انهار
انهار
مطالب خواندنی

جلوگیری از بارداری

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال2112 ـ در شرایط فعلی مملکت اسلامی ، جلوگیری از بارداری برای مرد یا زن جایز است یا نه ؟

پاسخ:بسمه تعالی جلوگیری از حمل به وسیله عزل یا استعمال دارو و امثال آن مانعی ندارد ، واللّه العالم .

سؤال2113 ـ نـظـر حـضـرت عـالی در مورد بستن لوله رحم زن چیست ؟آیا انزال منی بیرون از رحم ، استمناء محسوب می شود ؟

پاسخ:بسمه تعالی در صـورتی که به واسطه استمتاع از زن بتوسط بدن وی باشداستمناء نیست و اگر لوله بستن به عـقـیـم شدن دایم نینجامد درفرضی که مستلزم نظر یا لمس بدن یا عورت اجنبی نباشد ،مانعی ندارد ، واللّه العالم .

سؤال2114 ـ شـخـصی فرزندانی دارد که از عقل محروم هستند و خوف دارد در صورت بچه دار شدن ، بچه ناقص به دنیا آید ، آیا اجازه می فرمایید وی و امثال او خودشان را عقیم کنند ؟

پاسخ:بسمه تعالی چـنـانـچه عمل جراحی برای عقیم کردن ، مستلزم کشف عورت پیش ناظر محترم نباشد و عمل جراحی زن را زن متصدی باشدو جراحی مرد را مرد متصدی باشد ، مانعی ندارد ، واللّه العالم .

سؤال2115 ـ بستن لوله ها یا (( وازکتومی )) در مردان یکی از راههای جلوگیری از باروری زنان است .در ایـن روش لوله های منی برکه در طرفین بیضه ها قرار دارند ، طی یک عمل جراحی ساده قطع شـده و دو سـر آنـها بسته می شوند .این گونه مردان احتمالابه صورت دایم عقیم می شوند ، زیرا پـیوند مجدد لوله ها بسیارمشکل و حتی گاهی غیر ممکن است .گرچه گاهی نیز لوله هاخود به خـود بـاز شـده و به حال نخست خود باز می گردند .به هر روی حکم شرعی بستن لوله ها چگونه است ؟

پاسخ:بسمه تعالی ایـن عـمل در صورتی که مرد صاحب اولاد باشد فی نفسه مانعی ندارد .نشان دادن و لمس کردن عورت بر غیر زوجه گر چه پزشک باشد جایز نیست ، مگر در مقام درمان باشد ، واللّه العالم .

سؤال2116 ـ آیا برای جلوگیری از بچه دار شدن می توان لوله زنان یامردان بست ؟

پاسخ:بسمه تعالی چـنـانـچـه جـنایت بر نفس حساب نشود ، مثل این که چند بچه داشته باشند و تحمل بیش از آن بـرایشان حرجی باشد ، بستن لوله فی نفسه مانعی ندارد و طبیب می تواند در مورد معالجه رحم از مرض یا در وقت زایمان زن به وجهی که مستلزم نظر یالمس زائد نباشد ، عمل لوله بستن را انجام دهـد .و اگـر طوری باشد که حامله شدن برای زن خطر داشته باشد ، طبیب مطلقامی تواند این کـار را انـجام دهد .و نسبت به مرد هم در صورتی که عمل لوله بستن در او مستلزم کشف عورت نباشد در فرضی که جنایت بر نفس حساب نشود مانعی ندارد ، واللّه العالم .

سؤال2117 ـ (( آی . یـو . دی . )) کپسولی است برای جلوگیری از بارداری زنان استفاده می شود و باید در داخـل رحـم قـرار گـیرد .با توجه به این که این کار جنبه درمانی ندارد و تنها قابلیت رحم را تـامـدتـی از کـار مـی اندازد ، و لازمه اش لمس بدن زن و آلت اوست ، حکم استفاده از آن و لمس نامحرم چیست ؟

پاسخ:بسمه تعالی این عمل فی نفسه مانعی ندارد .

و لکن نشان دادن عورت بر غیرزوجه ، و لو دکتر باشد جایز نیست ، مگر در مقام تداوی از مرض ،کما این که بر دکتر نیز جایز نیست نظر و لمس ، مگر در مقام تداوی ، واللّه العالم .

سؤال2118 ـ در چه صورتی گذاشتن مانع حمل جایز است ؟

پاسخ:بسمه تعالی در مـوردی که مستلزم نگاه و لمس زاید بر اصل علاج نباشد یاخود علاج موقوف بر جلوگیری از حمل باشد مانعی ندارد ، واللّه العالم .

سؤال2119 ـ آیا زن و مرد می توانند خود را عقیم کنند ؟

پاسخ:بسمه تعالی عقیم کردن زن و مرد در مواردی که جنایت بر نفس حساب شودجایز نیست ، واللّه العال

 


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  



پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -