انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام مَحرمیت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

. پسری که، به سبب ناتوانی مادرش در امر شیردهی، توسط زنی دیگر شیر داده می‎شود، آیا می‎تواند با دختر آن زن ازدواج کند؟

پاسخ:اگر با رعایت شرایط هشتگانه از آن زن شیر بخورد، با دخترهای آن زن محرم می‎شود و حکم خواهران خودش را پیدا می‎کند و ازدواج با آنها حرام است. در این مورد می‎توانید به توضیح المسائل (احکام نکاح، بخش شیردادن) مراجعه فرمایید.

سؤال6. دایی مادر و عموی پدر بر ما محرمند؟

پاسخ:به طور کلی محارم نَسَبی مثل: پدر، مادر، پدر بزرگ و مادربزرگ‎های پدری و مادری، برادر، خواهر، فرزندان برادر، فرزندان خواهر، دایی، خاله، عمو، عمه خود شخص، دایی‎ها و خاله‎ها و عموها و عمه‎های پدر و مادر، همه به انسان محرمند.

سؤال7. محرمیت خاله و دایی و امثال آن در چه حدی است؟

پاسخ:محارم نسبی می‎توانند بدن یکدیگر را، جز عورتین، بدون قصد لذت نگاه کنند؛ ولی نگاه با لذت و ریبه حرام است.

سؤال8. مادرِ زن پدر به ما محرم است؟

پاسخ:خیر، تنها خود زن پدر بر شما محرم است و مادر یا مادر بزرگ او به شما محرم نیست.

سؤال9. پدر من زن دیگری گرفته است؛ آیا من و برادرانم به او محرم هستیم؟ به خواهر او که خاله ما می‎شود چطور؟

پاسخ:شما و برادرانتان به زن پدر محرم هستید، اما خواهر او خاله شما محسوب نمی‎شود و به شما محرم نیست.

سؤال10. برادرم دختری از پرورشگاه آورده است چگونه این دختر به من و برادران دیگرم محرم می‎شود؟

پاسخ:اگر مادر یا خواهر شما یا زن یکی از برادران شما شیر داشته باشد، و سن دختر کم‎تر از دوسال باشد، می‎توانند از طریق رضاع (شیرخوارگی) او را به شما و سایر برادرانتان‎محرم سازند. شرایط رضاع را در توضیح المسائل ملاحظه فرمایید.

سؤال11. شخصی دختری را به عنوان فرزند خوانده اختیار کرده است و امکان محرمیت از طریق شیرخوارگی وجود ندارد؛ چگونه این دختر به پدر خوانده و برادرانش و نیز به برادران مادر خوانده محرم می‎شود؟

پاسخ:اگر پدر خوانده، پدر یا پدر بزرگ داشته باشد و این دختر را به عقد موقت یکی از ایشان درآورند، به پدر خوانده و برادرانش محرم می‎گردد و نیز اگر او را به عقد موقت پدر یا پدر بزرگ مادر خوانده در آورند، به برادران مادر خوانده هم محرم می‎شود. البته اگر پدر واقعی دختر بچه معلوم است، عقد باید با اجازه او انجام گیرد و اگر پدر دختر نامعلوم است، عقد باید با اجازه مجتهد جامع‎الشرائط انجام پذیرد.

سؤال12. در مسأله قبل مدت عقد موقت چقدر است؟

پاسخ:مدت عقد موقت می‎تواند از کمتر از یک ساعت تا یک ماه یا چند سال باشد. و نسبت به ازدواج صغیر و صغیره احتیاط آن است که مدت عقد به مقداری باشد که پسر به حد استمتاع جنسی برسد و قابلیت تلذذ جنسی از دختر وجود داشته باشد.

سؤال13. در مسأله قبل آیا پس از پایان مدت عقد موقت، محرمیت همچنان باقی است؟

پاسخ:پس از پایان مدت عقد، نسبت به پدر یا جدّ پدری که دختر بچه را به ازدواج او درآورده‎اند، محرمیت تمام می‎شود؛ اما محرمیت با فرزندان پدر یا جد پدری و نوه‎های آن‎ها همچنان باقی است.

منبع: پایگاه معظم له

 

 


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -