انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم مال حرام در زندگی ام مرجع تقلید آیةالله العظمی خامنه ای

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال پدرم مطمعنم خمس و زکات و...نمیدهد.وام بانکی قبلا گرفته والان هم پول سودی از بانک میگیرد.که روحانیت گفته اند بانک حرامه. باغی دارد که ابش کنتور ندارد و درامدهای حرام دیگر که احتمال میدم نزول هم کرده. من دخترشم پوست و گوشتم حرامه. خونه ای که توش زندگی میکنم نمیدونم از کجا اورده. من چکار کنم غذا بخورم؟نخورم میمیرم چون هیچ منبع درامدی ندارم.با تذکرم فایده نداره حتی خودش میگه که پول بانک و اب بی کنتور حرومه ولی باز ... .کل زندگی خودم و فامیلام حرومه چکار کنم؟ نمازم اصلا قبوله؟ چون دارم مذهبی میشم ده روزه فهمیدم همه چیمون حرومه.
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 
جواب:بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
وقت شما بخیر و برکت و سعادت.
دخترم البته از اینکه به فکر استفاده نکردن از مال حرام هستید به شما تبریک می‌گویم تحول خوبی در شما به وجود آمد چون بر اساس آنچه شما نوشته اید تازگی متحول شده اید و این تحول یعنی تولد دوباره بنابراین قدر این تحول را بدانید و از خداوند متعال درخواست کنید که این تحول برای شما مستمر باقی بماند و هیچگاه با وسوسه شیطان در وجود شما تعطیل نشود اما راجع به مطالبی که نوشته اید:
اولاً: فراموش نکنید با هرکسی مواجه شدید یا به هر کسی نامه مینویسی سلام کنید سلام نشان دهنده ادب موجب خیر و برکت است.
ثانیاً: نگویید که آخوندها بانک‌ها را حرام کرده اند آخوندها کاره ای نیستند که بخواهند چیزی را حلال یا حرام کنند بلکه اسلام حرام کرده و روحانیت نظر اسلام را منتقل کرده است نه نظر خودش حتی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) با آن همه عظمت از خودش چیزی نفرموده بلکه طبق حکم خدا فرموده است.
ثالثاً: سود بانکی را اکثر مراجع عظام اشکال نمی دانند لذا مقلدین آنها نیز پول هایشان را در بانک می گذارند و سود می گیرند چون می دانند سود بانکی اشکال ندارد.
رابعاً: چیزی را که یقین دارید حرام هست استفاده نکنید ولی اگر یقین ندارید و فقط احتمال می دهید حرام باشد استفاده کردن از آن اشکال ندارد.
خامساً: حرام بودن پول‌هایی که حتی یقین به حرام بودن آن‌ها داشته باشید ارتباط با نماز شما ندارد و نماز شما بی اشکال هست.
شماره دفتر مرجع تقلیدتان برای سوال و کسب تکلیف.
حضرت آیةالله العظمی امام خامنه ای (مدّظلّه) درقم: ۶۶۶ ۴۶ ۳۷۷ - ۰۲۵

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -