انهار
انهار
مطالب خواندنی

(1) مسأله شرعی: نیّت در نماز - (2) صله رحم:

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بسم الله الرحمن الرحیم[1]
***موضوع بحث:      (1) مسأله شرعی: نیّت در نماز:       (2) صله رحم:
(1) مسأله شرعی: نیّت در نماز:
« نیّت » یکی از واجبات یازده گانه و یکی از ارکان پنجگانه نماز است.[2]
جایگاه و نقش نیّت در نماز:
«نیّت» جایگاه و نقش اصلی را در صحت عبادت دارد و درستی و نادرستی عبادت به داشتن نیّت صحیح است.
برخی از مسائل نیّت:
1. انسان بايد نماز {و سایر عبادات} را به نيّت قربت، يعني براي انجام فرمان خداوند عالم بجا اورد[3]. [4]
2. لازم نيست نيّت از قلب بگذرد يا مثلاً به زبان گفته شود كه چهار ركعت نماز ظهر مي خوانم قربة الي الله.
3. چهار ركعت نماز نیّت کند اما معين نكند، ظهر است يا عصر، نمازش باطل است.[5]
4. نمازگزار بايد از اول تا آخر نماز به نيّت خود باقي باشد، پس اگر در بين نماز طوری غافل شود كه اگرمثلاً ازاو بپرسند چه ميكني، نداند چه بگويد، نمازش باطل است. [6]
5. بايد فقط براي انجام امر خداوند عالم نماز خوانده شود، پس كسي كه ريا كند يعني براي نشان دادن به مردم نماز بخواند، نمازش باطل است خواه فقط براي مردم باشد، يا خدا و مردم هر دو را در نظر بگيرد. [7]
6. اگر کسی براي نشان دادن به مردم در جاي مخصوصي مثل مسجد، يا در وقت مخصوصي مثل اول وقت، يا به طرز مخصوصي مثلا با جماعت نماز بخواند، نمازش باطل است.[8]
(2) صله رحم:
«صله رحم» یکی از رفتارهای بسیار ارزشمند و بسیار مفید امّا فراموش شده دستورات اسلام در زمان حاضر است.
** اهمیت «صله رحم» در اسلام به حدی است که جزء اولویت‌های بزرگ اخلاقی و اسلامی است.
** «صله رحم» عمدتاً موجب نجات انسانها از برخی از شدائد و سختیها و بلکه فقر و گرفتاریها است. و برای صله کننده، مژده های فراوانی است و در اسلام، صله رحم وسیله فزونی رزق و روزی و عامل بسیار مؤثر در افزایش عمر و پاک کننده اعمال و رفتار و آسان کننده سختی های مرگ است.
** صله رحم موجب پاداشهای فراوان آخرتی می گردد.
اقسام رحم:
(1) رحم نسبی: رحم نسبی آن است كه از طريق وحدت خون و رحم پيدا می شود مانند پدر، مادر، برادر، خواهر، عمو، عمه، دايی، خاله، جدّ و جدّه و فرزندان آنها كه اينها را خويشاوندان نسبی و ارحام می نامند و هر يك از اینها به تنهايی رحم می باشد.
(2) رحم سببی: رحم سببی آن است که از طريق ازدواج و زناشويی به وجود می آيد مانند خويشاوندی ميان زن و شوهر و خويشان دو طرف.
رحِم که صله آن واجب و قطع آن حرام است كيست؟
مراد از رحمی كه بريدن از او حرام و صله با او واجب است، و اگر چيزی به وی بخشيدی باز پس گرفتن آن روا نباشد كسی است كه نسبی است، هر چند نسبت دوری داشته باشد.
معنای قطع رحم
معنی قطع رحم اين است كه او را به: 1- گفتار يا كردار بيازاری 2- با او رفتار ناشايست كنی 3- او نياز شديد به چيزی دارد و تو علاوه بر قدر حاجت ضروری خود قدرت بر رفع احتياج او داشته باشی، از مسكن و لباس و خوراك و از دادن آن به او خودداری و امتناع كنی 4- دفع ظلم از او برای تو ميسّر باشد و نكنی 5- به سبب كينه و حسد از او دوری و كناره كنی و هنگام بيماری عيادتش نكنی و چون از سفر آيد به ديدنش نروی. همه اينها و امثال اينها قطع رحم است.
معنای صله رحم
معنی صله رحم اين است كه 1- از او دفع اذيت کنی 2- به مالت یاریش کنی 3- با دست و زبان و قدم و مقامت و...  به او رسیدگی کنی.
صله و قطع رحم در قرآن
(1) وَالَّذِينَ يَنقُضُونَ عَهْدَ اللّهِ مِن بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَآ أَمَرَ اللّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الأَرْضِ أُوْلَئِكَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ.[9]
و كسانی كه پيمان خدا را بعد از استوار كردن آن بشكنند و آنچه را خدا به پيوستن آن فرمان داده بگسلند و در زمين فساد كنند برای آنها لعنت و بدی سرای آخرت خواهد بود.
(2) الَّذِينَ يَنقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِن بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الأَرْضِ أُولَـئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ.[10]
فاسقان آن ها هستـنـد كه پيمان خدا را پس از بستن می شكنند و رشـته ای را كه خداوند امر به پيوند آن كرده می گسلند و در زمين فساد می كنند. اين ها زيانكارانند.
(3) فَهَلْ عَسَيْتُمْ إِن تَوَلَّيْتُمْ أَن تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ وَتُقَطِّعُوا أَرْحَامَكُمْ × أُوْلَئِكَ الَّذِينَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فَأَصَمَّهُمْ وَأَعْمَى أَبْصَارَهُمْ.[11]
اگر رويگردان شويد آيا جز اين انتظار می رود كه در زمين فساد كنيد و قطع رحم نماييد؟ آنها كسانی هستند كه خداوند از رحمت خويش دورشان ساخته است
صله و قطع رحم در روایات
(1) «صله رحم» از موجبات اسلام است و لذا خدا به آن امر فرموده است.
قال علی (علیه السلام): انَّ صلةَ الارحام لَمِن موجباتِ الاِسلام اِنَّ اللهَ سبحانَه أمَر بِإکرامِها[12].
همانا صله رحم از موجبات دین اسلام است و خداوند سبحان نسبت به اکرام ارحام و خویشان امر فرموده است.
(2) «صله رحم» کنید ولو فاصله راه یک سال باشد زیرا صله رحم از دین {و علامت دینداری} هست.
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): أُوصِي اَلشَّاهِدَ مِنْ أُمَّتِي وَ اَلْغَائِبَ مِنْهُمْ وَ مَنْ فِي أَصْلاَبِ اَلرِّجَالِ وَ أَرْحَامِ اَلنِّسَاءِ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ أَنْ يَصِلَ اَلرَّحِمَ وَ إِنْ كَانَ مِنْهُ عَلَى مَسِيرِ سَنَةٍ فَإِنَّ ذَلِكَ مِنَ اَلدِّينِ.[13]
سفارش می کنم حاضران و غائبان از امتم را و کسانی را که در پشت پدران و در رحم مادران خویش هستد تا روز قیامت، که صله رحم نمایند گر چه به فاصله یک سال راه باشد؛ زیرا صله رحم جزو دین است.
(3) به کسی که با تو قطع رابطه کرده رابطه برقرار کن
قال الصادق (عليه السلام): صِلْ مَنْ قَطَعَكَ وَ اَعْطِ مَنْ حَرَمَكَ وَ اَحْسِنْ اِلى مَنْ اَساءَ اِلَيْكَ وَ سَلِّمْ عَلى مَنْ سَبَّـكَ وَ اَنْصِفْ مَنْ خاصَمَكَ وَ اعْفُ عَمَّنْ ظَـلَمَكَ.[14]
با كسى كه با تو قطع رابطه كرد، رابطه برقرار كن. به كسى كه از تو دريغ داشت، ببخش. به كسى كه به تو بدى كرد، نيكى كن. بر كسى كه تو را ناسزا گفت، سلام كن. با دشمنت، منصفانه رفتار كن و كسى را كه بر تو ستم نمود، عفو كن.
(4) گام برای «صله رحمی» که قطع رابطه کرده مانند گام جهاد در راه خدا محبوب خداوند است.
قال علی بن الحسین (علیهما السلام): ما مِنْ خُطْوَهٍ أحبُّ الی اللهِ من خُطْوَتین: خُطْوَهٌ یُسَرُّ بِها صفَّا فی سبیلِ الله تعالی وَ خُطوَهٌ الی ذی رَحم قاطعٍ.[15]
دو گام نزد خداوند، محبوب ترین گام هاست؛ گامی در راه خدا برای تحقق لشکر اسلام (جهاد) برداشته شود و گامی به سوی خویشاوندی که با انسان قطع رابطه کرده است.
(5) «صله رحم» نیکوترین اخلاق.
قال علی (علیه السلام): صِلهُ الاَرحامِ من أحسَنِ الشِّیَم.[16]
پیوند با خویشاوندان، از برترین و نیکوترین اخلاق ها است.
پاداش صله رحم
(1) «صله رحم» سریع ترین پاداش برای انسان است.
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): انَّ أعجَل الخیرِ ثواباً صلهُ الرَّحم.[17]
پاداش صله رحم، سریع ترین پاداش کار خیری است که به انسان می رسد.
(2) موجب عنایت خداوند.
قال علی (علیه السلام): أنه تعالی یَصل مَن وصلِها و یَقطَعُ مَن قَطَعها و یَکرَم مَن أکرَمَها[18].
همانا خداوند متعال به کسی که صله رحم نماید، توجه و عنایت می کند و کسی که با خویشاوندان خود قطع رابطه کند، خداوند توجه خویش را از او سلب می نماید.
(3) برترین جوانمردی.
قال علی (علیه السلام): من أفضَلِ المُرُوّهِ صلَهُ الرّحم[19].
صله رحم، از برترین جوانمردی ها است.
(4) پاداش «صله رحم» بیشتر از پاداش 1 – صدقه، 2 - قرض 3 - و دیدار برادران دینی است.
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): اَلصّدَقَهُ بِعَشرَهٍ و القَرضُ بثَمانیهَ عَشَرَ و صلَهُ الرَّحم بأربعهٍ و عِشْرین وَ صلهُ الِاخوان بِعِشْرینِ.[20]
پاداش صدقه در راه خدا، ده برابر است و قرض دادن، هیجده برابر و پاداش صله و پیوند با خویشاوندان، بیست و چهار برابر و پیوند با برادران دینی، بیست برابر است.
(5) موجب اندازه اجر 100 شهید.
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): مَنْ مَشی الی ذی قرابهٍ بنفسِهِ و مالِهِ لیَصِلَ رَحِمَه أعطاهُ الله عزّ و جلّ اجرَ مِأه شهیدٍ.[21]
کسی که با جان و مالش در پی صله رحم بر آید، خداوند متعال اجر صد شهید را به او عطا می کند.
(6) موجب پنج چیز می شود:
قال الصادق (علیه السلام): صِلَهُ الارحام تُحسِّنُ الخُلقَ و تُسَمِّحُ الکَفَّ و تُطَیِّبُ النَّفسَ و تَزیدُ فی الرّزقِ و تُنسئُ فی الأجلِ.[22]
صله ارحام، (1) اخلاق را نیکو، (2) دست را با سخاوت، (3) دل و جان را پاک (4) و روزی را زیاد می کند (5)و مرگ را به تأخیر می اندازد.
(7) موجب دو چیز می شود:
قال الصادق (علیه السلام): اِنَّ صلهَ الرَّحم و البرّ لیُهَوِّنانِ الحسابَ و یَعصِمانِ من الذُّنوبِ.[23]
صله رحم و نیکی کردن، (1) حساب رسی را آسان می کنند (2) و انسان را از گناه باز می دارند.
(8) موجب دو چیز می شود:
قال الباقر (علیه السلام): صِلَهُ الارحام تُزَکّیِ الاعمال و تَدفَعُ البلْوی.[24]
صله ارحام، (1) اعمال را پاک (2)و بلاها را دور می سازد.
(9) عمر سه ساله را سی سال می کند.
قال الرّضا (علیه السلام): یَکونُ الرّجل یَصِلُ رَحِمَهُ فیکونُ قَد بَقِیَ من عمرِهِ ثلاثُ سنین فَیُصَیِّرُها اللهُ ثَلاثینَ سَنَهً...[25]
چه بسا مردی که سه سال از عمرش بیش نمانده، ولی صله رحم به جا آورد و خدا به خاطر این کار، عمرش را به سی سال افــــــــــزایش دهد و خدا آنچه را می خواهد انجام می دهد.
(10) موجب ضمانت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) در چهار چیز می شود:
قال رسول الله(صلی الله علیه وآله وسلّم): مَنْ ضَمِنَ لِي وَاحِدَةً ضَمِنْتُ لَهُ أَرْبَعَةً يَصِلُ رَحِمَهُ فَيُحِبُّهُ اَللَّهُ تَعَالَى وَ يُوَسِّعُ عَلَيْهِ رِزْقَهُ وَ يَزِيدُ فِي عُمُرِهِ وَ يُدْخِلُهُ اَلْجَنَّةَ اَلَّتِي وَعَدَهُ[26]
هر کس برای من، انجام دادن یک کار را تضمین کند، من چهار چیز را برای او تضمین می کنم: (1)صله رحم کند تا خداوند او را دوست بدارد (2)و روزیش را وسیع نماید، (3)عمرش را زیاد (4)و او را در بهشت جای دهد.
(11) موجب برقراری محبت بین ارحام و خواری و حقارت دشمنانشان می شود.
قال علی (علیه السلام): صلهُ الرّحم تُوجِبُ المُحبَّه و تکبِتُ العدوّ.[27]
صله رحم باعث ایجاد محبت (در بین خویشاوندان) و خوار و حقیر شدن دشمنان می گردد.
(12) موجب عطوفت و مهربانی به یکدیگر.
قال علی (علیه السلام): اِنّ الرّحم اذا تَماسَتْ تَعاطَفَتْ.[28]
خویشاوندان اگر با یکدیگر تماس و ارتباط برقرار کنند، نسبت به یکدیگر مهربان و با عطوفت می شوند.
(13) موجب سرازیر شدن نعمت ها و دوری گرفتاری ها.
قال علی (علیه السلام): صلهُ الرَّحم تُدِرُّ النِّعمَ و تَدفَعُ النِّقَم.[29]
صله رحم نعمت ها را بر شما سرازیر می کند و گرفتاری ها را دور می سازد.
(14) موجب آبادانی شهرها و افزایش عمر.
قال الصادق (علیه السلام): صلهُ الرّحم و حسنُ الجوارِ یعمُرانِ الدّیارَ و یزیدانِ فی الاعمارِ.[30]
صله رحم و خوش رفتاری با همسایه، شهرها را آباد و بر عمرها می افزاید.
(15) موجب حفظ نعمت ها.
قال علی (علیه السلام): فی صلهِ الرَّحِمِ حراسَهُ النِّعم.[31]
صله رحم، باعث پاسداری (و حفظ) نعمت ها است.
(16) موجب آسانی مردن و جان دادن.
قال الصادق(علیه السلام): مَنْ احبَّ أن یخفّفَ اللهُ عزّوجلّ عنه سَکراتُ المَوتِ فلیکُن لِقرابَتِهِ وبوالِدَیْهِ بارّاً … .[32]
کسی که دوست دارد خدای متعال سختی های مرگ را بر او آسان سازد، نسبت به خویشان (و نزدیکان) و پدر و مادرش نیکوکار باشد؛ اگر چنین بود، خدای متعال سختی های مرگ را بر او آسان می کند و فقر (نیز) هرگز او را گرفتار نخواهد کرد.
(17) موجب آسانی حساب در قیامت و مرگ بد.
قال الصادق (علیه السلام): صلهُ الرَّحِمِ تُهوِّنُ الحسابَ یومَ القیامَهِو تَقِیَ مصارِعَ السّوءِ.[33]
رسیدگی و پیوند با خویشاوندان، حساب روز قیامت را آسان کرده و از مرگ های بد جلوگیری می کند.
« مجازات قطع رحم »
(1) بی ایمان.
قال علی (علیه السلام): ما آمَنَ باللهِ مَنْ قَطِعَ رحِمَهُ.[34]
کسی که با خویشاوندان خود قطع رابطه کند، به خدا ایمان نیاورده است.
(2) مبغوض خداوند.
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): ابغَضُ الاعمالِ الی الله الشِرکُ بالله، ثمّ قطعیهُ الرَّحمِ ثم الاَمرُ بِالمُنکر و النَّهی عن المعروفِ.[35]
منفورترین اعمال نزد خداوند: 1. شرک به خدا، 2. قطع رحم، 3. امر به منکر و نهی از معروف است.
(3) موجب چند عقاب می شود:!
قال الصادق (علیه السلام): نَعوذُ باللهِ عن الذنوبِ الّتی تُعجّل الفَناءَ و تُقَرّب الآجال و تخلیّ الدیّار وَ هیَ قطیعهُ الرَّحمِ و العقوقِ و ترکُ البرِّ.[36]
به خدا پناه می بریم از گناهانی که 1. نابودی را سرعت می دهد، 2. مرگ ها را نزدیک 3. و شهرها را از ساکنانش خالی می سازد و آن گناهان: 1- قطع رحم، 2- آزردن پدر و مادر 3- و ترک احسان و نیکی است.
(4) موجب کیفر دنیا قبل از کیفر آخرت.
قال الباقر (علیه السلام): ثلاثُ خصالٍ لا یموتُ صاحِبُهنَّ ابداً حتّی یری وبالَهنَّ: البغیُ و قطیعهُ الرّحم و الیمین الکاذبه … .[37]
سه خصلت است که هر که آنها را دارد نمیرد، مگر این که کیفرشان را در همین دنیا می بیند: 1- ظلم و ستم، 2- قطع رحم 3- و قسم دروغ...
(5) بهشت نمی رود.
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): لا یَدخُلُ الجنَّهَ قاطِعُ الرَّحِمِ.[38]
کسی که با خویشاوندان (رَحمی) خود، قطع رابطه کند، داخل بهشت نخواهد شد.
(6) دوست و نزدیکی ندارد.
قال علی (علیه السلام): لیسَ لِقاطعِ رَحِمٍ قریبٌ.[39]
کسی که با خویشاوندان (رحمی) خویش قطع رابطه کند، هیچ نزدیکی (و دوستی ای) برای او نخواهد ماند.
(7) زشت ترین گناه.
قال علی (علیه السلام): أقبَحُ المعاصی قطیعهُ الرَّحمِ و العقوقِ.[40]
زشت ترین گناهان، بریدن از خویشان (رحمی) و عاق شدن نسبت به پدر و مادر است.
(8) موجب قطع رابطه خداوند.
قال علی (علیه السلام): أنه تعالی یَصل مَن وصلِها و یَقطَعُ مَن قَطَعها و یَکرَم مَن أکرَمَها[41].
همانا خداوند متعال به کسی که صله رحم نماید، توجه و عنایت می کند و کسی که با خویشاوندان خود قطع رابطه کند، خداوند توجه خویش را از او سلب می نماید.
(9) موجب فقر.
قال علی (علیه السلام): قطیعهُ الرّحم تورِثُ الفَقرَ.[42]
قطع رابطه با خویشاوندان (رحمی)، تنگدستی بر جای می گذارد.
 (10) موجب قطع نظر خداوند در قیامت.
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): إثنانِ لا ینظُرُ اللهُ إلیهم یومَ القِیامَهِ قاطِعُ الرَّحِم و جارُ السّوءِ.[43]
دو گروه اند که خداوند روز قیامت (به نظر رحمت) به آنان نمی نگرد: کسی که با خویشان (رحمی) خود قطع رابطه کند و کسی که به همسایه بدی نماید.
(11) ثروت و اموالش در دست اشرار.
قال علی (علیه السلام): اِذا قطَعُوا الارحام جُعلَت الأموالُ فی أیدیِ الاشرار.[44]
هرگاه (مردم) قطع رحم کنند، ثروت و اموال آن ها در دست اشرار قرار می گیرد.
(12) موجب فرو رفتن در کام مرگ.
قال الصادق (علیه السلام): اِتّقوا الحالقهَ فاِنَّها تمیتُ الرِّجالَ، قلتُ: و ما الحالِقَهُ؟ قال: قطیعَهُ الرَّحمِ.[45]
از حالقه بپرهیزید که مردان را به کام مرگ فرو می برد. (راوی گوید:) عرض کردم: حالقه چیست؟ فرمودند: قطع رحم.
(13) لعنت شده در سه جای قرآن.
قال السجاد (علیه السلام): ایاکَ و مصاحبهَ القاطعِ لِرَحِمِهِ فاِنِّی وجَدْتُهُ مَلعوناً فی کتابِ الله فی ثَلاثَهِ مواضِعَ.[46]
از همنشینی با کسی که رابطه خود را با خویشاوندان (رحمی) خود قطع می کند، بپرهیز! زیرا من در سه جای قرآن کریم او را مود لعن و نفرین یافتم.
(14) موجب قطع یاری دهنده (خداوند، فرشتگان و مؤمنین).
قال علی (علیه السلام): مَنْ یَقبض یَدَهُ عن عَشیرتِهِ فانَّما یَقبِضُ یداً واحِدَهً عَنهُم و یُقبَضُ عنه أیدِی کَثیرهٌ منهم.[47]
کسی که دست یاری و بخشش خویش را از خویشاوندانش دریغ بدارد، آن ها را از یک دست (یاری دهنده) محروم می سازد، ولی خود از یاری و بخشش دست های بسیاری بی بهره می ماند.
(15) موجب خشم و غضب خدا (و کر و کور شدن).
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): اذا ظَهَرَ العلمُ و احتُذِرَ العَمَل و ائْتَلَفَتِ الالسُنُ و اختَلَفَتِ القُلوبُ و تَقاطَعَتِ الأرحام هنالک لعنَهُم الله[48]
زمانی که در جامعه ای: 1- علم گسترش یابد و به آن عمل نشود 2- و زبان ها با هم موافق و دل ها با هم مخالف باشند 3- و مردم با خویشاوندان (رحمی) خود قطع رابطه کنند! آن هنگام خشم و غضب الهی چنان آنان را فرا می گیرد که خداوند چشم و گوششان را کر و کور می گرداند.
(16) موجب قطع رحمت (باران).
قال رسول الله (ص): انّ الرّحمهَ لا تنزِلُ عَلی قَومٍ فیهِم قاطِعُ رَحِمٍ.[49]
رحمت (خدا) بر قومی که در میان آنان قطع رحم کننده باشد، نازل نمی شود.
«چگونگی و اندازه صله رحم»
(1) با ارحام ولو به سلام کردن «صله رحم» کنید.
قال علی (علیه السلام): صِلوُا أرحامَکُم و لو بالتّسلیمِ.[50]
با بستگان و خویشان صله رحم کنید، هر چند با سلام کردن باشد.
(2) بهترین «صله رحم» خود داری از آزار رحم است.
قال الصادق (علیه السلام): … أفضَلُ ما توصَلُ بِهِ الرَّحِم کفُّ الأذی عَنْها.[51]
برترین چیزی که با آن صله ارحام انجام می گیرد، خودداری کردن از آزار و اذیّت آنان است.
 (3) نوعی «صله رحم» کمک کردن افراد متمکّن به رحم فقیر است.
قال علی (علیه السلام): مَنْ اَتاهُ الله مالاً فلْیَصِلْ بِهِ قرابَتْهُ.[52]
کسی که خدا به او (تمکن) مالی بدهد، باید بستگان خویش را به وسیله آن دستگیری نماید.
(4) «احترام رحم» موجب پشتیبانی «رحم» در سختی و آسانی می شود.
قال علی (ع): أکرِمْ ذَوی رَحِمِکفإنَّهم لَکَ نِعمَ العُدّهُ فی الشّدهِ و الرّخاءِ.[53]
خویشاوندان خویش را اکرام نما؛ زیرا آنها در سختی و آسانی، بهترین پشتیبان و کمک برای تو هستند.

[1] راوند محله 14 معصوم (علیهم السلام)، تاریخ: پنجشنبه؛ 10 مرداد 1398، 29 ذی القعدة الحرام 1400.
[2] واجبات نماز: 1- نيّت. 2- تكبيرة الاحرام. 3- قيام (ایستادن). 4- قرائت. 5- ركوع. 6- سجود. 7- ذکر. 8- تشهّد. 9- سلام. 10- ترتيب. 11- موالات.
پنج تا از واجبات نماز ارکان نمازند؛ ارکان عبارتند از: 1- نيّت. 2- تكبيرة الاحرام. 3- قيام (ایستادن). 4- ركوع. 5- سجود.
شش تا از واجبات نماز غیر ارکان نمازند؛ غیر ارکان عبارتند از: 1- قرائت. 2- ذکر. 3- تشهّد. 4- سلام. 5- ترتيب. 6- موالات.
[3] آیةالله سیستانی: انسان بايد نماز را به نيّت قربت، يعني براي تذلّل و كرنش در پيشگاه خداوند عالم بجا آورد.
  آیةالله شبیری زنجاني: انسان بايد نماز را به نيّت قربت، يعني فقط براي خداوند عالم بجا آورد.
  آیةالله وحیدخراسانی:انسان باید  نماز را به قصد قربت  -چنانچه در وضو گذشت- و با اخلاص بجا آورد.
  آیةالله مظاهری: نيّت یعنی توجه به عمل برای انجام فرمان خداوند عالم.
[4] توضیح المسائل مراجع، مسأله 943.
[5] توضیح المسائل مراجع، مسأله 944.
[6] توضیح المسائل مراجع، مسأله 945.
[7] توضیح المسائل مراجع، مسأله 946.
[8] توضیح المسائل مراجع، مسأله 947.
[9] سوره رعد آیه 25.
[10] سوره بقره آیه 27.
[11] سوره محمد آیه 22 و 23.
[12] غررالحکم، ص ۴۰۶، ح ۹۲۹۰.
[13] بحار الانوار، ج ۷1، ص ۱05.
[14] تحف العقول.
[15] بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۸۷.
[16] غررالحکم، ص ۴۰۶، ح ۹۲۹۶.
[17] الکافی، ج ۲، ص ۱۶۰.
[18] غرر الحکم، ص ۴۰۶، ح ۹۲۹۰.
[19] غررالحکم، ص ۴۰۶، ح ۹۲۹۹.
[20] بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۳۱.
[21] وسائل الشیعه، ج ۶، ص ۲۸۶.
[22] الکافی، ج ۲، ص ۱۵۸.
[23] بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۱۳۱.
[24] الکافی، ج ۲، ص ۱۵۲.
[25] الکافی، ج ۲، ص ۱۵۰.
[26] بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۹۲.
[27] غررالحکم، ص ۴۶، ح ۹۳۰۹.
[28] غررالحکم، ص ۴۰۶، ح ۹۳۰۱
[29] غررالحکم، ص ۴۰۶، ح ۹۳۰۵.
[30] بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۱۲۰.
[31] غررالحکم، ص ۴۰۶، ح ۹۳۱۴.
[32] سفینه البحار، ج ۲، ص ۵۵۳.
[33] بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۱۰۴.
[34] غررالحکم، ص ۴۰۷، ح ۹۳۲۷.
[35] جامع السعادات، ج ۲، ص ۳۴۲.
[36] الکافی، ج ۲، ص ۱۸۴.
[37] الکافی، ج ۷۴، ص ۳۴۸.
[38] بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۹۱.
[39] غررالحکم، ص ۴۰۶، ح ۹۳۲۴.
[40] غررالحکم، ص ۴۰۶، ح ۹۳۱۵.
[41] غرر الحکم، ص ۴۰۶، ح ۹۲۹۰.
[42] بحار الانوار، ج ۷۱، ص ۹۱.
[43] نهج الفصاحه، ح ۵۵.
[44] الکافی،ج۲،ص۳۹۴.
[45] الکافی، ج ۲، ص ۳۴۷
[46] سفینه البحار، ج ۱، ص ۵۱۶.
[47] غررالحکم، ص ۴۰۷، ح ۹۳۳۴.
[48] ثواب الاعمال، ص ۲۸۹.
[49] کنز العمال، ح ۶۹۷۸.
[50] الکافی، ج ۲، ص ۱۵۵.
[51] الکافی، ج ۲، ص ۱۵۱.
[52] نهج البلاغه، خطبه ۱۲۴.
[53] غررالحکم، ص ۴۰۷، ح ۹۳۳۰.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -