انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام محارم

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤالـدر باب محارم از حیث نظر شبهه اى مطرح گردیده که رفع و جواب مورد استدعاست: مرحوم صاحب جواهر در خصوص جواز نظر به محارم فرموده است: «و کذا له ان ینظر الى المحارم الّتى یحرم علیه نکاحهن نسباً او رضاعاً او مصاهرة او ملکاً ما عداالعوره مع عدم تلذذ و ریبه». مرحوم آیت اللّه آقاى سید ابوالحسن اصفهانى طالب ثراه در وسیلة النجاة فرموده اند: «و المراد بالمحارم من یحرم علیه نکا حهن من جهة النسب أوالرضاع أوالمصاهرة» مرحوم آیت اللّه العظمى گلپایگانى قدس سره نیز در تعالیق خود بر وسیلة النجاة در این خصوص حاشیه اى ندارند. شبهه این است با حذف قید «مؤبداً» که در عبارات برخى دیگر از فقهاء از جمله شهید ثانى در لمعه: «یجوز النظر الى ... المحارم و هو من یحرم علیه نکاحهن مؤبداً بنسب، او رضاع، او مصاهرة خلا العورة ...» و مرحوم آیت اللّه العظمى خوئى(قده) در منهاج الصالحین: «یجوز للرجل النظر الى ... المحارم الّتى یحرم علیه نکاحهن مؤبداً لسبب أو مصاهرة أورضاع بشرط عدم التلذذ ...» آمده است; اخت الزوجه از عداد محارم خارج نگردیده است در حالى که با وجود این قید خارج مى گردد. آیا فقهائى که قید مزبور را حذف کرده اند قائل به جواز نظر به اخت الزوجه اند یا خیر؟ نظر مبارک را نیز در موضوع مرقوم فرمائید.

پاسخ:فقهائیکه قید مؤبد را نفرموده اند نظر به جمله (المحارم التى یحرم علیه نکاحهن) در حرمت ابدیّه داشته اند و قید مؤبد ظاهراً به نظرشان توضیحى مى باشد به هر حال همه در حرمت نظر نسبت به اخت الزوجه اتفاق دارند. واللّه العالم.

سؤالـشخصى پدرش فوت نموده است و مادرش شوهر مى کند فرزندانى از آنها متولد مى شود آیا فرزندان پسر به دخترانى که از فرزندان شوهر قبلى بدنیا آمده و بزرگ مى باشند محرم هستند یا خیر؟

پاسخ:اگر مقصود این است که فرزندان شوهر دوم زن که از همسر دیگر داشته به فرزندان این زن که از شوهر اول داشته محرم هستند یا نه، جواب اینستکه آنها که نه از جانب پدر و نه مادر با هم خواهر و برادر نیستند به هم محرم نیستند، و اگر مقصود این است که فرزندان این زن که از شوهر اول و دوّم دارد به هم محرم هستند یا نه جواب واضح است برادر و خواهر مادرى هستند و به هم محرم مى باشند اگر مقصود اینست که فرزندان این فرزندها در صورت دوّم که همه از یک مادرند با هم محرمند یا خیر جواب اینست که آنها دختر عمو و پسرعموى مادرى یا دخترخاله و پسر خاله مادرى یا دختردائى و پسرعمّه مادرى یا دختر عمه و پسردائى مادرى هستند و هیچکدام از جهت نسب به هم محرم نیستند.

سؤالـآیا محارم سببى پس از قطع سبب باز هم محرمند؟ مثلاً مادر زن پس از اینکه زن را طلاق بدهند آیا باز محرم مى ماند یا خیر؟ و آیا مى تواند پس از طلاق زن با مادر زن ازدواج نماید یا خیر؟

پاسخ:در مواردیکه حرمت نکاح در حال جمع بین او و زوجه است مثل خواهرزن و دختر زن غیر مدخول بها پس از قطع سبب بر طرف مى شود و در مورد مثل مادر زن بعد از قطع سبب نیز محرمیت باقى است و پس از طلاق زن هم ازدواج با مادر او جائز نیست.

سؤالـضمن عرض سلام مستدعى است بفرمائید علاوه بر حرمت ازدواج ابو المرتضع با اولاد مرضعه و صاحب لبن آیا بین ایشان محرمیت هم وجود دارد یا خیر ؟

پاسخ:در مورد سوال علاوه بر حرمت ازدواج جواز نظر در حدّى که به محارم دیگر جایز است از تعلیلى که در صحیح ایّوب بن نوح (وسائل باب 16 از ابواب ما یحرم بالرضاع ح1) حرمت ازدواج بر آن معلل شده است (لانّ ولدها صار بمنزلة ولدک) قابل استظهار واستفاده است و اطلاق کلمات جمعى از بزرگان و اعاظم فقهاء ـ قدس الله اسرارهم ـ نیز مؤید بر این استظهار است. والله العالم.

سؤالـزن اجنبیه در شرایط فعلى به چه کسانى اطلاق مى گردد؟

پاسخ:هر زنى که از راه نسب مانند مادر و خواهر و دختر و عمه و خاله یا بوسیله شیر خوردن که تفصیل آن در توضیح المسائل ذکر شده ویا از راه دامادى به انسان محرم نباشد، اجنبیه است و شرائط فعلى اثرى در این حکم ندارد.

سؤالـزن و شوهرى بچه دار نمى شدند بچه بیگانه را آورده اند و بزرگ شده در منزل اینها چه راهى دارد دختر به شوهر ویا پسر به زن محرم شود. باضافه شناسنامه فرزندى گرفته اند قانوناً وارث زن و شوهر شده آیا این کار درست است یا نه؟

پاسخ:در مورد سوال چنانچه آن بچه دختر است با اجازه ولى شرعى او آن را صیغه موقت پدر آن شوهر اگر زنده است بنمایند و اگر پسر است با ازدواج با مادر آن زن بعد از بلوغ و انجام دخول اگر مادر آن زن شوهر نداشته باشد محرمیّت حاصل میشود و لکن این راهها همه جا عملى نیست در هر صورت شناسنامه فرزندى گرفتن براى آن بچه جائز نیست وبا شناسنامه گرفتن هم شرعاً وارث آن زن و شوهر نمى شود.

سؤالـعروس دختر و عروس پسرم و عروس خواهر و عروس برادرم به من محرم هستند یا نه؟

پاسخ:عروس دختر و پسر شما به شما محرم هستند ولى عروس برادر و خواهرتان به شما نامحرم هستند.

سؤالـدائى مادر زن من، با همسرم محرم است یا نه؟

پاسخ:بطور کلّى دختر هر شخصى خواه آن شخص مرد باشد یا زن بر دائى آن شخص محرم است هر چند در سلسله نسب بلا واسطه یا مع الواسطه فرزند خواهر شخص باشند محرم او میشوند بنابراین دائى مادر زن شما بر خود آن زن محرم است بلى اگر همسر دیگر داشته باشید دائى مادر این همسر به او محرم نیست.

سؤالـپسرم مى تواند(از زن اول) با دختر زن دوم من (دختر خوانده) مى توانند ازدواج کنند؟

پاسخ:در فرض سئوال، ازدواج پسر شما از زن اول با دختر زن دوم که از شوهر اول دارد مانعى ندارد. واللّه العلم.

سؤالـمرد وزنى چندى با هم زندگى کردند واولاددار نشدند بدین مناسبت از هم جدا شدند وهر کدام همسرى دیگر اختیار کردند وهر دو از همسران جدید خود صاحب فرزندانى شدند حال مى خواهند دختران زن که از شوهر دوم دارد وپسران مرد که از زن دوم به وجود آمده ازدواج کنند آیا جایز است یا خیر؟

پاسخ:ازدواج مذکور اشکالى ندارد.

سؤالـدر عقد دائم مادر عروس محرم ابدى براى داماد مى شود آیا در عقد موقت هم اینطور است ؟ و آیا پدر داماد هم محرم أبدى براى عروس مى شود ؟

پاسخ:در حکم مذکور فرقى بین عقد دائم و موقت نیست و پدر داماد هم با عروس محرم ابدى است. واللّه العالم


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  



پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -