انهار
انهار
مطالب خواندنی

چگونگی محرم کردن فرزند خوانده پسر مرجع تقلید آیةالله العظمی خامنه ای

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام علیکم
خانمی 43 ساله ام و شوهرم 45 ساله تا کنون فرزندی نداریم. برای فرزند آوری از بهزیستی اقدام کرده ایم کودک پسر2 سال و 4 ماهش هست در حال انجام کارهایش هستیم تا بیاوریم برای فرزند خواندگی.
نمی دانیم صبرکنیم تا دختر بیاوریم برای فرزند خواندگی .چون ممکن است 3 سال یا بیشتر طول بکشد تا نویتمان شود .تازه ان زمان هم معلوم نیست حتما فرزند دختر به ما بدهند.
مادرخودم در قید حیات هستند (خدا رو شکر).
پدرم فوت شدند.
پدر شوهر و مادرشوهر در قید حیات هستند (خدا رو شکر)
شما را به خدا قسم می دهم راهیی جلوی پای ما بگذارید تا مشکل ما هم حل شود.
می شود فرزند پسر بیاوریم ؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 
جواب:بسم الله الرحمن الرحیم
و السلام علی عبادالله الصالحین و علیکم و رحمةالله
وقت بخیر و تشکر از اعتمادتان به «سایت انهار»
بزرگوار:
اولاً: دعا می کنم خداوند متعال از خزانه غیبش دل شما را شاد کند و فرزند صالحی به شما مرحمت کند.
ثانیاً: شما سؤال بپرسید ولی قسم ندهید زیرا قسم موجب تکلیف برای کسی که قسمش می دهید نمی شود ولی برای شما شرعاً عملی مذموم و ناپسند است.
هر گاه کسی از ما سؤالی بکند حتماً اگر راهی وجود داشته باشد راهنمایی و معرفی خواهیم کرد ولی اینکه شما قسم بدهید که شما را به خدا قسم می دهم راهی جلوی پای ما بگذارید تا مشکل ما هم حل شود شرعاً عمل درستی نیست.
ثالثاً: اینکه شما خیال کنید چون مادرتان الحمدلله و خدا را شکر زنده هستند راهی برای محرمیت برای شما فراهم می شود اشتباه محض است و اگر کسی اینگونه شما را راهنمایی کرده به مسئله شرعی آگاهی نداشته است بنابراین تصور اینکه که با خواندن عقد شرعی بین این کودک و بین مادرتان محرمیت ایجاد می شود باطل و غلط است زیرا در صورتی که شخصی زنی را عقد کند تا به دخترها و نوه های دختری او محرم شود که بتواند پس از عقد با زن عقد شده آمیزش و دخول کند در حالی که این کودک است و…
بله البته اگر کودک شیرخواره بود و خواهر شما یا زن برادر شما هم شیرده بود و او را شیر میداد سبب محرمیت شما و کودک می شد زیرا اگر خواهرتان او را شیر میداد شما خاله رضائی و اگر زن برادرتان او را شیر می داد شما عمه رضائی می شدید در حالی که این کودک شیرخواره نیست.
پس بنابراین هیچ راهی برای محرمیت وجود ندارد مگر اینکه یا بروید کودک {دختر یا پسر} شیرخواره بیاورید یا از گرفتن چنین کودکی که شیر خواره نیست به خاطر نامحرم بودنش صرف نظر کنید.
البته بنده کاملاً شما را درک می کنم و میدانم که به داشتن فرزند علاقه مند هستید ولی نمیتوان به قیمت گناه؛ فرزندی را نگهداری کرد زیرا اگر فرزندی را بیاورید که دارای شرایط برای محرم شدن نباشد نگهداری نامحرم است و در آینده مرتب در مسیر گناه قرار می گیرید و این کار سختی است .یاحقّ.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -