انهار
انهار
مطالب خواندنی

مشکوک بودن درآمد عمویم (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال با سلام جوانی 24 ساله هستم و در مورد حلال و حرام مال بسیار دقت می کنم. یکی از اقوام ما در خارج از کشور در یک رستوران به عنوان کارگر مدتی است مشغول بکار است آنجا را مسلمانان اداره میکننداما با توجه به شرایط برای غیر مسلمانان مجبورند از نوشیدنیها و خوردنیهایی که از نظر اسلام عزیز حرام است برای مشتریان غیر مسلمان در برخی مواقع و نه همیشه با توجه به سفارش مشتری و اصرار او استفاده کنند البته ایشان در انجا بگفته خودشان فقط مشغول پختن غذاهای حلال و درست کردن نان هستند و در درست کردن غذاهای حرام دخالتی ندارند مگر در مواقع ضرورت کمک مختصری و در قبال ساعات کار خود مزد دریافت میکنند و ما از این بی اطلاع بودیم و در گذشته در هلال احمر آن کشور مشغول بکار بود اما به دلایل شرایط بد اقتصادی مجبور به تقلیل نیروها شده اند و به گفته خودشان مجبور بکار در این رستوران شده اند البته دولت آن کشور نیز مبالغی پول ماهانه به آنها به عنوان حقوق از درامد ناخالص ملی (که از طریق راههای مختلف که الله اعلم بدست می اید) پرداخت میکند ایشان در برخی از مواقع هدایایی مانند لباس که گاهی اوقات با همان نماز می خوانیم و مبالغی پول برای ما میفرستد با توجه به اینکه بصورت غیر مستقیم به او گفته ایم که برای شما زحمت میشود اما چون عموی ماست بازم می فرسته
1- آیا استفاده کردن از انها در صورتی که ندانیم ازکدام در امدبوده (دولت یا رستوران) اشکال دارد؟
2- ایا پرسیدن از ایشان جایز است؟
3- ایاصرف احتمال دادن باعث جواز اشکال است؟
4- در صورت استفاده کردن و احتمال دادن مخلوط بودن مال حکم ان چیست؟
5- ایا می شود بدون تفحص بنارا بر مال حلال گذاشت؟ هرچند که ممکن است نباشد الله اعلم.
سوال دوم در مورد خمس است.
کسی که نه خانه دارد ونه ماشین بطور کلی زندگی ضعیفی دارد و درامد انچنانی ندارد و بسیار ناچیز است حتی در ازدواج کردن هم مانده است و با صرفه جویی بسیار مبلغ اندکی را برای روز مبادا برای رفع نیاز که میداند بعد از مدتی بوجود می اید پس انداز میکند و از سال میگذرد ایا با توجه به این شرایط بد اقتصادی و کاری باید خمس ان را بپردازد؟.باتشکر
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 
جواب پسرم! فعالیت اقتصادی عموی شما در خارج کشور و بیشتر کارهای مختلفی که انجام می دهد اشکال ندارد و درآمد آن نیز بی اشکال است. بنابراین:
1- استفاده کردن از هدایای ایشان که برایتان ارسال میکند مانعی ندارد.
2- پرسیدن و تفحص لازم نیست.
3- احتمالی که می دهید شرعا و اساسا جایگاهی ندارد بلکه از نظر شرعی عکس آن را باید معتقد باشیم.یعنی: شرعا باید کار و عمل هر مسلمانی را حمل بر صحت نمود و هر چیزی را مباح دانست تا زمانی که حرام بودن احراز شود.
4 و 5 پاسخ این سوال ها از پاسخ سوال 3 معلوم شد.
اما پاسخ سوال پیرامون خمس
کسی که وضعیت زندگی ضعیفی دارد و با صرفه جویی می خواهد زندگی و آینده خود را برنامه ریزی کند با مراجعه به مرجع تقلید خود و یا دفترشان و صحبت با وکلای مرجع تقلید، به احتمال زیاد نزدیک به یقین از پرداخت خمس معاف میگردد. بنابراین شما به دفتر مقام معظم رهبری در قم بخش وجوهات مراجعه بفرمایید حتما حتماً مشکل و نگرانی شما برطرف میشود. یاحقّ.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -