن نيست، بدهكار بايد نماز را قطع و دين طلبكار را ادا كند و اگر در پايان نماز يا وقت نماز تنگ است و ادای دين در حال نماز ممكن نيست، بدهكار میتواند نماز را قطع كند، هرچند قطع آن بر وی واجب نيست.

مسأله 1209-اگر در ميان نماز، مسجد نجس شود، يا نمازگزار در بين نماز بفهمد كه مسجد نجس است، چنانچه وقت تنگ باشد، شكستن نماز جايز نيست و بايد نماز را تمام كند. و اگر وقت وسعت دارد شكستن نماز واجب نيست، مگر پس از تمام شدن نماز، پاک كردن مسجد ممكن نباشد كه در اين حال، شكستن آن واجب است. البته اگر تطهير مسجد در ميان نماز صورت نماز را به هم نمیزند يا موجب از بين رفتن موالات و پی‌درپی بودن آن نباشد، بايد در ميان نماز و بدون قطع آن، مسجد را پاک كند و سپس بقيهٔ نماز را به‌جا آورد و اگر تطهير آن، صورت نماز را به هم میزند، بايد نماز را بشكند و پس از تطهيرِ مسجد نماز را به‌جا آورد.

مسأله 1210- در موردی كه شكستن نماز لازم است، لزوم آن، مقدمهٔ ادای واجب اصلی ـ مانند حفظ جان يا مال و نظير ادای دين طلبكار ـ است، ازاين‌رو اگر كسی كه بايد نماز را بشكند، آن را ادامه دهد و تمام كند و چنين ادامه‌ای سبب تلف شدن جان يا مال مهم كسی نشود، هرچند گناه كرده، نماز او صحيح است، اگرچه به احتياط مستحب دوباره آن را به‌جا آورد.

مسأله 1211- اگر در نماز، پيش از آنكه به اندازهٔ ركوع خم شود، يادش بيايد كه اذان يا اقامه را فراموش كرده، چنانچه وقت نماز وسعت دارد، مستحب است نماز را برای گفتن اذان و اقامه و گزاردن نمازِ دارای اين دو فضيلت، بشكند.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  
 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -