انهار
انهار
مطالب خواندنی

طلاق محاکم قضائی

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال695 - مردی معتاد و دارای مرض روانی بود و بیکار نیز می‏باشد برای سومین بار هم به زندان افتاده است، ولی مرد منکِر است، البته اعتیاد و مریضی ایشان نزد دکترهای متعدّد و دکتر و پزشک قانونی به اثبات رسیده و همسرش تقریباً چهارده سال با مشکلات گوناگون با او زندگی کرده و دو فرزند او را بزرگ نموده، با توجّه به شروطی که در عقدنامه‏ها نیز به آنها اشاره شده، آیا شرعاً حقِّ طلاق را دارد یا خیر؟

پاسخ: در صورتیکه زندگی برای او حرجی باشد می‏تواند به حاکم شرع مراجعه نماید تا او را طلاق دهد و اگر در عقد نکاح شرط کرده باشد که در صورت اعتیاد زوج و یا... زن از طرف مرد وکیل بلا عزل در طلاق است می‏تواند در صورت اعتیاد خود را طلاق دهد البتّه باید به محاکم شرعی مراجعه نماید.

سؤال696 - شخصی یکبار و یا سه بار با ذکر «واللَّه» نزد همسرس قسم می‏خورد که اگر بدون اجازه برای رفتن به جائی از منزل خارج شود طلاقش می‏دهد، با عنایت به اینکه زن با اجازه رفتن به منزل پدرش پس از مراجعه از آنجا، بدون اجازه به منزل خواهر خود می‏رود، حال اگر شخص قسم خورده صیغه طلاق را جاری نکند (اصالتاً یا وکالتاً) آیا کفاره بر ذمّه وی قرار می‏گیرد؟

پاسخ: این قسم باطل است و به آن ترتیب اثر داده نمیشود.

سؤال697 - زن بعلت شیر دادن بچه عادت نمیشود با توجه به اینکه زمان طلاق زنان بعد از طُهر غیر مواقعه می‏باشد، اکنون که زن در این وضعیت می‏باشد چه زمانی می‏توان صیغه طلاق را جاری نمود؟

پاسخ: بعد از آخرین نزدیکی در صورتی که سه ماه تمام عادت نشود می‏توان بعد از آن زن را طلاق داد.

سؤال698 - اینجانب از تاریخ اول دی ماه 1376 که شوهرم از منزل خارج گردیده و اقدام به تقدیم دادخواست طلاق کرده‏ام تا کنون با نامبرده به هیچ وجه تماس نداشته‏ام و فقط یکبار در دادگاه با نامبرده حضوراً برخورد داشته‏ام، آیا از جهت شرعی به نامبرده حلال می‏باشم یا خیر؟

پاسخ:به همان دادگاه که در فوق مرقوم داشته‏اید مراجعه کنید و تا طلاق از طرف شوهر صورت نگرفته است شما به او حلال می‏باشید.

سؤال699 - زنی با بذل نیمی از مهریه از شوهر خود طلاق خلعی گرفته است و یک روز به انقضاء ایام عدّه باقی مانده به ما بذل خود رجوع می‏نماید ولی شوهر که از این رجوع بی اطلاع است از طلاق خود رجوع نمی‏کند. آیا این طلاق از نظر شرعی صحیح می‏باشد یا خیر؟ و آیا زن می‏تواند صاحب مابذل در فرض مذکور گردد؟

پاسخ: در فرض مذکور طلاق محقّق شده است و زوجه صاحب آنچه که بذل کرده نمی‏باشد بلکه (ما بذل) متعلّق به زوج می‏باشد.

سؤال700 - در مواردی که حاکم شرع زوج را ملزم به طلاق دادن زوجه‏اش می‏کند و در صورت امتناع، حاکم شرع خود زن را مطلقه می‏کند در موارد زیر چه نوع طلاقی است و مهریه و حق نفقه ثابت است؟

پاسخ: چنین طلاقی بائن است و حق مهر گرفتن خود را دارد ولی در صورتی که حامله نباشد حق نفقه ندارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -